"אני לעולם, לעולם, לעולם לא אעשה שוב דראג רייס"

רגע לפני שמלכת הדראג המצליחה ראז'ה מגיעה לארץ לשתי הופעות מטורפות בתל אביב, תפסנו אותה לריאיון על עונת האולסטארס של המירוץ לדראג של רופול ("לא באתי בהכרח במטרה לזכות"), על הפאנדום הרעיל ("אם לא מתייחסים לזה - זה לא קיים") ועל הביקור בישראל ("כל מי שדיברתי איתה אמרה שהאוכל מושלם בקטע מפחיד") | ריאיון מלכותי מלא גלאם

ראז'ה
ראז'ה | צילום: יחצ

Did somebody call for an EYE-CON: לראז'ה ג'מיני (48) יש מקום של כבוד באליטה של מלכות הדראג האמריקאיות, וכאחת המלכות הבולטות והמצליחות ביותר מכל העונות של "המירוץ לדראג של רופול". דמותה אפילו צויירה בפרק של משפחת סימפסונס לצד המלכה האם רופול - ואם זה לא אייקון, אנחנו לא יודעים מה כן.

ראז'ה (סוטאן אמרול בשמו האמיתי) החלה את הקריירה שלה אי שם בשנות ה-90, ופרצה למיינסטרים בשנת 2011 בעונה השלישית של "המירוץ לדראג של רופול"' בה היא זכתה במקום הראשון. מאז, שמה שויך למשפחת מלוכה של ממש בעולם הדראג האמריקאי והעולמי. השנה, היא חזרה לזירת הפשע כשהשתתפה בעונת אולסטארס מיוחדת של המירוץ לדראג, יחד עם 7 מנצחות אחרות מהתחרות, כדי להתחרות על התואר "מלכת המלכות". "רציתי ליהנות, כי אני לא חושבת שבעונה הראשונה שלי היה כל כך כיף, זה היה הרבה יותר מלחיץ", מספרת ראז'ה בריאיון לדיגיטל 13. "גם העונה הזו הייתה מלחיצה, אבל אמרתי לעצמי כל יום שזה הולך להיות יום מצוין, ויהיה כיף - המחשבה שלי סביב זה הייתה יותר משוחררת וכיפית".

אמרת באחד הראיונות הקודמים שהסתכלת הפעם על הצילומים מנקודת מבט של תוכנית טלוויזיה ופחות תחרות. איך זה התבטא?
"כן, זה היה שונה הפעם, 11 שנים חלפו. הבגרות, הבשלות, החוכמה וההתמקצעות שצברתי בשנים האלו, הכינו אותי לעונה ברמה אחרת. עבורי, זה לא היה בהכרח במטרה לזכות, זה היה בעיקר לתת לאנשים מנה גדושה מאוד של מה שאני יודעת לעשות, כדי שאיש לא יצא בלתי מסופק".

כתבות נוספות

 

ואיך את חווה את קהל המעריצים החדש והצעיר שהצטרף?
אני מתה על זה! יש לי אחייניות קטנות, הצעירה ביותר בת 16, וכשהייתי בעונה הקודמת, היא הייתה בת 5, אז היא לא זוכרת כלום מזה. היום כנערה מתבגרת בתיכון, יש לה חברות שכולן מכירות אותי, אז כן - יש קהל שהיה אז מאוד צעיר, והיום הם חווים אותי בפעם הראשונה - אני מתה על זה. זה נהדר. הם כולם מכבדים ומעריכים. כשאני פוגשת אותם יש להם ניצוץ בעיניים, וזה גורם לי לתחושה מדהימה.

ראז'ה
''זה לא היה בהכרח במטרה לזכות עבורי, זה היה יותר לתת לאנשים מנה גדושה מאוד של מה שאני יודעת לעשות'' ראז'ה | צילום: יחצ

 

"אני לא אוהבת להגדיר דראג כ"פישי" - זה פוגעני. יש דרכים אחרות להגדיר נשיות"

 

ומהצד השני, תמיד שומעים על הפנדום של דראג רייס שיכול להיות רעיל ואלים. איך לדעתך מרגיעים את הרוחות ומחזירים את השיח למכבד? אני בטוח שזה יכול להשפיע על מלכות שחושבות לבוא לתחרות.
אני בטוחה שכן. הפנדום הוא הפנדום - זו חיה בפני עצמה, יש לה דופק ומוח משלה ואני מחוצה לו. אני אדם מאוד פרטי ואני פשוט מסתכלת על זה מרחוק, הם לא חשובים עבורי. אני זוכרת שכשסיימנו לצלם את עונה 3, שאלתי את חברתי דידה וון טיס מה עושים עם השונאים, והיא פשוט ענתה לי "אילו שונאים?". אם לא מתייחסים לזה ולשליליות בכללי - זה לא קיים. אני ממשיכה לעשות את מה שאני עושה. אני בטוחה שיש לי מעריצים כמו גם שונאים בפנדום - למזלי מאז אולסטארס כולם היו נורא נחמדים ומכבדים אותי, ואני נורא מעריכה את זה.

בעידן של היום עם תרבות הביטול, ושהפוליטיקלי קורקט כל כך דומיננטי, את מרגישה שאומנות הדראג השתנתה?
אני חושבת שכן. דראג כל הזמן משתנה, אבל אני לא חושבת שזה דבר רע. הדיאלוג שלנו כל כך רחב, יש כל כך הרבה סוגי דראג וסגנונות הופעה. אם את מחליטה להגיד משהו שאת יודעת שיעצבן אנשים, וזה המותג שלך, את צריכה לקחת את הסיכון. אני גדלתי בתקופה שזה היה לגיטימי לא להיות פוליטיקלי קורקט, ומצאנו הומור בזה, במיוחד כאדם קוויר בעל עור כהה, יכולתי לצחוק על זה. אבל כשאני רואה את השיח היום, אני מוכנה להקשיב, ללמוד ולשנות את המחשבות שלי, ואת המילים שלי - זה חשוב עבורי. הכוונה שלי בדראג הוא לעולם לא להעליב או לפגוע במישהו. יש מילים שהייתי משתמשת בהם בעבר, אבל לא היום, כמו להגדיר דראג כ"פישי" ('נשי' בסלנג הלהט"בי - ד.א) - אני לא אוהבת את זה, זה פוגעני ולכן אני פשוט בוחרת לא להגיד אותה, יש דרכים אחרות להגדיר נשיות מאשר להגיד "פישי".

אז את מהתומכות בשינוי שרופול עשתה לפתיח כשהיא שינתה את המשפט מ"ושהאישה הטובה ביותר תנצח" ל"ושמלכת הדראג הטובה ביותר תנצח"?
בוודאי, זה כל כך פשוט והגיוני. זה פשוט אומר שאת מטרייה רחבה יותר לכל הסוגים. זה מראה שיש לתוכנית ראש פתוח והם מוכנים להשתנות.

מה לגבי פרק איחוד לעונת המנצחות? תרצי לעשות?
הם בד"כ מצלמים איחוד לעונות הרגילות ולא לאולסטארס, אבל היה יכול להיות כיף אם היו מצלמים לנו איחוד, הייתי מתה להשתתף בזה. אבל אני חושבת שכולם כבר בגישה של "סיימנו, יש לנו עוד מספיק עונות לצלם, מכל העולם" - הם בטח נורא עסוקים, ואני בסדר עם זה.

בעונה האחרונה אמנם לא זכית בתואר "מלכת המלכות" אבל יצאת עם התואר "Queen of She Done Already Done Had Herses" – את בוודאות עדיין "לא עשית את שלך", אז מה החלומות הבאים בקריירה?
אני לא יודעת אם זה קשור לתואר "Queen of She Done Already Done Had Herses", זה היה מאוד מפתיע ואהבתי לזכות בתואר ובכסף כמובן, אבל מלבד דראג רייס, יש לי המון פרויקטים שאני עובדת עליהם: אני כותבת, יש לי ליין יינות שנקרא Wine and complain (משחק מילים wine/whine), אני מאיירת ספר ילדים, ואני עובדת על המופע שאיתו אני מגיעה לתל אביב שביולי הבא יהפוך לסיבוב הופעות  - אז אתם בהחלט מקבלים את ההצצה הראשונה למופע.

ראז'ה
''היה יכול להיות כיף אם היו מצלמים לנו איחוד, הייתי מתה להשתתף בזה'' ראז'ה | צילום: יחצ

 

"הרצאת הטד מלאת הגלאם והנוצצת ביותר בעולם"

 

ראז'ה מצטרפת לרשימה מכובדת של מלכות דראג בינלאומיות, כמו ביאנקה דל ריו, לטריס רויאל, אלסקה ועוד, שהפקת One Night Only דואגת להביא לישראל, במקביל להפקת ערבי דראג ישראלים ברמה מטורפת.

אז את מתרגשת להגיע לישראל?
כן, אני נורא מתרגשת להגיע. זו הפעם הראשונה שלי. תמיד הסתקרנתי לגבי ישראל, יש לי הרבה חברים מישראל, כאלו שפגשתי לאורך השנים ושתמיד רצו שאגיע ולהראות לי את האזור. אני מאוד מתרגשת.

קיבלת המלצות או טיפים ממלכות קודמות שהגיעו לפניך לישראל?
כן בהחלט, שאלתי איך היה להן ולמה לצפות. דיברתי עם מלכות שהיו פה כמו טריניטי ולטריס רויאל וכולן אמרו שהן נהנו מאוד. הדבר הראשון שכל מי שדיברתי איתה אמרה הוא שהאוכל אצלכם מושלם בקטע מפחיד, ואני אוהבת לאכול - הרבה.

זה לא נראה ככה.
(צוחקת) אתה לא ראית אותי ערומה, ואתה גם לעולם לא תראה. (ממשיכה לצחוק). כן, אני נורא מתרגשת להגיע.

ראז'ה
''הדבר הראשון שכל מי שדיברתי איתה אמרה הוא שהאוכל הוא מושלם בקטע מפחיד, ואני אוהבת לאכול - הרבה'' ראז'ה | צילום: יחצ

 

אחרי שהמופע הראשון שלה The EyeCon Tour נמכר כולו בתוך שבועיים בלבד, היא החליטה לפתוח מופע שני, והפעם במוזיאון תל אביב לאמנות ב-22 לספטמבר.

אז מה באמת מחכה לנו בשני המופעים, שהראשון כבר סולד אאוט?
זה המופע הראשון שלי לבד מזה שנים, אז זה יהיה כיף להופיע עם הקהל בתל אביב. זו שעה איתי, בה אני מדברת על עצמי - אם תרצה, תקרא לזה "הרצאת הטד מלאת גלאם והנוצצת ביותר בעולם". זו הצצה לחיים שלי, להשקפות העולם שלי, ויהיה כיף. כל הערב יהיה אווירת דיסקו-מיסטי.

האם את הולכת לשלב במופע עוד מהמורשת האינדונזית שלך?
קצת, בהחלט. אני אשיר לייב, בחרתי שירים שאני מאוד אוהבת להופיע. אנחנו כבר שבועיים בחזרות למופע, בדיוק באמצע ההכנות, אז יהיו הרבה אלמנטים ויזואלים. אני עובדת טוב תחת לחץ, ויצא מופע מדהים. אני נורא מתרגשת.

ראינו שמאוד התרגשת במופע הוראייטי שהיה העונה, בו ביצעת ריקוד אינדונזי מסורתי, והאמת שהתרגשנו איתך. איך היה לצלם את זה?
האמת הייתי נורא לחוצה מזה. זה משהו שמעולם לא נראה בדראג רייס האמריקאי. אני לא אחת שמבטאת את עצמה בריקוד כ"כ, אז רק זה היה מלחיץ. כשאת בצילומים, את לא רואה את התוצאה, נותנים לך 2 הזדמנויות לבצע את המופע וזהו. הפעם הבאה שתראי את זה, זה כבר יהיה עם כולם בשידור, שנה אחרי. אבל זה היה חשוב עבורי. בתור הזוכה היחידה בתוכנית ממוצא אסייתי, זה משהו שלא הספקתי להראות בסיבוב הראשון שלי, אז הייתי חייבת לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים הפעם ולהראות את העובדה שאני אסייתית.

ראז'ה
''אנשים שוכחים שאני אסייתית. כשחושבים על מלכות אסייתיות ישר חושבים על מלכות כמו קים צ'י או מנילה'' ראז'ה | צילום: יחצ

 

"סוכריית הטיקטק ששמרתי מעונה 3 היא סוד הנעורים שלי. זה ומלא בוטוקס"

 

חשוב לך לשים את הזהות בפרונט.
מאוד. הנראות חשובה. אנשים שוכחים שאני אסייתית. כשחושבים על מלכות אסייתיות ישר חושבים על מלכות כמו קים צ'י או מנילה - שהן מלכות בהירות, שעונות על איזה מודל אסייתי שאנשים מדמיינים, והם לא חושבים על דרום אסיה בכלל, או על אינדונזיה בפרט. רוב האמריקאים לא יודעים בכלל איפה זה. היה לי חשוב לחלוק כבוד למשפחה שלי, במיוחד להוריי ולאימי שנפטרה לפני שהתוכנית שודרה, ולכן לא זכתה לראות אותי. היא הייתה מי שהדריכה אותי ועזרה לי, היה לה המון ידע מעולם הריקוד האינדונזי והעולמי. זה היה מאוד חשוב עבורי שאנשים יתחברו לזה, שיראו אותי עושה את זה. זה היה ריקוד אינדונזי שמיוחד לבאלי, שמאוד השפיע עלי בילדות. הייתי חייבת לעשות את זה, זו הייתה ההזדמנות האחרונה שלי כי אין לעולם, לעולם, לעולם, לעולם לא אעשה שוב דראג רייס.

זהו? באמת?
זהו. די. זה קשה, מייגע ויקר. זה מאוד מאוד כיף, כן?, אבל זה קשה מאוד.

בתור מי שהנחתה יחד עם רייבן את Fashion Photo RuView, איך היה להיות הפעם בצד השני כשגוטמיק וויולט צ'צ'קי לא חסכו בביקורת?
או, זה היה כל כך חמוד ומתוק. כל כך מתוק (מספרת בחיוך ציני), חמודות כל כך, מתנהגות כמו ילדות גדולות שמוכיחות אותי. סתם, אני חושבת שזה היה כיף. צפיתי בכמה פרקים ראשונים והבנתי במה מדובר. אבל אני חושבת שזה נהדר לקבל טעימה ממה שאני בד"כ עושה לאחרים, ואני אוהבת לראות את המלכות האחרות מדראג רייס נכנסות לנעליים האלו. רייבן ואני צילמנו את זה במשך 8 שנים, שזה המון, ויש כל כך הרבה מלכות חדשות עם דעות מעולות, ומגיע גם להן לבטא את עצמן. רייבן ואני חושבות בהמשך לחזור לזה - האמת שהדבר היחיד שאני אעשה בעתיד שקשור לדראג רייס זה יהיה זה, רק אם אוכל לעשות את זה עם רייבן. יש לנו כימיה מצויינת, וחברות עמוקה וכיף לנו יחד.

כל הזמן צצות שמועות שתהיה גרסה ישראלית למירוץ הדראג של רופול, תבואי לשפוט?
נראה. קודם שזה באמת יקרה, אבל אני מאוד אוהבת להיות בטלוויזיה, אז אם יזמינו אותי, אני בהחלט אשקול.

עכשיו לשאלה הכי חשובה - הטיקטק ששמרת מעונה 3 עדיין קיים? האם זה סוד הנעורים שלך בעצם?
(צוחקת) כן עדיין יש לי, זה היה פעם כתום, וזה עכשיו שחור אחרי 11 שנה. יש עוד כמה טיקטקים ששמרתי מהעונה האחרונה. וכן, זה סוד הנעורים שלי, זה ומלא בוטוקס.

 

המופע RAJA - EYECON ייערך ב-22 בספטמבר 2022 במוזיאון תל אביב לאמנות. לרכישת כרטיסים לחצו כאן