חלאס טרילילי טרללה: 10 שירי הגאווה שבאמת מגיעים לנו

כדי לעצור את בליל השירים הגנריים שיוצאים ויצאו בחודש יוני הקרוב, ומגדירים את עצמם כ"שירי גאווה", אספנו 5 שירים ישראליים ו-5 שירים בינלאומיים מכל השנים והתקופות שכל להטב"ק חייב להכיר, וכל בן.ת ברית של הקהילה צריכים לאמץ. אלה הם הדוגמית לשירי הגאווה האמיתיים - תלמדו

שירי גאווה

בואו נודה באמת, שירי הגאווה שמעטרים את תחנות הרדיו ומככבים במצעדי הספוטיפיי והיוטיוב של השנים האחרונות הם רחוקים מלהיות אומנות להטב"קית. קודם כל, חלקם לא נוצרו או לא מבוצעים על ידי חברי הקהילה. אני לא אומר שחייבים להיות חלק מהקהילה הגאה כדי לייצר שיר גאווה, אבל כשרוב השירים בשנים האחרונות עוסקים ב"בסופ"ש יהיה פנומנלי", או "פגשתי גבר בפוראבר", מבינים ששירי "הגאווה" באו לרכב על גבה של הקהילה המצולקת, להכניס כסף לאמן ולהפוך ללהיט מסיבות.

שירי גאווה אמיתים אמורים לבטא את כל הרבדים של הקהילה, לא רק את המסיבות של שבוע הגאווה, אלא את הסיפור המלא, להציג ולהנכיח תרבות גאה (והיא לא מסתכמת בפוראבר או בלימה לימה), שירי הגאווה צריכים גם להראות את הכאב שבלהיות שונה, את הבדידות ואת האומץ ותעצומות הנפש שדרושות בפשוט להיות מי שאת.ה. ואין מה לעשות, אדם שלא נאלץ להתמודד עם החברה שמגיל קטן טוענת שהוא חולה ושהוא צריך להסתיר את זהותו, לא יכול להבין עד הסוף ולייצר אומנות להטב"קית.

כתבות נוספות בגאווה

אז כדי לעצור את בליל השירים הגנריים שיוצאים ויצאו בחודש יוני הקרוב, בחרנו 5 שירים ישראליים ו-5 שירים בינלאומיים מכל השנים והתקופות שכל להטב"ק חייב להכיר, וכל בן.ת ברית של הקהילה צריכים לאמץ. אלה הם הדוגמית לשירי הגאווה האמיתיים - תלמדו.

 

קרח 9 - איתו לנצח

השיר שיצא בשנת 1997, היה חלק מאלבום הבכורה של להקת קרח 9. השיר ספג ביקורות נוקבות בתקופת יציאתו בגלל שהוא עוסק באהבה הומוסקסואלית. הוא נחשב אחד השירים הראשונים שנכתבו מפורשות על יחסים בין שני גברים וההצלחה הרבה של השיר תרמה ללגיטימציה של ייצוג הקהילה הגאה במרחב הציבורי.

 

עברי לידר - מרי לנצח

השיר "מרי לנצח" יצא בשנת 1997 כחלק מאלבום הבכורה של עברי לידר "מלטף ומשקר". השיר, אשר נכתב בזמן שלידר היה עוד בארון, עוסק בדמות המזדהה בלשון נקבה ומתאר ערב חיזורים שמסתיים במיטה, והיא מפחדת שלמחרת בבוקר, הגבר שלצידה יגלה שהיא בעצם בחור. רבים משיריו של לידר, הנחשב כיום לאחד מעמודי התווך של הקהילה הגאה בישראל, מדברים על זהות מינית והוא נחשב לאחד מפורצי הדרך של ייצוג להט"בי במיינסטריים.

 

 

נמס בגשם – יהודה פוליקר

את השיר "נמס בגשם" כתב יעקב גלעד והלחין וביצע יהודה פוליקר. השיר שהיה חלק מאלבומו "הילד שבך" יצא בשנת 1995, ומתאר יחסי משפחה קשים בהם הורים דוחים את ילדיהם בגלל שהוא "עוף מוזר" (כלשון השיר). אף שזהות מינית לא מוזכרת באופן מפורש, השיר מהווה ביטוי לכל נער או נערה אשר נטשו את בית הוריהם בהיותם "שונים".

 

נוער שוליים - ציירי לך שפם

לקהת נוער שוליים הוציאו את השיר "ציירי לך שפם" בשנת 1990, כחלק מאלבום הנושא את אותו השם. השיר שנכתב ע"י מיקיאגי עוסק בתהליך שינוי מגדרי מאישה לגבר. מדובר באחד השירים המדבקים והקליטים של אחת מלהקות הפופ הטובות שהיו בישראל באותה התקופה.

 

דנה אינטרנשיונל - סעידה סולטנה

"סעידה סולטנה" (הידוע גם בשם My Name Is Not Saida) נחשב לסינגל הבכורה של דנה אינטרנשיונל. השיר, שנכתב על ידי דנה ועופר ניסים שגם הפיק אותו, יצא בשנת 1992 ונטען כי הוא פרודיה על השיר "My Name Is Not Susan" של ויטני יוסטון.

 

 

ג'ורג' מייקל - ‘Freedom! ’90’

הרבה לפני שג'ורג' מייקל יצא מהארון, הוא יצר את אחד מההמנונים של הקהילה הגאה העולמית. השיר מתאר את חשבון הנפש האינטנסיבי והקבלה העצמית האולטימטיבית להרגיש חופשי עם מי שאתה.

 

ג'ודי גרלנד - ‘Somewhere Over The Rainbow’

קצרה היריעה מלספר כמה ג'ודי גרלנד היא אייקון גאה, ומה ההשפעה העצומה שיש לה על הקהילה הגאה ברחבי העולם. כבר בשנות ה-40, הקהילה הגאה המחתרתית השתמשה במונח "חברה של דורותי" כדי להתייחס לגבר הומו, מה שעזר לקהילה להתחמק מרשויות החוק. השיר ההמנוני הלקוח מהסרט "הקוסם מארץ עוץ" מקבל משמעות עמוקה יותר כשמדברים על מקום, אי שם מעבר לקשת, יש מקום מדהים, שמים כחולים והחלומות מתגשמים.

 

קווין - ‘I Want to Break Free’

השיר של אחת הלהקות הטובות בהיסטוריה, נכתב בשנת 1983 ויצא באפריל 1984. השיר, שנכתב ע"י הבסיסט של להקת קווין ג'ון דיקון, ידוע בעיקר בזכות הקליפ פורץ הדרך שלו, בו חברי הלהקה התלבשו בדראג ועשו פרודיה על אופרת הסבון "Coronation Street". השיר נחשב עד היום כאחד ההמנונים של המאבק בדיכוי.

 

מדונה - ‘Vogue’

אז נכון, מדונה לא שייכת לקהילה הלהטב"קית. אבל היא אולי האומנית הגדולה ביותר והמצליחה ביותר שהביאה את התרבות הגאה למיינסטרים באופן בלתי מתנצל ו-In your face יותר מכל אומן אחר בהיסטוריה. (לא להמציא ביונסה...). השיר Vouge שוחרר כסינגל בשנת 1990. מדונה קיבלה השראה מסצינת הנשפים של הקהילה הגאה השחורה בניו יורק באותן שנים, והם אלו שהכירו לה את צורת הריקוד Vouging. השיר היה ההתגשמות האמיתית להמלצה ליהנות על רחבת הריקודים לא משנה מי אתה.

ליידי גאגא - Born This Way

 

אחד ההמנונים הגדולים של הקהילה הגאה. השיר, שיצא בשנת 2011, הפך במהרה ללהיט היסטרי המקדם ומטפח אהבה וקבלה עצמית. למרות הביקורות, וההאשמות המיותרות להעתקה ממדונה, אי אפשר להתכחש לכוח שיש לשלוש המילים Born this way שממשיכות להדהד ולקבל עוצמה בכל שנה שעוברת.

 

הרשימה הזו כל כך חלקית, ומבוססת על שירים מאוד פופולריים, ויש אינסוף דוגמאות ושירים מצוינים שבאים לפאר ולהלל את הקהילה הגאה, להעצים את חבריה, ולהביא את התרבות הגאה לקדמת הבמה. אז הגיע הזמן לדרוש שירי גאווה כמו שמגיעים לנו באמת.

לסיום סיומת, הנה עוד כמה המלצות אישיות שיעשירו לכם את הפלייליסט הגאה:

‘True Colors’ by Cyndi Lauper

‘Beautiful’ by Christina Aguilera

I Know A Place — MUNA

The Kinks - Lola

Firework — Katy Perry

Supermodel (You Better Work) — RuPaul

Same Love — Macklemore & Ryan Lewis Featuring Mary Lambert

‘Sweet Transvestite’ by Tim Curry

“Grace Kelly” by Mika

Elton's Song (Remastered 2003)

Girls/Girls/Boys — Panic! At The Disco