איפה מותר לגעת - ואילו פריטי לבוש אפשר להוריד? מתאם האינטימיות של "שמים אדומים" עונה

בפרק השביעי של "שמים אדומים" הדמויות מתקרבות ושתי סצנות אינטימיות מופיעות אחת אחרי השנייה. בעקבות שידור הפרק שוחחנו עם עמית זימר, מתאם האינטימיות של הסדרה, שהסביר לנו מה הצורך בתפקיד שכזה, מה נדרש מהשחקנים ומהצוות - ומה הוא עושה בפועל על הסט?

זמן צפייה: 04:27

בפרק השביעי של שמים אדומים הדמויות מתקרבות. אחרי הפיצוץ ביניהם בפרק הקודם, פלפלת מפתיעה את סער בביתו עם מגש פיצה והשניים מסיימים את הערב במיטה. במקביל, עלי רצה לראות את ג'ני לפני שלא תהיה לו הזדמנות נוספת. הוא גילה לה שהוא אוהב אותה וצריך אותה. היא התרגשה מהגילוי וגם הם הגיעו מהר מאוד למיטה.

בעקבות הפרק, שוחחנו עם עמית זימר, מתאם האינטימיות של הסדרה, שתפקידו לדאוג לרווחתם של השחקנים המשתתפים בסצנות אינטימיות. זמיר שיתף איך הגיע למקצוע הרגיש וסיפר מה נדרש מהשחקנים והצוות.

כתבות נוספות:

איך הגעת למקצוע הייחודי הזה?

"אני מעצב תנועה בתיאטרון כבר הרבה שנים. בתיאטרון, הרבה פעמים צריך לתאם את האינטימיות מכיוון שחוזרים על הסצנה ערב ערב בדיוק רב. השחקנים לא מתבלבלים ויודעים לבקש שעל כל סצנה אינטימית, סצנה אלימה, סצנה נפשית פיזית (התקף חרדה למשל) יגיע לחזרה מעצב תנועה.

לתחום הקולנוע והטלוויזיה הגעתי מתוך ביקוש של השחקנים. הם מכירים את עבודתי ועכשיו עם המודעות הגוברת לתחום הם מבקשים עיצוב לרגעים האלו. ההפקות השונות כבר מבינות שזה הסטנדרט".

מה הצורך בתפקיד שכזה?

"תיאום אינטימיות מציע שקט לעבודה, מציף שאלות ומעשיר את אומנות המשחק. איך הדמות שלך מתנשקת? איך הדמות שלך עושה אהבה? אלו שאלות אינטימיות, שמענה עליהן מחייבת את השחקנים לחשוף עוד היבט בנפש שלהם. השאלות שולחות אותם לחשוב על חייהם במהלך בניית הדמות והבנת הסיטואציה. עיצוב התנועה האינטימית מאפשר לעצור רגע ולהבין יחד את הדמויות. אפשר ללמוד המון על אדם מהצורה בה הוא נוגע כשהוא אוהב, נסער, מפחד, לחוץ, מרוגש, עצור, משוחרר, נועז, מופנם, מוחצן ועוד".

''אפשר ללמוד המון על אדם מהצורה בה הוא נוגע''
''אפשר ללמוד המון על אדם מהצורה בה הוא נוגע'' | צילום: שמים אדומים

 

מה זה דורש ממך בפועל?

"הרבה פעמים הסצנות האינטימיות לא מפורטות מספיק בתסריט, לרוב ייכתב משהו בסגנון: 'והם נכנסים למיטה ושוכבים' או 'הם מתקרבים ומתנשקים'. לכן, טוב שנפתח שיח בין השחקנים לבמאים, בתיווך מתאם האינטימיות. השיח מעמיק את חקירת הסיטואציה ובעיקר מאפשר דיאלוג פתוח לגבי אותם רגעים אינטימיים. מה מתאים לדמות ומה מתאים לשחקן או שחקנית. איך הבמאי או הבמאית רוצים לצלם את אותו הרגע ועל מה מסכימים ועל מה לא".

אתה חש את גודל האחריות של התפקיד שלך?

"המגע הוא כאן ועכשיו, הוא אמיתי, הוא קרוב. קשה לזייף שם. המגע מעורר את החושים: את הריח, את הראייה, את השמיעה. המגע יכול מאוד לקרב אותי לסיטואציה של הסצנה ולעזור לי לשכוח שאני לא הדמות, שאני לא נמצא על סט קולנוע. הוא יכול לסחוף אותי להרגיש באמת.

אבל, לפעמים ישנה סכנה כי איפה האמת ואיפה הדמיון. האם אני משחק דמות או את עצמי? מה קורה לי כשאני משחק אבל מרגיש באמת? טוב שיש מתאם אינטימיות שיכול להקשיב, לכוון ולמנוע טריגרים. טוב שיש כוריאוגרפיה ברורה שמסבירה איך לנוע, כמה ארוכה הנשיקה, מה הידיים עושות ועוד.

''טוב שיש כוריאוגרפיה ברורה שמסבירה''
''טוב שיש כוריאוגרפיה ברורה שמסבירה'' | צילום: שמים אדומים

אחרי ההבנה האמנותית של הסיטואציה מתפנים לצרכים הטכניים. כמו איך לצלם את הרגע, איזו כוריאוגרפיה תידרש, מה התלבושת, מה ניתן להסתיר, מה רוצים לחשוף. ולרוב, נבצע את אותה פעולה שוב ושוב עד לאותו טייק רצוי.

בשלב זה של החזרות, לפני ימי הצילום, נחתם חוזה בין השחקנים לבין הבמאי ואנשי ההפקה, ובו מפורט לפרטי פרטים כל הנושאים שעלו ואושרו על ידי כולם. החל מאיפה מותר לגעת ועד לפרט הקטן ביותר של איזה פריט לבוש ירד אם בכלל".

האם לדעתך התפקיד שלך הוא פריווילגיה להפקה או תפקיד הכרחי?

"כמו שיש מעצב מוזיקה או מעצב תאורה, אז יש גם מעצב תנועה. כזה האחראי לאמת הפיזית, כזה האחראי להגשים לבמאי/ת את החזון. כזה שיודע לפתח רגעים סוערים ואינטימיים.

שמים אדומים היא סדרה טעונה, חזקה ואינטנסיבית. אלון זינגמן, הבמאי, רגיש לנושא האינטימי ודרך השחקנים הזמין אותי לעבודה על אותם רגעים. הוא פינה זמן בלו"ז העמוס והצפוף לחזרות, לשיח וניסיונות. בעולם בו זמן הוא כסף זה לא מובן מאליו. הרגשתי שאלון פתוח לשאלות, לא מפחד לשאול שאלות קשות בעצמו ופתוח לחקירה והעמקה של הסיטואציות. אם זה היה תלוי בי, הייתי שמח להתלוות אליו לכל יום צילום. כי בכל רגע נתון יש גוף, ישנה תנועה ויש אמת".

שמים אדומים, פרק סיום העונה, שני, 21:15, רשת 13