מלחינת הפסקול של "שמים אדומים": "התחברתי לסדרה מהרגע הראשון"

שרון פרבר, מלחינה ישראלית עטורת פרסים, מסבירה איך יוצרים מוזיקה ליצירות טלוויזיוניות ומשתפת את הסיפור מאחורי העבודה על הפסקול בסדרה "שמים אדומים": "זוהי זכות גדולה להלחין את הסדרה הזו, אני מקווה שקהל בינלאומי יזכה לצפות בה ואולי בדרך, גם להבין קצת את המציאות המורכבת שמתוארת בה"

זמן צפייה: 01:11

שרון פרבר, מלחינה ישראלית זוכת פרס הגראמי ובעלת ארבע מועמדויות לפרס האמי היוקרתי, היא שם מוכר בתעשיית המוסיקה בהוליווד. פרבר, אשר חתומה על המוזיקה בסדרה "שמים אדומים", סיפרה בריאיון לרשת 13 כיצד יוצרים מוזיקה לסרטים וסדרות ומה נחשבת הצלחה.

"כשקיבלתי את הפרקים הראשונים התחברתי לסדרה מהרגע הראשון, מספרת פרבר, שעובדת עם רשתות וחברות כמו NBC, CBS, Showtime, Lifetime ו-WB וכמו כן כותבת מוזיקה לסרטים עלילתיים ודוקומנטריים. "תהליך העבודה על "שמים אדומים" התבצע מול הבמאי אלון זינגמן והעבודה מולו הייתה נהדרת ופורייה. האלמנטים של הסיפור באו לידי ביטוי בכל פרק בצורה כנה, קשה לעיתים, אבל אמיתית ומרתקת".

כתבות נוספות:

שרון פרבר
צילום: אלכסנדר זמיאטין

 

איך תהליך עבודה על סרט מתחיל?

"בדרך כלל כשאני מתחילה לעבוד על סרט או סדרה, אני מקבלת את החומרים, צופה בהם מספר פעמים כדי להיכנס לתוך עובי הדמויות והעלילה. תוך התייחסות גם לשאר האלמנטים של הפרויקט כמו דיאלוגים וסאונד אפקטים. אפילו בחירת הצבעים של הסרט משפיעה על המוסיקה. לאחר מכן, אנחנו מתחילים ב"ספוטינג סשן", שזו ישיבה שבה הבמאי והמלחין מחליטים מתי מוסיקה נכנסת, מתי יוצאת ומה סוג המוסיקה הכללית של הסדרה, גם בתוך כל סצנה.

כשקיבלתי את הפרק הראשון, הבמאי והעורכת כבר הניחו מוסיקה זמנית במקומות שבהם הם רצו מוסיקה ולכן ה"ספוטינג" כבר היה די מוכן. מוסיקה זמנית זו מוסיקה שמעבירה את החזון המוסיקלי של הסרט למלחין - מהי האווירה הכללית של הסדרה? מה אומרת כל סצנה, מה הטמפו, הרגשות, אם זו סצנה איטית, מהירה, מותחת, מרגשת.

בשלב זה אני מתחילה את תהליך הכתיבה ומלחינה את 3-2 הסצנות הראשונות שבסיומן הבמאי מקבל סצנה מוכנה לחלוטין מבחינת לחן, תזמור והפקה, אבל לא מיקס סופי. בצורה כזו הוא יכול להגיב בצורה מדויקת עד לפרטי הפריים (יש 25 פריימים בכל שנייה). לאחר מכן אני מקבלת משוב ומשנה, מוסיפה, מוחקת וכותבת שוב אם צריך ושולחת למשוב נוסף. ההתחלה היא תמיד יותר איטית עד שהסאונד והסטייל הנכונים לסדרה מתיישבים. בערך 20 דקות לתוך הפרויקט, הסאונד הכללי כבר מתהווה ומתוך זה קל יותר להלחין את ההמשך".

איך עובדים בשלט רחוק כשאת בלוס אנג'לס והבמאי בישראל?

"אנחנו חיים בעולם דיגיטלי ועריכה יכולה להשתנות עד הרגע האחרון. לכן, פעמים רבות המוסיקה תיערך מחדש, לפי העריכה החדשה של הפרויקט. זה קורה כל הזמן וכאן גם עורכים מוזיקליים נכנסים לתמונה ועוזרים למקם את המוסיקה בהתאם. העידן הדיגיטלי גם הביא איתו את האפשרות לעבודה בחלקים שונים של העולם. העובדה שאני מתגוררת בלוס אנג'לס ועובדת עם ישראל, אירופה וחלקים שונים של ארצות הברית, לא מהווה עבורי מכשול.

לדוגמה, את הסרט האחרון שהלחנתי הקלטתי עם תזמורת מלאה בבולגריה, בעודי יושבת באולפן שלי בלוס אנג'לס. אני שמעתי את ההקלטה ב"לייב" בלי שום הפרעות או המתנה ויכולתי להגיב מיידית למנצח שמנצח על המוסיקה שלי בקצה השני של העולם. המהפכה הדיגיטלית באמת פתחה את העולם לחיבורים שלא היו מתאפשרים לפני כן".

שרון פרבר מנצחת על תזמורת
שרון פרבר מנצחת על תזמורת | צילום: דויד קונטס

מה יכול להגדיר הצלחה למוזיקה של סדרה בכללי ובפרט לסדרה "שמים אדומים"?

"הצלחה של סדרה תלויה בהמון גורמים, אבל יכולה להימדד בתגובת הקהל, רייטינג, זכיות בפסטיבלים שונים ומכירת הסדרה לקהל בינלאומי. ל"שמים אדומים" יש את כל האלמנטים שציינתי והסדרה כבר התקבלה לפסטיבלים שונים וזכתה בכמה מהם. יש לי כבוד עצום ליוצרי סרטים וטלוויזיה. הצופה הממוצע לא יודע מה קורה מאחורי הקלעים. כמה מאמץ, כשרון, נחישות, כסף, החלטות עסקיות וקריאטיביות קורות לפני שמשהו עולה לשידור.

זה גם המקום להודות ליואב גרוס, אלון זינגמן, רון לשם, דני רפיח, איציק כהן מ'גאנגל סאונד', תומר קורן, זיו ארנון, בריאן רלסטון, דניאל הני וכל מי שקשור לסדרה ותרם לה, וכמובן דניאל שנער שכתב את הספר. זוהי זכות גדולה להלחין את הסדרה הזו, אני מקווה שקהל בינלאומי יזכה לצפות בה ואולי בדרך, גם להבין קצת את המציאות המורכבת שמתוארת בסדרה".

 

שמים אדומים, שני, 21:15, רשת 13