רוצים ללמד את הילד שלכם אנגלית? זה הגיל שכדאי להתחיל בו

להרבה הורים חשוב שהילד שלהם ילמד שפה נוספת, אבל יש שלבים בהתפתחות שילד יכול לספוג אותה טוב יותר לעומת שלבים שונים, ואם נדע מתי לתפוס את חלון הזמן ללימוד שפה ונתחזק אותה, נוכל להשריש אותה בקלות. וממה בכל זאת כדי להיזהר?

ילדה לומדת אנגלית

אנחנו רוצים שהילד שלנו ידע שפה נוספת, בדרך כלל אנגלית שהיא שפה בינלאומית. נרצה לעשות זאת בכדי שירכוש שפה נוספת שרק יכולה להועיל, ושידע להסתדר טוב יותר כשיגדל ולא ייאלץ ללמוד שפה כשזו הופכת למשימה מאתגרת. אז מתי הילד שלנו יקלוט הכי מהר שפה ואיך לא נאבד את חלון הזמן?

איך זה קורה?

המוח של תינוק מתפתח בקצב שיא, הוא סופג מידע שנקלט כל הזמן, תהליך שגורם לקשרים נוירונים במוח להיווצר. בשנה הראשונה בחיי תינוק מעל למיליון קשרים של נוירונים חדשים נוצרים כל שנייה, כאלה שבהמשך חייהם חלקם ייקטעו וחלקם יישארו, תלוי אם הילד ימשיך להשתמש במידע שספג, ואם לא הוא פשוט "ישכח" מהם. אחד מהחלקים ההתפתחותיים הראשוניים במוח של תינוק שנמצאים במגמת עליה בשנים הראשונות, כאשר לצד החלק הסנסורי ישנו החלק השפתי.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

לימוד אנגלית
מתי כדאי ללמד שפה נוספת | צילום: Shutterstock

גיל שנתיים

יצירת הקשרים החדשים שאחראים על המידע שנספג במוח של התינוק הולכת ומתעצמת ומגיעה לשיא היכולת בגיל שנתיים. לאחר מכן היא עדיין נמצאת ברמה מאוד גבוהה, אך באזור גיל חמש עד שבע מתחילה ירידה בה המוח מתחיל לברור איזה מידע לספוג ואיזה "לאבד". חלון הזמן שקליטת השפות היא בשיאה היא במהלך השנה השנייה לחיים.

תתארו לעצמכם גרף פעמון, כאשר עד גיל שנתיים יכולת ספיגת המידע נמצאת בנסיקה כאשר כל שלב מתמקד ביכולות קוגניטיביות שונות ולאחר מכן יש תהליך של ירידה בכל שנה שעוברת. היא אומנם גבוהה עד גיל שבע, כי קשרים ממשיכים להיווצר בקצב גבוה ביחס ליכולת יצירת הקשרים בבגרות וספיגת מידע חדש, אך מגיל חמש יש ירידה איטית עד גיל שבע, ולאחר מכן יכולת ההיווצרות ממשיכה לרדת ככל שהילד שלנו מתבגר. לכן מומלץ להתחיל ללמד שפה נוספת במהלך השנה השנייה לחייו של תינוק, זוהי התקופה בה קליטת השפה היא הטובה ביותר.

חשוב לזכור, ילדים שמדברים שתי שפות מלידה עלולים להתחיל לדבר בשלב מאוחר יותר באופן יחסי מילדים שדוברים שפה אחת בלבד, זאת מכיוון שלימוד שתי שפות מייצרת עומס של מידע.

הכי חשוב להתאמן בגיל ההתבגרות

עלינו להמשיך להשתמש בשפה שאנחנו מלמדים באופן קבוע, וכן בגיל ההתבגרות שבה ישנה קטיעה של מידע שאנחנו לא משתמשים בו, ואם נפסיק לשוחח ולהתאמן איתם באופן קבוע על השפה שדאגנו להשריש להם, הם "ישכחו" אותה כמו כל מידע שלא נמצא אצלם בשימוש.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך