מה עושים אחרי הווארט - ומה קורה אם מישהו מתחרט?

רגע אחרי שציפי אמרה כן והווארט הראשון של העונה נסגר, ביררנו עם השדכן יקי רייסנר מה השלב הבא? כמה זמן יש לזוג עד החתונה, האם מותר להם להיפגש עד אז - ועל מה אחראי כל אחד מהם בתכנון החתונה?

זמן צפייה: 05:04

לאחר שהווארט הראשון של העונה נסגר ורגע לפני פרק נוסף, שוחחנו עם יקי רייסנר, אחד השדכנים בתוכנית, וביררנו מה קורה עכשיו? מה עושים מיד אחרי ההצעה, מי אחראי על תכנון החתונה - ומה קורה שבוע לפני החופה?

לכתבות נוספות:

היא אמרה כן! עכשיו מה?

מיד אחרי ההחלטה הולכים לווארט, זה יכול לקחת כמה שעות אבל לא יותר, ווארט מקיימים ביום ההחלטה. אז אם למשל הזוג יצא לחוף הים והוא פתאום הפתיע אותה והציע לה, אחרי שהיא אומרת כן הם מתקשרים כל אחד להורים שלו, ההורים מתקשרים לאחים ולאחיות, הבחור והבחורה יכולים להתקשר לשניים-שלושה חברים קרובים, ובדרך כלל יהיה ווארט באותו ערב, לא למחרת אפילו.

הזוג יגיע להורים של הכלה, הווארט נעשה אצלה, ולשם יגיעו ההורים של החתן, החברים שלו וקרובי המשפחה שלו ושלה. כולם יעשו לחיים, ישתו, ירקדו, וישברו צלחת ובכך יסגרו את הווארט.

ציפי ויעקב במעמד ההחלטה
ציפי ויעקב במעמד ההחלטה

החגיגות הסתיימו, ועכשיו הגיע הזמן להתקדם עם ההכנות

יום אחרי הווארט הזוג (או ההורים, תלוי באיזה מקרה) מתחילים לחשוב על תאריך חתונה. כדי לקבוע את התאריך הם הולכים לחפש אולם. החתן בדרך כלל בוחר את התזמורת שהוא רוצה, הבחורה בדרך כלל בוחרת את הצלם, זאת בערך החלוקה.

אם החתן תמיד רצה שזמר ספציפי ישיר אצלו בחתונה צריך לראות שהוא פנוי בתאריך של האולם שהם רצו. ואז נכנסת גם הכלה עם המאפרת והתסרוקת שלה, הצלם שהיא רוצה, וצריך לראות שהכול תואם. צריך לסגור את הכול וזה קורה ממש יומיים-שלושה אחרי הווארט.

מי אחראי על התכנונים?

בדרך כלל ההורים מטפלים, בזוגות יותר מבוגרים אז הם מטפלים. כשהזוג בגילאי עשרים אז ההורים מטפלים וכשהזוג יותר מבוגר, נגיד אם יהודה ורות היו מתארסים, אז הם היו מטפלים בהכנות.

כמה זמן אחרי הווארט הזוג צריך לעמוד מתחת לחופה?

אין מגבלה חוקית, זאת מגבלה קיימת. זוג לא נשאר מאורס שנה, אין כזה מקרה, גם לא חצי שנה. אלה שממהרים זה חודשיים וחצי ואלה שיותר מושכים זה ארבעה חודשים, זה נמצא בטווח הזה.

האימהות שוברות את הצלחת בטקס הווארט
האימהות שוברות את הצלחת בטקס הווארט

בין הווארט לחתונה הזוג עדיין נפגש ומדבר?

זה כבר תלוי ברמת החרדיות של הזוג, המשפחות היותר דוסים מדברים פעמיים שלוש בשבוע ונפגשים פעם בשבוע. במשפחות יותר פתוחות הם מדברים יותר. הם יכולים לדבר גם כל יום, אין פה כללים הלכתיים, זה כללים מנהגתיים של אופי המשפחה.

השבת הראשונה אחרי הווארט: "הבחור מביא מתנות לאחים הלא נשואים של הכלה"

בשבת הראשונה הבחור הולך לבית של הבחורה לשבת, כמובן שהם לא ישנים ביחד אז צריך לדאוג לו לדירה אצל שכנים, חברים או משפחה. כי הוא לא ישן אצלה והיא לא ישנה אצלו. אז שבת ראשונה הוא הולך אליה, שבת שנייה היא הולכת אליו, שבת שלישית שבת חופשית. לשבת הראשונה החתן מביא מתנות לאחים ולאחיות הלא נשואים של הכלה, אבל בחור יכול להגיע למשפחה עם 11 ילדים כשהיא הגדולה והוא צריך להביא 10 מתנות לכל אח ואחות.

כל חג שיש באמצע בין האירוסים לחתונה שני הצדדים נותנים אחד לשני מתנה מכובדת, הוא לה והיא לו. הוא יקנה לה לדוגמה טבעת יהלום, והיא תקנה חנוכייה מכסף לחנוכה. עוד מתנה שנהוג שהבחור יביא לכלה היא סט תהילים חרוט עם השם שלה, וזאת בעצם הפעם ראשונה שהבחורה מקבלת שם אחר, הסידור יגיע עם שם המשפחה החדש וכך היא מתחילה להתרגל לשם החדש שלה. חודש אחרי הווארט מתחילים לחפש דירה.

מזל טוב: הזוג הראשון שסגר ווארט העונה
מזל טוב: הזוג הראשון שסגר ווארט העונה

יכול להיות מקרה שמבטלים ווארט?

זה חמור מאוד. זה יותר גרוע מגירושים. יכול להיות שזוג יתחתן ויתגרש אבל לא יבטל ווארט. יש גם מקרים שהווארט מתבטל אבל זה מקרים מאוד מאוד חריגים. ווארט נחשב אירוע שסוגר את החתונה והמקרים שמבטלים אותו הם חריגים מאוד.

כשבחור מבטל ווארט הוא לא יוכל להתחתן אם הוא לא יקבל מכתב מחילה מהכלה. הכלה כותבת במכתב שהיא מוחלת וסולחת בלב שלם. מישהו שהיה לו ווארט וביטל וירצה לצאת שוב לשידוכים אז ישאלו אם יש מכתב מחילה מהכלה, ואם אין אז לא יצאו איתו.

זה לא אותו דבר הפוך, אם הכלה מבטלת את הווארט היא לא נדרשת להציג מכתב מחילה מהחתן.

שבוע לפני החתונה: "הם לא יכולים להיפגש ולדבר עד החופה"

שבוע לפני החתונה נפרדים ולא מדברים ולא נפגשים עד החופה. אין גם יום חתונה ביחד, רק אחרי. יש רומנטיים ששולחים מתנה כל יום, יש את אלה שנותנים שבע מתנות ועל כל מתנה רשום יום אחר לפתוח עם ברכה אחרת בכל יום. זה מאוד רומנטי, מרגש וחמוד. ואז חתונה והזוג נשוי. סיימנו את התהליך וניפגש בברית.