"בחתונה חרדית חוסכים את הכסף לחיים האמיתיים, לא לאירוע שייגמר תוך כמה שעות"

רגע לפני החתונה המרגשת של ציפי ויעקב, שוחחנו עם מורן קורס, מדריכת כלות ומאמנת רווקות לחתונה, ובדקנו מהם ההבדלים המרכזיים בין חתונה חילונית לחתונה חרדית: מהמוזמנים, דרך התקציב - ועד מה שקורה ביום החתונה | "ווארט", פרק הסיום

זמן צפייה: 00:37

בפרק הסיום של "ווארט" תיערך סוף סוף החתונה של ציפי ויעקב. רגע לפני החתונה, דיברנו עם מורן קורס, אשת תקשורת חרדית ויועצת רגשית וזוגית, ובדקנו מה הם ההבדלים המרכזיים בין חתונה חרדית לחתונה חילונית.

לכתבות נוספות:

מה קורה לפני החתונה - ומה קורה בחופה עצמה?

לפני החתונה יש הכנה מהותית - שבמהלכה הזוג לא נפגש ולא מדבר במשך שבוע שלם. כמו כן, מבוקר החתונה ועד אחרי החופה הזוג נמצא בצום.

לכלה יש הינומה שהיא בדרך כלל אטומה, כך שלא יראו אותה. אבל, זה תלוי בזרם. כדי להראות לנו שאנחנו מתחתנים גם עם הדברים שאנחנו רואים ומכירים, וגם עם החלקים שאנחנו פחות רואים כרגע ואנחנו בוחרים גם בזה.

בחופה נמצאים הזוג כמובן, ההורים של החתן וההורים של הכלה. הכלה והמלווים שלה מסתובבים 7 פעמים סביב החתן, ובכל פעם עדים אחרים עולים ואומרים ברכה. סך הכול 7 ברכות.

כשציפי ויעקב הלכו לבחור אולם לחתונה
כשציפי ויעקב הלכו לבחור אולם לחתונה | צילום: ווארט

 

מחיצה - "שמחה טהורה באמת יש רק בהפרדה"

ההבדל הכי מרכזי בין חתונה חילונית לחרדית הוא עניין ההפרדה. בחתונה חילונית אין הפרדה בין גברים לנשים במשך האירוע, אצל חרדים יש הפרדה שנובעת מכך שכשיש הפרדה יש יותר ברכה. זה מתחלק לכמה אפשרויות: יש הפרדה שהיא גם באוכל וגם בריקודים, או הפרדה רק בריקודים. על פי ההלכה, הכי חשוב שתהיה מחיצה בזמן הריקודים כדי שזה באמת יהיה טהור.

שמחה טהורה באמת יש רק בהפרדה. כשבנות רוקדות עם בנות ובנים רוקדים עם בנים אין מקום של תנועות לא לעניין, שאתה רוצה שאנשים יסתכלו עלייך, זה פשוט שמחה בטהרתה. אתה משתטה כדי לשמח חתן וכלה באמת, אתה לא חושב איך אתה נראה. אתה בא בשביל לשמח.

"לא באים לעשות שואו"

אתה לא בא לעשות שואו, אתה בא לשמח. זה אחד ההבדלים הכי מהותיים. בחתונה חילונית, כמו שאני זוכרת מעברי, לפני שחזרתי בתשובה, אתה בא להראות איזה בגד חדש קנית ומחכה למחמאות, וגם בריקודים אתה עושה סוג של שואו. בחתונה חרדית אתה באמת בא בשביל המצווה לשמח חתן וכלה.

"יש מוזמנים שאין להם מקום לשבת"

בחתונה חרדית יש עניין שיהיו הרבה מוזמנים, גם אם הם ממעגל רחוק. יש אנשים שמגיעים רק לרבע שעה כדי לכבד, אבל הם לא מרגישים בנוח לשבת, כי בכל זאת הם לא רוצים שהזוג ישלם על מנה. אז, יש בר ושולחנות שמיועדים עבורם. זה בעצם לכל המוזמנים שאין להם מקום לשבת. לחברי החתן והכלה יש אוטובוסים מיוחדים שיוצאים למשל מהישיבה כדי שיבואו כדי לשמח.

חדר איחוד - החתן והכלה כבר לא שומרים נגיעה

החתן והכלה שומרים נגיעה עד החתונה, ובעצם רק אחרי החופה הם יכולים לגעת אחד בשנייה. אחרי החופה הם נכנסים לחדר איחוד ושם הם יכולים להיות לבד אחד עם השני. הם יכולים לתת יד, חיבוק, נשיקה, לגעת אחד בשנייה. בקטנה כן? אין שם מיטה, אבל כן אפשר לשבת אחד מול השני ולתת ידיים.

ציפי ויעקב - אחרי החופה כבר לא יצטרכו לשמור נגיעה
ציפי ויעקב - אחרי החופה כבר לא יצטרכו לשמור נגיעה | צילום: ווארט

 

וצלם ודיג'יי? זה אותו הדבר כמו בחתונה חילונית?

יש כמובן צלם, צלם מגנטים זה לפי מה שכל אחד בוחר. מבחינת מוזיקה בדרך כלל יש להקה. מזמינים להקה או זמר שיודעים לעשות שמח ופחות די ג'יי. הם יותר אוהבים בלייב והרבה פעמים החתן גם ישיר לכלה.

"חוסכים את הכסף לחיים האמיתיים, לא לאירוע שייגמר תוך כמה שעות"

הכסף פחות מושקע ב''וואו'' של החתונה אצל החרדים, יותר אחר כך בקניית דירה או בשכירות, לעזור לזוג הצעיר. הם חוסכים את הכסף לחיים האמיתיים מאשר בלילה שנגמר תוך כמה שעות. אבל, זה לא אומר שלא משקיעים, יש סידורי פרחים, וזה נראה יפה, אסתטי.

לכן, אין ספק שחתונה חילונית עולה יותר. הכלה לא מחליפה שמלות (בדר"כ שמלה תהיה מושכרת לערב), ואת רוב הכסף משקיעים במה שיקרה אחרי החתונה. לא מגיעים עם לימוזינה ועניינים, לא משקיעים יותר מדי בנראות של האולם. מספקים את מה שצריך ולא מבזבזים את הכסף על משהו שהוא לא העיקר. אז אין ספק שחתונה חרדית עולה פחות. זה יסתכם בערך במאה אלף שקל פלוס מינוס.

מעמד החופה בחתונה חרדית, אילוסטרציה
מעמד החופה בחתונה חרדית, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

 

כל היום קדוש - לא רק החופה

אצל חרדים לא מסתכלים רק על החופה, מסתכלים על כל היום. היום הזה הוא מאוד מאוד קדוש, ולכן היום הזה מתחיל מהבוקר, מרגע שהזוג מתעורר. הם קוראים את כל ספר תהילים, הם נותנים צדקה במשך כל היום והם צמים. זה קורה אחרי שבוע שהם לא התראו, זה רגע שממש מתכוננים אליו. זה מאוד קדוש ומאוד אחר.