צפיתם בפרק הבכורה של "שמים אדומים" ולא הבנתם מה נאמר בחמ"ל? עשינו לכם סדר

מה זה "קטיפה שקטה" ולמה טילי התכוונה כשביקשה לסרוק תדר באליפסה? גם אתם לא הבנתם חצי מהדברים שנאמרו בחמ"ל של 8200? דניאל שנער, אחד מיוצרי "שמים אדומים", ו-ג׳, יועץ לענייני סיגינט בסדרה עושים לכם סדר

זמן צפייה: 00:46

בפרק הבכורה של "שמים אדומים" ששודר השבוע נחשפנו לדרמה הנפערת בחברות שבין סער ועלי, אך לצד זאת גם זכינו לקבל הצצה לתוך החמ"ל של יחידת העילית 8200. אלונה סער (טילי) ויעקב זדה-דניאל (יובל) מפריחים לאוויר מושגים מקצועיים בטבעיות, והפקודים שלהם נענים להם במהירות הבזק.

גם אתם לא הבנתם את רוב הביטויים? בדיוק בשביל זה פנינו לדניאל שנער, אחד מיוצרי הסדרה, ול-ג׳, יועץ לענייני סיגינט (Signals Intelligence) בסדרה, כדי שיבארו עבורנו את עולם המושגים של המודיעין הישראלי ויעזרו לנו לצלוח את הביקור הבא בחמ"ל של טילי.

כתבות נוספות:

נוהל שכן - תרגולת צה"לית שנועדה למנוע סיכון חיילים בפשיטה על בתי מחבלים. לפני פריצה לבית חשוד, חיילים קוראים לשכן מהבתים הסמוכים, והשכן הוא זה שדופק על דלת המבוקש. הדלת נפתחת באופן טבעי עבור השכן, ורק אחרי כן החיילים פורצים אל הבית.

נוהל שכן

חוזי - מהשורש, חיזוי, צפייה. כשאומרים "חוזי" בחדרי מבצעים הכוונה לכל צורת איסוף מודיעין ויזינטי שמעביר תמונה. זה יכול להיות מזל"ט, מצלמה ברחוב או כל דבר אחר.

לסרוק תדר באליפסה - כל מכשיר שמתקשר ללא כבלים (טלפון נייד, ראוטר וויפי, לווין) משתמש בתדרים שונים. כשאומרים "לסרוק תדר באליפסה" הכוונה היא להסתכל על כל תדר שקלטנו, לא משנה מאיזה מקור, באזור מסוים. למה דווקא אליפסה? בגלל אופן התנהגות של RF וחלק ממכשירי הקליטה יוצא שלא ניתן לקבוע בוודאות של 100% את מיקום האות ולכן הוא מוצג כאליפסה במערכות (מכונה RTLS).

לסרוק תדר באליפסה

קטיפה שקטה - כשיוצאים למבצע מעצר המטרה היא לעצור (לקטוף) את היעד, או היעדים, של המבצע. כשאומרים קטיפה שקטה הכוונה היא שיהיה כמה שפחות חיכוך צבאי, שלא יזהו שהכוח נכנס ושלא יזהו כשהא יוצא. קטיפה שקטה יכולה להתבצע בעזרת כוח לוחם מיומן, אבל הוא לא יכול לבצע את המבצע ללא מודיעין מדוייק שיגיד לו באילו סמטאות ללכת, באילו שעות, באיזו התנגדות הוא עלול להיתקל וכדומה. לקטיפה שקטה יש עוד יתרונות; מלבד המבצע הנקודתי המערכה כולה מייצרת התרעה ("הוא ישב בבית ובום הצבא הגיע ולקח אותו!"), וגם מייצרת פחות חיכוך מול אזרחים (קרב יריות במרכז ג'נין סביר שייגמר בנפגעים ורצון של שני הצדדים להסלים את העימות).

סיר לחץ - מדובר בנוהל בו חמוש אחד או מספר חמושים מתבצרים בבניין, עם או בלי בני ערובה. צה"ל ישתמש בשיטות הולכות וגוברות המדמות "סיר לחץ" על מנת להגיע למבוקש המתבצר, כאשר במצב בו קיימים בני ערובה המצב הרבה יותר מורכב.

סיר לחץ

מל“מ - ראשי תיבות של מודיעין לפני מבצע. המל'מ תמיד יגיע בהתאם לדרישות של הכוח הלוחם ויסייע לו לתכנן את הפעולה הצבאית.

שמים אדומים, שני, 21:15 ברשת 13