אפליה רפואית: אחות סירבה להעניק שירות לצעיר טרנסג'נדר

אנדי זיו הגיע לקופת חולים "מכבי" באילת לצורך קבלת זריקת טסטוסטרון שגרתית, להפתעתו האחות שקיבלה אותו לא הסכימה לתת לו את הזריקה ממניע דתי: "באותו הזמן, הצוות הרפואי שהיה במרפאה הצדיק את ההתנהלות של אותה אחות"

זמן צפייה: 09:29

אנדי זיו, עובד סוציאלי בן 31, הגיע למרפאת "מכבי" באילת, כדי לקבל טיפול שגרתי של זריקת טסטוסטרון, אותו הוא מקבל אחת לשלושה שבועות במסגרת תהליך ההתאמה המגדרית אותו הוא עובר. להפתעתו האחות סירבה לטפל בו משום שלטענתה מדובר בטיפול שלא תואם את ההלכה.

כתבות נוספות בגאווה

"חזרתי הביתה לאילת בתקופת החגים, ובאותו הזמן הייתי אמור לקבל זריקת טסטוסטרון, טיפול שגרתי שאני מקבל אחת לשלושה שבועות, כבר שנים. זו גם לא פעם ראשונה שהייתי בסניף הזה באילת", סיפר הבוקר אנדי זיו בתוכנית "העולם הבוקר". "כשהגעתי, קיבלה את פניי אחות דתייה, ולא הרגשתי שיש איזשהו יחס בלתי רגיל, ביקשה ממני לשכב את מיטת הטיפולים ואז הלכה והתעכבה הרבה זמן", סיפר אנדי על השתלשלות האירועים.
בשלב מסוים שאל אנדי מדוע יש עיכוב, והאחות הסבירה לו כי היא לא יכולה לתת לו את הזריקה בגלל שהיא דתייה, ושהיא מחפשת אחות אחרת. "באותו רגע לא הבנתי מה הסוגיה, כי לא יצא לי להתקל במצב כזה בעבר. קיבלתי בעבר כבר זריקות מאחיות דתיות ומוסלמיות ומכל חלקי החברה", הוסיף אנדי.

לאחר שסיפר לאימו, ניסו השניים להבין מהאחות את הבעיה: "היא הסבירה שבגלל שהיא דתייה, והמטרה הישירה של הטיפול היא שינוי מין - היא לא בטוח אם מותר לה לעשות את זה מבחינת ההלכה", סיפר אנדי. "היא חזרה ואמרה שזה לא אישי", הוסיף.

אחות מכינה מנת חיסון רביעי בבית החולים שיבא תל השומר
צילום: רויטרס

אין זה מדובר במקרה חד פעמי. הקהילה הטרנסית מתמודדת עם אפליה בכל תחומי החיים באופן קבוע, וזו אחת הסיבות שקם "המרכז הטרנסי" כדי לתת מענים שאנשים טרנסג'נדרים לא יכולים לקבל. כמו כן, חשוב להדגיש שחוק האפליה שנמצא בשיח הציבורי, במידה והוא יעבור, הוא לא יכול על עניינים רפואיים.

ד"ר מירי מזרחי ראובני, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, והגיבה לדבריו של אנדי: "אני רוצה להביע צער בפני אנדי על החוויה הלא טובה שהוא עבר. זו חוויה לא תקינה שלא צריכה לקרות ואנחנו מוקיעים את האירוע הזה. כרופאה בישראל, וכראש חטיבת הבריאות במכבי, זה מסוג הדברים שלא צריכים לקרות. ביצענו בירור מול האחות מיד כשזה הובא לידיעתי, וגם מול הצוות שגיבה את האחות", סיפרה ד"ר מזרחי ראובני. "אין לנו שום סובלנות והכלה לאירוע כזה. חשוב להבהיר ולשים את הקו הברור לבין מה שמותר ומה שאסור - במערכת הבריאות אנחנו פועלים לפי חוק זכויות החולה האוסר על אפליה בקבלת טיפול משיקולי דת, גזע, לאום ונטייה מינית", הוסיפה.