בין הסדרה למציאות: הסיפור מאחורי דמותו של "הצייר"

בשני הפרקים הראשונים של "שמים אדומים" הכרנו את רא'אד, אחיו של עלי, שמבוקש על ידי כוחות הביטחון בעקבות שורה של פיגועים, ומחוסל בסופו של דבר במהלך נסיעה עם משפחתו בשכם. אז על מי מבוססת דמותו של המחבל שכונה "הצייר"?

זמן צפייה: 03:25

בשני הפרקים הראשונים של "שמים אדומים" מתחולל כאוס בעולמם של סער ועלי. אחיו של עלי, רא׳אד, מתגלה כמחבל. כדי לעצור את רא׳אד, שמכונה "הצייר", מתבקש סער לסייע בלית ברירה לאמ"ן, ולבגוד בחברות שלו עם עלי. אז מי הוא אותו רא׳אד שמבצע פיגוע ירי במחסום בפרק הראשון ומחוסל בסיום הפרק השני - והאם הוא מבוסס על מחבל אמיתי?

אז התשובה היא יותר מורכבת מזה. הסדרה שואבת ממקורות מציאותיים, אבל יצרה הכלאה בין הפיגוע במחסום לבין המחבל שביצע אותו. דמותו של רא'אד נשענת במידה רבה על דמותו של רא׳אד אל-כרמי, פעיל בתנזים הפלסטיני ומבוקש שרצח למעלה מעשרה ישראלים, ופעל תחת פיקודו הישיר של מרוואן ברגותי.

כתבות נוספות:

רא'אד אל-כרמי
רא'אד אל-כרמי | צילום: מתוך פייסבוק

רא׳אד אל כרמי אומנם לא ירה בחיילים במחסום, כפי שירה בן דמותו, אך הוא הפך למבוקש כשרצח את המסעדנים מוטי דיין ואתגר זיתוני ז"ל שהגיעו לרכוש כדים בטול כרם למסעדה שלהם, נחטפו ונורו. לאחר רציחתם המשיך אל-כרמי בדרכו וחיסל למעלה מעשרה ישראלים נוספים בפעולות שונות ואף תדרך מחבלים מתאבדים לקראת פיגועים.

קוי העלילה ב"שמיים אדומים" הושפעו מניסיונות החיסול של אל כרמי: שירותי הבטחון הישראלים ניסו לחסל אותו בעזרת טיל שנורה למכוניתו, אך אל כרמי ניצל וראייתו נפגעה. בסדרה נורה רא׳אד על ידי יחידה מיוחדת של צה"ל בזמן שנסע עם משפחתו במכוניתו בשכם, כשהחיסול תוכנן ופוקח מרחוק על ידי חדר המצב של 8200.

דמותו של רא'אד
דמותו של רא'אד | צילום: שמים אדומים

לעומת זאת במציאות, רא׳אד אל כרמי חוסל בטול כרם כשהלך ברחוב, ומטען חבלה הופעל מרחוק כשעבר לידו. סופו של "הצייר" בסדרה יכול היה להיות דומה, שכן החיסול המקורי תוכנן להיות באותה צורה, אך בעקבות הפעולות של ג'ני וההיצמדות שלה לרא'אד, תוכנית החיסול לא יצאה לפועל.

בפרק הראשון בסדרה נראה רא׳אד צולף בחיילים במחסום. חלק זה בעלילה מתבסס על הפיגוע בוואדי חרמיה שהתבצע ב-3 במרץ 2002 ובו התמקם צלף פלסטיני בעמדה כמאה מטרים מהמחסום וצלף למוות ב-7 חיילים וב-3 אזרחים. המחסום בוטל והוסר לאחר הפיגוע, והמחבל תא׳אד קדורה חמאד נתפס כעבור שנה ב-2004 על ידי גדוד דוכיפת.

שמים אדומים, שני, 21:15, רשת 13