לא רק בכיפור: כך נלמד את הילד שלנו לבקש סליחה ולהתכוון לזה

אנחנו לא רוצים שהילד שלנו יבקש סליחה רק כי אמרנו, אלא באמת יתכוון לזה. בשביל זה יש כמה דברים שאנחנו צריכים ללמד אותו כדי שידע מתי הוא צריך לבקש סליחה ובאמת להתכוון אליה

ילדים מתחבקים
איך ללמד ילד לבקש סליחה | צילום: Shutterstock

אנחנו יושבים בגינה מתחת לבית ורואים את הילד שלנו חוטף לילד אחר צעצוע או מרביץ לילד שפלש לתור שלו במגלשה ואז אנחנו מפצירים בילד שלנו "תבקש ממנו סליחה!", אבל בעצם אנחנו רוצים להעביר לילד שלנו מסר שככה לא מתנהגים. אז בואו נעשה סדר ונגדיר באילו מצבים נלמד את הילד שלנו לבקש סליחה כדי שיבין את המשמעות שלה ומתי רק נעביר מסר.

נתווך להם את המקרה

כשאנחנו מבקשים מילד להתנצל הוא ככל הנראה יעשה זאת כי ביקשנו ולא כי הוא באמת התכוון לזה. כדי שהילד שלנו יבין את משמעות המילה "סליחה" וידע מתי להשתמש בה ואיך, התפקיד שלנו הוא קודם כל לתווך לו את המקרה ולהסביר איפה ההתנהגות שלו הייתה לא ראויה. ורק בסוף אחרי ששיקפנו לו את הסיטואציה ניתן לו את האופציה ללכת להתנצל. אם פשוט נדרוש ממנו לבקש סליחה הוא יעשה את זה כי הוא צריך ולא מהבנה שמה שהוא עשה היה לא בסדר.

כתבות נוספות:

ילדה מנחמת חברה
איך נלמד ילד לבקש סליחה | צילום: Shutterstock

נפריד בין כוונה לטעות

לפעמים הילד שלנו יציק, ידחוף או יחטוף בכוונה מתוך דחף ולא בזדון, כי זה מה שהוא רצה באותו רגע והוא לא מכיר דרך אחרת, אבל אלה הרגעים שאנחנו נרצה להעביר מסר חשוב במקום בקשת הסליחה שתהיה חסרת כוונה. כשהילד מולו רואה שאתם מסבירים לו מה היה לא בסדר ומתווכים את המצב זה מקביל להתנצלות, כי המקרה מטופל. תמיד תתנו את הפתח לילד להבין את המצב ותציעו שיתנצל כדי לכפר על מעשיו, אבל כשילד עושה מעשה מתוך דחף המטרה העיקרית תהיה העברת המסר שזו לא הדרך כדי שההתנהגות הזו תלך ותפחת מתוך הבנה ולא רק כי ביקשתם שיתנצל.

לעומת זאת, אם הוא משחק ובטעות הפיל את הילד לידו, או נפל ונשבר לו צעצוע של ילד אחר, אלה מעשים שלא נעשו מתוך דחף. כשילד עושה טעות, לא הייתה לו שום כוונה לעשות את מה שעשה, במקרה כזה נראה לו שאנחנו מודעים לכך שזו הייתה טעות, אבל נסביר שאנחנו מתנצלים על טעויות, במקרה כזה הילד ידע שאתם רואים אותו ויצליח לשתף פעולה ולהתנצל מתוך הבנה.

תשהו

אתם שם כשצריך, אבל אין צורך לקפוץ בכל רגע שילד נמצא בסיטואציה חברתית שפוגשת אתגר. כשהמצב עדיין רגוע יחסית תנו מקום לילד להצליח לצאת מהמצב בכוחות עצמו, אולי להתנצל לפני שאתם תגיעו לדרוש זאת או להסביר מה היה צריך לעשות. תתערבו רק כשהמצב מצריך, אם נוצר מצב שמסלים או שיש מצב מסוכן, אחרת תנו להם רגע לנסות להסתדר ללא עזרתכם.

כשאנחנו מתערבים להם בכל רגע אנחנו לא נותנים להם מקום להתמודד לפני שתגיעו. תמיד תוכלו לדבר איתם על מה שקרה כשתחזרו הביתה, ואם הילד הצליח להסתדר לפני שהמצב הסלים תספרו לו שראיתם איך התמודד יפה ותשבחו אותו על הדרך בה הגיב ויצא מהסיטואציה גם כשהיה מאתגר.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך