לדרך שבה הילד שלכם נרדם יש קשר ישיר ליכולות החברתיות שלו

איכות השינה של הילדים שלנו משפיעה על כל כך הרבה תחומים אבל גם הדרך בה הם נרדמים משחקת תפקיד, והיכולת להירדם באופן עצמאי מקנה להם כלי שתורם להם גם בסיטואציות חברתיות, כשהם חווים אתגרים ואפילו דחייה

ילד ישן
איך השינה משפיעה על היכולות שלהם | צילום: Shutterstock

כל הורה רוצה לדעת שהילד שלו מסתדר במסגרת, שיש לו מספיק חברים והוא חש מספיק ביטחון להגיע ולהתמודד בסיטואציות חברתיות, אבל יש הרבה גורמים שמשפיעים על האינטראקציה והיכולות החברתיות ואחת מהן מקנה כלי שמשליך גם על תחומים נוספים, זוהי היכולת להירדם באופן עצמאי. ככל שנלמד תינוק וילד להתמודד עם עצמו באופן עצמאי בהתאם לגיל שלו ולא באמצעותנו, ככה הוא ידע להתמודד עם עצמו מול הסביבה.

תינוקות וילדים שיודעים להירדם באופן עצמאי, אם מלידה או באמצעות תמיכה של הורים שלימדו אותם כשגדלו, מפתחים יכולת להירגע באופן עצמאי ללא תמיכה של עזרים או הורה, יכולת שמשמשת אותם לכל החיים במגוון סיטואציות, אם בתקופות הסתגלות והיכרויות חדשות, באינטראקציות חברתיות וברגעים מאתגרים. המטרה הראשונית היא לתת להם כלי שיאפשר להם שינה איכותית אבל בעצם זה כלי שמשפיע גם על תחומים נוספים כשאנחנו לא שם לתווך להם סיטואציות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילדה ישנה עם דובי
חפץ מעבר הוא חיובי | צילום: Shutterstock

אז מה צריך לעשות כדי לתת להם את הכלי להירגע בכוחות עצמם? אבן הדרך הראשונה בעצמאות של תינוק היא הירדמות עצמאית - זאת אומרת הירדמות במיטה ללא עזרים חיצוניים כמו נדנוד, בקבוק, נוכחות שלנו בחדר או אפילו ילדים שנרדמים במיטה שלנו. גם אם אנחנו לא נוכחים, המיטה שלנו יכולה להוות עבורם תחושת ביטחון בגלל הריח או הידיעה שאנחנו נגיע באיזשהו שלב, אבל יש דברים אחרים שנותנים להם את תחושת הביטחון והרגיעה שהם צריכים כמו חפץ מעבר.

זה חשוב לתת לילד שלנו ביטחון, תמיכה ומענה לצרכים, אבל יכולת להרגעה עצמאית לא צריכה לבוא על חשבון כל אלה ואפילו הכרחית לילד שלנו, גם כדי לזכות בשינה איכותית שתשפיע באופן ישיר על היום שלו, על יכולת הריכוז, מצב הרוח וההתפתחות, וגם יקבל את הכלי הכל כך חשוב הזה שיעזור לו להתמודד עם סיטואציות בלי עזרים חיצוניים ובלי נוכחות שלנו.

היכולת להירגע באופן עצמאי היא יכולת שאנחנו יכולים למנוע או לתת לילד שלנו במגוון סיטואציות, אם זו הדרך בה אנחנו מנהלים את הרגעים שהוא חווה טנטרום, מערכת היחסים שלנו איתו וגם הדרך בה הוא נרדם, הם מכלול של סיטואציות שאם נתווך לו אותם נכון, ניתן לו את התמיכה שהוא צריך אבל נדאג לתת לו את הכלי הזה ברגע הזה שנפרדים לישון. ואז בשינה איכותית שתהיה גורם מכריע על היום שלו ועל האנרגיות שאיתן יקום בבוקר נוכל לתת בסיס להתמודדות כשלא נהיה שם להחזיק לו את היד והוא יוכל להתמודד בכוחות עצמו כשהוא חווה דחייה, ומנגד מנסה לייצר אינטראקציה חברתית.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך