אסיפות ההורים בפתח: כך תייצרו שותפות מוצלחת עם המורים של ילדכם

הקשר בין הורים למורים חשוב להשתלבות של הילד במערכת החינוך כבר מתחילת שנת הלימודים וקיום אסיפות ההורים. איריס ברנט, פסיכולוגית התפתחותית ומרצה בחוג לחינוך, עם חמישה מפתחות להצלחה בדרך לשותפות מוצלחת

אסיפת הורים
אסיפת הורים | צילום: shutterstock

שנת הלימודים החלה ובקרוב כולנו נוזמן לאסיפת ההורים הראשונה – בין אם זו הצגת התוכנית השנתית או היכרות עם המורה. הקורונה סיפקה הן להורים והן למורים הצצה מקרוב למה שנמצא מעבר למסך, ההורים פגשו את חדר הכיתה ותכני השיעור, והמורים זכו לראות מקרוב את הבית והדמויות ברקע של הזום. הקשר בין הורים וצוותי חינוך הפך קרוב יותר מאי פעם.

איריס ברנט, פסיכולוגית התפתחותית ומרצה בחוג לחינוך במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, סבורה שאל לנו לדבר על מעורבות הורים בבית הספר - אלא על קשר משתף ומיטבי עם צוות החינוך. במקום לתהות מתי הורה צריך להתערב בחיי התלמיד היא טוענת כי עלינו לשאוף ליצירת מרחב משותף לשיח עם צוות החינוך. בדיוק בגלל התקופה הזאת בשנה היא מציעה חמישה מפתחות להצלחה בדרך לשותפות מוצלחת.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אסיפת הורים
אסיפת הורים | צילום: shutterstock

1. שתפו את צוות החינוך - חשוב לדעת לשתף את המורה בדברים מרכזיים שקורים בבית ובמשפחה. על ההורה לשקף לצוות החינוכי את המצב משפחתי, הרקע התרבותי, מעברים ושינויים שעשויים להשפיע על הילד. כך, נוכל לקרב את העולם של הילד בבית אל המורה – וליצור רצף חינוכי, כאשר השיתוף צריך להתבצע במרחב בטוח. יש מדינות בעולם שאף מזמינות את כל המשפחה לבית הספר לפני העלייה לכיתה א' כדי להכיר מקרוב.

2. קבלו את הסמכות - הקשר בין הורה וצוות החינוך תלוי בשני הצדדים ודורש הן מההורה והן מהמורה. נקודת המוצא עבור ההורים צריכה להיות תמיד שיש היררכיה בין ההורה למורה. המורה היא אשת מקצוע ויש לה ידע שלהורה לא תמיד יש, מתוך ההיכרות עם הילד בבית הספר ובמצבים שבהם ההורה לא בהכרח רגיל לראות את ילדו. גם ההורה הוא מומחה לילד – אך מומחיות זו מגיעה מנקודת מבטו האישית והרגשית של הדאגה. קבלת המומחיות של איש הצוות לא אומרת שלא ניתן להביע דעה, אך אי הסכמה צריכה להיות מתוך כבוד למומחיות של המורה ומתוך הבנה שאין צד אחד צודק, לא המורה ולא ההורה.

3. התמודדו עם האתגרים יחד – כל שיח סביב האתגרים שניצבים בפני הילד חייב להיות שיח מאוזן, שמעיד על התבוננות על החוזק של הילד לצד הקושי. כאשר עולים אתגרים, דווקא אז חשוב שההורה ישתף את בית הספר בחוזקות של הילד, יהיה סנגור של הילד במובן הטוב של העניין. ההורה צריך להזכיר מה הן החוזקות של הילד, מה הם ההישגים של הילד וכך מתוך שותפות להצליח ליצור תמונה מלאה של מצב הילד. חשוב להפריד בין הודעות טכניות עם המורה לבין דברים שדורשים שיחה בארבע עיניים.

4. קחו את הזמן - עכשיו בתחילת השנה, קחו פרק זמן לבנות יחסי אמון עם המורה. קודם להכיר אותה ושהיא תכיר אתכם. נסו לבסס תקשורת ברורה לנושאים שוטפים ולנושאים דחופים יותר. צרו מרחב מוגדר עבור קשר השותפות, כך תוכלו לאפשר הצפה של הנושאים בהמשך.

5. היו שותפים בדרככם - לא לכל הורה יש את הזמן והאנרגיה להיות מעורב בבית הספר וזה בסדר. בכל שותפות כל אחד צריך להיות אחראי על החלק שלו. הורה צריך לדעת שאפשר לקבל עצה והכוונה מידי פעם כשצריך, זה חשוב ועוזר לקדם את הילד. השותפות בין ההורה והמורה היא לקדם את החוויה החינוכית החיובית של הילד וכך לקדם את הצלחתו.