להיות קלינאית התקשורת של ילדיכם

נועה ברק היא ללא ספק אחת מקלינאיות התקשורת המקצועיות, היצירתיות והפורות בישראל. מן הקליניקה שלה בגדרה היא ממציאה ומוציאה לפועל דרכים וכלים חדשניים ועם זאת פשוטים ומשמחים, ומצליחה לסייע לילדים ולהורים רבים בכל הארץ

6565656

לולא הנתיבים החדשים שסללה בתחום, רבים מהם פשוט לא היו מקבלים שום מענה (מיד נסביר מדוע). היא הופכת ידע מקצועי מעמיק וניסיון עשיר ומגוון, לדרכים מקוריות ומהנות, שמצליחות להגיע גם אל ליבם של הילדים וגם אל מוחם הצעיר, כשהוא עדיין דינאמי וצמא להתפתחות, ובכך להעיר את מנגנוני התפתחות השפה שלהם לחיים. כל זאת מלבד העובדה הפשוטה שהיא עצמה אם לשישה… לאחר ששמענו על נפלאותיה, הצלחנו לתפוס אותה לשיחה.

2tfwkz
צילום: נועה ברק

צורך עצום וקריטי - ללא מענה

נועה פותחת צוהר למציאות שרבים מכירים על בשרם, אך אינה מדוברת מספיק. "המצב כיום הוא שילד שמאובחן כזקוק לטיפול אצל קלינאי תקשורת, עלול לחכות לתור קרוב לשנה ואף יותר מכך. זהו מצב בלתי נסבל! כאמא וכאשת מקצוע אני יודעת כמה זה מתסכל - לילד ולהורים. לילד בן שנה וחצי כבר יש עולם פנימי עשיר. הקושי להביע את עצמו יוצר תסכול ועד כדי עיכוב התפתחותי נרחב יותר, גם בתחומים נוספים, כמו: חברתי, רגשי. נוצר פה מעגל קסמים שלילי של חווית כשלון שמובילה להמנעות הולכת וגוברת. ילד שנמנע מהתנסויות לא יתפתח בהתאם למצופה מגילו, ובטחונו העצמי יפגע.  לילדים יש מה לשתף ולספר כבר מגיל צעיר מאוד, וחשוב לאפשר להם לעשות זאת".

מדוע ממתינים כל כך הרבה זמן לתור? אין מספיק קלינאי תקשורת?

נועה "יש רבים ואפילו טובים. עד לאחרונה קופות החולים היו מחוייבות לתת החזרים להורים שהמתינו לטיפול מעל ל-3 חודשים ופנו לטיפול פרטי. בספטמבר 2020 משרד הבריאות ערך רפורמה וכעת קופות החולים לא מחוייבות לכך. גם התקנים שהן עדיין מחזיקות, לא מתוגמלים כראוי, אז אפילו כשיש תקנים, חלקם לא מאויישים. בשורה התחתונה, ילד שפונה לקופת החולים בבקשה לטיפול אצל קלינאי תקשורת נכנס לתור המתנה של שנה ויותר. מכיוון שאין תורים זמינים בקופת החולים, הביקוש בשוק הפרטי גבוה, וגם אם יש תור לטיפול בשוק הפרטי, הורים רבים מתקשים לעמוד בהוצאות הטיפול ללא השתתפות הקופה. סיבה נוספת היא המודעות הגוברת לחשיבות העצומה של התפתחות שפתית טובה, וקבלת לטיפול, או לפחות סיוע, במקרה שקיים עיכוב. לפי מחקרים רבים  אנו יודעים  ש - 80 אחוז מהפוטנציאל של  המוח מגיע לבשלות עד גיל 3. זה נקרא חלון ההזדמנויות של המוח. כלומר, 80% מהיכולות המוחיות מתקבעות עד גיל 3 שנים. ההורים, גם אם לא שמעו על המחקרים, מבינים כמה חשוב לפתח את הילדים ולחשוף אותם לאבחון ולטיפול מוקדם".

האם בכל ליקוי שפתי קריטי לטפל כמה שיותר מוקדם?

כשאני מדברת על טיפול מוקדם, אני מתכוונת כמובן בהתייחס לגיל הרכישה ובהתאם למה שמצופה מגילו של הילד. כמו שלא נתחיל לטפל בתינוק בן 3 חודשים שעדיין לא הולך, כך גם ליכולות שפתיות שונות יש את גיל הרכישה והבשלות שלהן. יש דברים שמטפלים בהם כבר בגיל שנה, ויש דברים שרק בגיל 6 או 7 שנים. מה שכן, אני בהחלט ממליצה ברגע שיש חשש לעיכוב בדיבור להגיע לאבחון מסודר אצל קלינאי תקשורת מוסמך, ובאבחון הקלינאי ידע להגיד האם צריך כבר לטפל או רק להמשיך לעקוב".

איך בכלל הגעת לתחום הזה?

"למדתי תואר במדעי הרפואה. היה לי חלום לפתח תרופה לסרטן. העבודה בפועל הייתה כל-כך סיזיפית והאינטראקציה היחידה שהיתה לי, היתה עם עכברים ולא עם אנשים. נחשפתי לחברה שלמדה קלינאות תקשורת. גיליתי תחום רחב שמשלב עזרה מינקות ועד זקנה. התקבלתי ללימודים והתאהבתי במקצוע. אולי בגלל שאני האחות הצעירה במשפחה שלי, תמיד הייתי כרוכה וקשורה מאוד לאחיינים שלי. גם כאן נמשכתי לעבודה עם ילדים.

לאחר הלימודים עבדתי במסגרות מגוונות: מכוני שמיעה, מכוני התפתחות הילד, גני תקשורת ובקליניקות פרטיות.

ב - 2013 פתחתי את הקליניקה שלי. עד היום אני עובדת בעיקר עם ילדים בני שנתיים עד שש שנים, אך מגיעים אלי גם נערים בתיכון לטיפולי היגוי, פעמים רבות לצד טיפול אורטודנטי".

מתחילים בקליניקה. ממשיכים בבית.

"במשך השנים, הבנתי עד כמה משמעותי המקום של ההורים בהצלחה של הילד. רציתי כלים משלימים לעבודה איתם. היה לי חשוב לתת מענה מקיף יותר. למדתי הדרכת הורים בשיטת אדלר וליווי התפתחותי. זו הנקודה שהכי חשוב לי להדגיש" נועה נשמעת חדורת מטרה "מה שעושה את ההבדל המשמעותי הוא הטמעת הכלים של הקלינאית לשימוש יום-יומי בבית, כלומר מעורבות ההורים והמשך יישום ותרגול בבית הם קריטיים להצלחת הטיפול".

בשבילו זה משחק, בשבילכם זו התפתחות

"עוד לפני תקופת הקורונה כבר חיפשתי להתרחב אל מעבר לגבולות הקליניקה. כששמתי לב להנאה של הילדים בקליניקה מספרי צביעה על בסיס מים החלטתי לפתח את זה לכיוון טיפולי באופן שיאפשר גם להורים לקדם את ילדיהם בבית. לכן, יצרתי את ספר המשחק "פעלים מתגלים", שמבוסס על טכנולוגיה זאת.

כשראיתי כמה הילדים מתלהבים מהמשחק, זה הרגיש לי כמו הפרסומת הישנה 'בשבילו זה דני, בשבילך חלב'. אני כבר יודעת שדברים שהילד נחשף אליהם תוך כדי פעילות מהנה, נלמדים טוב יותר אצלו, כך שיש פה רווח כפול. יצקתי ל"פעלים מתגלים" תוכן שפתי רב המתאים לגילאי שנתיים עד שמונה שנים. בעזרת המשחק דברים שאליהם אנחנו חותרים בקליניקה, כמו חשיפה שפתית ושיפור יכולות הדיבור, מתרחשים באופן טבעי בבית, תוך כדי משחק והנאה".

"זה היה הצעד המעשי הראשון של התרחבות מעבר לגבולות הקליניקה. רציתי לתת להורים עוד כלים שאינם תלויים בטיפול פרונטלי בקליניקה. בסגר הראשון הוצאתי משחק טיפולי נוסף – "תיאטרון בובות לידיים קטנות- ערכת עשה זאת בעצמך". המשחק מאפשר חיזוק יכולות מוטוריקה עדינה, העשרת עולם הדמיון, שיפור יכולות שפה והכל תוך כדי פעילות משמעותית ומהנה.

חשוב להבין ששפה מתפתחת לא כמערכת בודדת, אלא במקביל לשיפור יכולות המשחק, המוטוריקה, החשיבה והדמיון.

מהר מאוד התחלתי לקבל פניות גם מהמגזר החרדי ששמעו על "פעלים מתגלים". אבל במשחק עצמו יש תמונות ואלמנטים שלא תואמים למגזר. חקרתי יחד עם קולגות מהמגזר החרדי ועם קרובי משפחה שהם חרדים. יצרתי קשר עם מאיירת חרדית, סופי אגרס. הוצאתי את המשחק "צדיקים מתגלים" עבורם. כיום אני עובדת על 4 משחקים נוספים".

3xhbog
צילום: נועה ברק

תוכנית ליווי אינטרנטית

קלינאים הוגדרו כמקצוע חיוני בסגרים ובכל זאת היה קשה בשנה האחרונה לשמור על טיפול רציף בגלל סגרים וחששות. גם הרפורמה וגם הקורונה החמירו את מצב תורי ההמתנה. וכשאין מסגרות יציבות - גם אצל  ילדים עם התפתחות תקינה נוצרים לעיתים קשיים נוספים.

נועה "אז יצרתי את תוכנית הליווי הדיגיטלית הראשונה והיחידה בארץ, 'קלינאית תקשורת עד הבית'. התוכנית מיועדת לאנשי חינוך ולהורים לילדים בגילאי 2-4. היא בנויה מראש להורים עסוקים מאוד, ומתבססת על הידע המקצועי, הניסיון שלי ואלפי המקרים שראיתי במשך השנים בקליניקה. יצרתי תוכנית שמנגישה להורים יידע וכלים פרקטיים שהם יכולים ליישם באופן מיידי כדי לקדם ולשפר את השפה והדיבור של ילדיהם".

"תוכנית הליווי הדיגיטלית מתאימה להורים שממתינים לתורים, להורים שמתקשים לשלם על טיפול או שמתלבטים האם נדרש טיפול, וכמובן גם לאנשי חינוך של הגילאים האלה. התוכנית מורכבת מסרטונים מוקלטים והרצאות שבועיות המתקיימות בקבוצת פייסבוק סגורה. בנוסף, אני שולחת עד הבית חוברת  ומשחקים שנוצרו במיוחד ללוות את התהליך. בכל סרטון והרצאה אני מנגישה ידע והבנה, בדגש על מה אפשר לעשות בבית.

כך אני מצליחה לתת מענה דינאמי: התייעצות, מענה לשאלות ספציפיות ועוד. זה מאפשר את הקשר האישי עם ההורים. זוהי תוכנית ליווי לחצי שנה. הצרכים והדיוקים משתנים. יש תהליך. הפידבקים מרגשים. ההורים מרגישים שהם מקבלים כלים פרקטיים. הם מצליחים ליישם ולהתאים את עצמם לילדים ורואים תוצאות. היום אני בונה כבר את התוכנית הבאה לגילאי 4-6".

נועה ממשיכה במה שנראה שמשקף את העשיייה הבלתי נלאית שלה: "יש לי גם קבוצת פייסבוק פתוחה - 'התפתחות שפה ומשחק עם נועה ברק' המונה מעל 2000 הורים ואנשי חינוך. אני מעבירה שם המון כלים וידע. אני מעבירה גם הרצאות להורים, לאנשי חינוך ולקלינאי תקשורת".

 

 

נועה, אחרי כל מה שסיפרת לנו, אפשר לבקש גם דוגמה של סיפור מהשטח?

"סיפור אחד?? טוב… ילדה בת שנתיים וחצי. האם הבינה שלא תקבל מענה מקופ"ח. הילדה הגיעה לטיפול עם 2-3  מילים. הילדה תקשורתית, לא היה קושי תקשורתי (כלומר אוטיזם) ולא קושי מוטורי.  בכל זאת אוצר המילים היה זעום. בעבודה נכונה עם המשך יישום של האם בבית - יש שיפור מדהים ומרגש ביותר. אחרי 3-4 מפגשים אוצר המילים שלה קפץ. הילדה מתקשרת היום במשפטים. האם מצליחה לקדם את היכולות השפתיות של הילדה תוך כדי משחק ופעילויות יומיומיות. היום הילדה ממש מדברת. אילו היא הייתה מחכה לטיפול במשך שנה - העיכוב ההתפחותי היה מעמיק והתסכול והפערים היו גדלים. יש המון הורים שעם מעט הדרכה יכולים לעשות פשוט המון עם הילדים".

 

פרטי יצירת קשר:

אתר

פייסבוק

אינסטגרם

טלפון:   054-7904841

מייל: info@noabarak.co.il