הסצנה האהובה על במאי "שמים אדומים": "מחזיקה את ה-DNA של הסדרה כולה"

רגע לפני פרק סיום העונה (הערב, 21:15), הבמאי אלון זינגמן הסביר למה "הירי בגילה", הסצנה שפתחה את הסדרה, היא החשובה ביותר מנקודת מבטו, שיתף איך כל פרט בסצנה תוכנן בקפידה - ומה היו האתגרים בצילום?

זמן צפייה: 08:13

לקראת פרק הסיום של "שמים אדומים" (הערב, 21:15 ברשת 13), פנינו לאלון זינגמן, במאי הסדרה, כדי שייבחר את הסצנה האהובה עליו. זינגמן בחר בירי לגילה - סצנת הפתיחה החזקה של הסדרה. הוא שיתף על הקושי בצילום בגילה, אזור שידע ירי רב בתקופת האינתיפאדה השנייה, והשפעת רעשי הצילומים על דיירי האזור וגם - על הרגע שבו עלי סיכן את חייו בשביל להציל את ג'ני: "זה סוג של קפסולה שמחזיקה את ה-DNA של הסדרה כולה".

כתבות נוספות:

סצנת הפתיחה

"כשבאנו לקחת את הספר ולנסות להפוך אותו לסדרת טלוויזיה אחת השאלות היותר מעניינות שנתקלנו בה היא איך אנחנו מתחילים את הסיפור", שיתף זינגמן. "אנחנו צריכים לאפיין את שלושת הגיבורים שלנו כבר בשניות הראשונות והיקרות האלו על המסך. הצופים צריכים להבין שיש כאן חברים נורא טובים, שהחברות שלהם היא עמוקה והולכת שנים אחורה. צריך לספר שעלי הוא ערבי, סטודנט לרפואה ושהוא פדנט, מרובע, אוהב שכל דבר נמצא במקום שלו ויש לו גבולות מאוד ברורים. אפילו ההלבשה שלו מספרת את זה - הוא הולך עם חולצות מכופתרות, מכנסיים אלגנטיות. כל הדברים האלו תורמים לך להבין מי הוא כבר בשניות הראשונות".

הוא סיפר שסער, חבר שלו, הוא כמעט 180 מעלות ממנו, כמעט על גבול העבריין. לדבריו, "מחסום בשבילו זה משהו שהוא ישר רוצה לפרוץ. ככה נבנה הרעיון שההפתעה שהחברים הולכים לעשות לעלי לקראת העזיבה ללימודי רפואה בעצם כרוכה בפריצה לחנות משחקי וידיאו".

סצנת הפתיחה
סצנת הפתיחה | צילום: שמים אדומים

האתגר של אנני שפירו והרגע שמחזיק את ה-DNA של הסדרה כולה

הבמאי סיפר שהם מצאו את אנני שפירו, השחקנית שמגלמת את ג'ני, רק לאחר תהליך אודישנים מאוד ארוך ומורכב. "תחשבו על זה שהיא הייתה צריכה לשחק בלי להבין את השפה. אנני כמובן מכירה את הסצנה אבל היא לא יודעת מהן המילים שסער ועלי מדברים לידה ואומרים באותו הרגע. היינו צריכים לסמן לה מילה שאחריה היא מתחילה לדבר. למשל, היא הייתה צריכה לזכור כשעלי אמר את המילה 'דווקא', כי הוא אומר בסצנה 'אתם עושים לי דווקא' ואז היא מדברת. היא צריכה להיות מאוד קשובה למרות שהיא לא מבינה את השפה. האתגר שלה היה כפול, חוץ מלהבין את הסצנה היא משחקת סצנה כשהיא לא מבינה מה שני השותפים שלה מדברים. זה אתגר בפני עצמו".

עלי מציל את ג'ני
עלי מציל את ג'ני | צילום: שמים אדומים

"שני החברים, עלי וסער, ישר עומדים בפני מבחן. הם צריכים להציל את החברה שלהם שנמצאת בחוץ. בניגוד למה ששאר האנשים עושים שזה לברוח מהמקום הם דווקא צריכים להיכנס ללב הסכנה כדי לחפש את ג'ני ולהציל אותה. מה שקורה הוא מאוד מעניין, כי הרי ג'ני היא בת הזוג של סער, אבל מי שבסופו של דבר מגיע, כמעט מקריב את עצמו ומצליח להוציא אותה מאזור הסכנה עם המצלמה שלה, זה בכלל עלי. כשזה קורה, אנחנו רואים שהלב של סער נחמץ, הוא עם דמעות בעיניים. זה סוג של קפסולה שמחזיקה את ה-DNA של הסדרה כולה. הסדרה תעמיד את שלושת הגיבורים, בתוך סיטואציה כמעט בלתי אפשרית שבה הם יצטרכו לעשות בחירות שישנו את אופי החברות שלהם, וישנו אותם עצמם לעד".

הטראומות של דיירי האזור צפו במהלך הצילומים

"בתקופה ההיא, ירי מבית ג'אלא לכיוון גילה היה דבר כמעט שבשגרה. אנחנו לקחנו על עצמנו לנסות ולהביא את הדבר הזה למסך, להישאר אותנטיים למה שאנחנו זוכרים מהתקופה הזאתי", הסביר זינגמן. "לכן, תחילת הסדרה מתרחשת במרכז המסחרי של גילה עצמה. היה לנו מאוד קשה ומסובך לקבל את הסכמתם של הדיירים באזור. עשינו מלא רעש והיה צריך ללכת אחד אחד ולבקש את הסכמתו. צריך להבין שאלו דיירים שלפני עשרים שנה סבלו מירי לשכונה, חלקם נושאים טראומות עד היום הזה. אני זוכר שבאמצע הצילומים, אחד הדיירים הגיע ואמר ממש בבכי שכל החוויות שלו מהתקופה הזאתי פתאום עלו מחדש. ניסינו מאוד למצוא פתרונות לאותם דיירים שסבלו".

אלון זינגמן
אלון זינגמן

לדבריו, "היה לנו מאוד חשוב להביא את מה שהיה בתקופה הזאת ואת חלק מהכאב של האנשים שחוו את זה ועד היום נושאים איתם את הפצעים. קחו בחשבון שהיה משהו כמו 50 ניצבים, 35 אנשי צוות, ירי, פיצוצים, צרחות של אנשים. לא פשוט גם לצופה מהצד, להיוות נוכח בסיטוציה כזאת, גם כשהיא מזכירה לו אירועים מהעבר שלו".

עורך הפרויקט: ראם אהרוני