מרגישים שהילד מפונק? אלה הדברים שאתם עושים שבאמת הופכים אותו לכזה

אל תתבלבלו, יש הבדל בין חום ואהבה לפינוק - ורק אם תפסיקו לעשות את הדברים האלה תוכלו למנוע מהילד שלכם להפוך למפונק | המדריך שכל הורה חייב להכיר

ילד מפונק
מה הופך ילד למפונק | צילום: Shutterstock

הורים עלולים להתבלבל בין חום ואהבה לפינוק, שאלה בעצם שני מושגים שונים לחלוטין. כל ילד צריך מהיום שהוא נולד את כל החום והאהבה שלנו, אבל יש דברים אחרים שהופכים אותו למפונק, וכל זה תלוי רק בנו.

הסיבה לבכי

הפעוט שלנו בוכה בעיקר כשהוא רוצה או מפריע לו משהו, אבל עלינו לברור מתי הכרחי לענות לבכי בדיוק באותו רגע ומתי עלינו לתת לו להמתין בסבלנות. לדוגמא, אם הוא רוצה את הצעצוע שאח שלו בדיוק לקח והוא מתחיל לבכות, אין שום סיבה שנתערב לו ונתלוש מהאח הגדול את הצעצוע בידיעה שהוא יצליח להתגבר. לעומת זאת, כשתינוק נמצא עם חיתול מלא שמפריע לו, כמובן שלא ניתן לו לחכות ונחליף.

ככל שהוא גדל נלמד אותו ביותר תחומים כיצד להמתין בסבלנות. לדוגמא, כשילד כבר יושב סביב השולחן ורוצה במהלך הארוחה מים, אבל אתם באמצע משהו במטבח, זה בסדר ואפילו הכרחי להגיד לו שתסיימו עוד שתי דקות תתפנו להביא לו את בקבוק המים שלו, גם אם הוא בוכה, זה מחוסר יכולת לדחות סיפוקים וכאן התפקיד שלנו ללמד אותם להיות סבלניים במקומות שמאפשרים לנו. הסיבה שבגללה הוא בוכה היא האינדיקציה האם לתת לו לחכות או לגשת מיד, שכן במקרים שהם לא דחופים עלינו לתת לילד להמתין בהבנה שלא הכול מושג בדיוק ברגע שהוא מרים את הקול.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילד פותח מתנה
תעדיפו מתנות קטנות | צילום: Shutterstock

עצמאות

עצמאות היא חלק כל כך חשוב בהתפתחות של ילד, וכשאנחנו לא מאפשרים לו אותה ממחשבה שאנחנו דואגים לו פשוט תהפוך אותו למפונק כי עושים בשבילו דברים שהוא מסוגל לעשות לגמרי לבד. עליכם להתחיל מגיל צעיר בצעדים קטנים, בבטחה ולפי יכולת, לשחרר ולאפשר להם לקחת על עצמם מטלות, רק כך הם יגלו את היכולות שלהם ואת הצורך להתמודד במקום להשאיר את האחריות אצלכם, מחשבה שעלולה לתת להם נוחות בטווח הקצר, אך תמנע מהם התפתחות לטווח הארוך.

בקטן זה מאוד גדול

תפסיקו עם המתנות הגדולות, החסך היחיד שיכול להיות לילד בשנים הראשונות הוא רק רגשי ולא חומרי, אז כשנופלת להם שן או כשיש איזה אירוע שאתם רוצים לתגמל אותם עליו, לא צריך דברים גדולים. ילדים מתלהבים ממטבע שוקולד לא פחות מצעצוע ממותג, הכול תלוי מה רף הציפיות שאתם מציבים להם כשיש מאורע.

הם ידעו לצפות להפתעה ויקבלו את מלוא תשומת הלב בזמן המתאים, אבל אתם תרגילו אותם ליהנות מהדברים הקטנים ולהתלהב מהם לא פחות ממתנות גרנדיוזיות. אלה רק יעזרו לחינוך שלהם, לאפשר להם לגדול להיות ילדים שמעריכים את מה שהם מקבלים, את הצניעות והכיף בדברים הפשוטים - והתחושה שיש להם איזה חסך שייכת רק לכם ולא להם.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך