לילדכם יש הפרעת קשב? כך תכינו אותו לקראת החזרה לבית הספר

עבור ילדים עם הפרעת קשב החזרה ללימודים מלווה גם בחששות רבים. כדי להקל עליהם הכירו חמש דרכים להתמודד עם אתגר ה-ADHD

אבא מלמד את בנו
אבא מלמד את בנו | צילום: shutterstock

החזרה לבית הספר גורמת להתרגשות רבה ושמחה לילדים ולהורים. עבור ילדים עם הפרעת קשב החזרה לבית הספר מלווה גם בחששות רבים. מסגרת הלימודים המחייבת, הלמידה בכיתה עם ילדים רבים נוספים ועומס המטלות מהווים אתגר יום יומי.

בנוסף, ילדים עם הפרעת קשב נתקלו בעבר בקשיים במסגרת בית הספר והתגובה של הסביבה, הלימודית והחברתית, השפיעו על הדימוי והביטחון העצמי שלהם. ובכל זאת, ה-1 בספטמבר בפתח, ולכל הילדים קיימת הזדמנות חדשה להתחלה חדשה. אז איך ניתן להתמודד עם אתגרי ה-ADHD שבדרך?

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

התארגנות ותכנון נכונים עם הציוד בבית יסייעו לילד להתארגן טוב יותר בכיתה

אחד האתגרים המשמעותיים עבור ילד עם הפרעת קשב הוא היכולת להתארגן עם הציוד בסביבה הלימודית. הילדים מביאים כמות גדולה של ציוד וכאשר הם צריכים להוציא עיפרון ומחק הם אינם מוצאים זאת, הילד מתעסק בחיפוש אחר הציוד ואילו המורה כבר המשיכה בשיעור. לארגון הקלמר משמעות רבה ביכולת של הילד להתארגן. על אף הרשימות הארוכות של הציוד מרבית הילדים לא זקוקים לו. רכשו קלמר עם 2 תאים. בתא הקדמי הכניסו את 2 עפרונות, מחדד, מחק, מספריים ודבק. בתא הנוסף הכניסו 7 כלי כתיבה צבעוניים (עפרונות צבעונים או טושים או צבעים) אין צורך ביותר מכך. בכל ערב ארגנו את הקלמר בדיוק באותו האופן.

שיח משותף, תיאום ציפיות והכנה לתרחישים יום יומיים

לרוב תיאום הציפיות בין ההורה לילד מסתיים באמירה "תתנהג יפה". אמירה זו אינה מאפשרת לילד עם הפרעת הקשב למצוא פתרונות מידיים לקשיים שעולים. ערכו עם הילד שיחה בה תדמו את הכניסה לבית ספר ולשיעור, תארו סיטואציות שיכולות להתרחש ותשאלו את הילד מה לדעתו מתאים ונכון לעשות ומה אסור ותארו מהן אפשריות הפעולה של הילד כאשר הוא נתקל בקושי.

לדוגמא, המורה שואלת שאלה ואתה בטוח שאתה יודע את תשובה. לרוב האימפולסיביות הרבה גורמת לילד לצעוק את התשובה עוד בטרם המורה סיימה לשאול או שהוא קיבל את רשות הדיבור. נסו לשאול את הילד מה ניתן לעשות בסיטואציה זו שבה הוא מאוד רוצה לענות את התשובה אך לא קיבל את רשות הדיבור. העלו את השיח למודע, האם תמיד המורה צריכה לבחור בך לענות על השאלה? שוחחו על האכזבה שלא קיבלת את רשות הדיבור והעלו מספר אפשרויות לפעולה - להרים את הילד ולספור בלב עד שהמורה מאפשרת לך לדבר, לכתוב את תשובה על דף ולאחר מכן לבדוק אם התשובה נכונה, אם לא ניתנה לך רשות הדיבור והצלחת להתאפק צייר לך חייכן במחברת ההצלחות.

ככל שהילד יגיע מוכן יותר לתרחישים השונים כך ההתמודדות תהיה קלה יותר, יחד עם זאת אל תעמיסו ביום אחד את כל התרחישים, נסו בכל פעם לשוחח על סיטואציה אחת או שתיים מרכזיות. ולאחר מכן שאלו את הילד איך התמודד, מה הצליח ומה ניתן היה לעשות אחרת. הקשיים של ילדים עם הפרעת קשב שונים מאחד לשני ולכן חשוב לערוך את תאום הציפיות בהתאם לקשיים שאתם צופים שיכולים להוות אתגר לילד שלכם.

למדו אותם להרים את האצבע ולחכות לתורם
למדו אותם להרים את האצבע ולחכות לתורם | צילום: shutterstock

שמירה על קשר רציף עם בית הספר

שמירה על קשר רציף ומכבד מול המחנכת וצוות בית הספר קריטית להצלחת הילד. בחרו האם חשוב לכם לומר למורים החדשים עוד בטרם נפתחה השנה כמה מילים על הילד או שאתם רוצים לאפשר לו התחלה חדשה לגמרי. שתי האפשרויות נכונות באותה המידה. לאחר מספר ימים צוות בית הספר כבר חווה את הילד ולכן בשלב זה קיימת משמעות מכרעת ליצירת קשר עם המחנכת. שאלו איך עברו הימים הראשונים של הילד בכיתה, שתפו על העוצמות של הילד ובדקו האם יש צורך בהשלמות חומר לימוד, צורך בהתארגנות שונה עם הציוד או כל פידבק אחר. שימרו על קשר בתדירות של כאחת לחודש לאורך כל השנה. אם יש צוות תומך לילד כגון מרפאה בעיסוק/ מטפלת רגשית בקשו לתאם פגישה משותפת. נסו להיות קשובים לפידבק של הצוות ושאלו מה לדעתם יכול לעזור לילד שלכם. גיוס צוות בית הספר והשותפות הרציפה עם הבית קריטיים להצלחת הילד בלימודים.

הצלחות קטנות

ילדים עם הפרעת קשב נתקלים באתגרים רבים לאורך היום ובהתאמה הפידבק השלילי מהסביבה הלימודית, החברתית והמשפחתית. נסו לעצור את שרשרת האתגרים ובמקומה לייצר שרשרת של הצלחות. השרשרת הזו תתחיל מהצלחות ממש קטנות "אני רואה שאספת היום את כל הציוד בקלמר, כל הכבוד", "משמח אותי שלא שכחת להחזיר את בקבוק המים", אני גאה בך שוויתרת במשחק לחבר".

הפידבק על ההצלחות הקטנות, והחוויה של הילד שמישהו ראה את המאמץ וההצלחה מעלה את תחושת המסוגלות של הילד ומוביל לרצון לחוות תחושה זו שוב. נסו לבקש מהילד שיתאר גם הוא הצלחות קטנות שחווה ובמקביל חשוב לייצר שיח על הצלחות קטנות גם עם צוות בית ספר. ניתן להכין מחברת הצלחות בה המורה כותבת על הצלחה ביום. ניתן לייצר קבוצת וואטסאפ עם הילדים הגדולים יותר בה הילד, ההורים והצוות כותבים על ההצלחות. פעם בשבוע כדאי לקרוא יחד את שרשרת ההצלחות השבועית של הילד והעצימו אותו. תופתעו לגלות את המהירות שבה השרשרת הזו מתארכת.

ילדים בכיתה
חשוב לייצר קשרים חברתיים | צילום: Shutterstock

יצירת קשרים חברתיים משמעותיים

הילדים נמצאים בבית הספר שעות רבות. לתחושת השייכות החברתית חשיבות מכרעת לאופן שבו הילד תופס את עצמו כתלמיד ולרצון לקחת חלק פעיל במטלות הלימודיות. ילדים עם הפרעת קשב עלולים לחוות קשיים גם בתחום החברתי. קשיים אלה משפיעים על הביטחון העצמי והתפקוד הלימודי. נסו לחשוב עם הילד מי הילדים שאיתם היה רוצה לבלות. בחרו בהתחלה 3-2 חברים. חשוב שבשלב זה בחירת החברים תהייה מושכלת. מי הם הילדים שאיתם הילד אוהב לשחק אך גם מי הם הילדים שפחות מקניטים ומעליבים אותו. לעיתים החברים שהילד רוצה לשחק איתם הם בדיוק אותם הילדים שאיתם הכי קשה לו.

נסו להציע מגוון חברים ואל תחזרו באופן מידי למוכר והידוע. לאחר שבחרתם את החברים הזמינו את הילדים למפגש אחר הצהריים. כדאי להזמין בהתחלה אליכם הביתה כך שתוכלו לעזור במידת הצורך. כמו כן, מומלץ להזמין בהתחלה רק חבר אחר כך שיצירת הקשר תהיה מיטבית. נסו לתכנן את המפגש מבעוד מועד, חישבו עם הילד מה הם יכולים לעשות יחד ושוחחו על האתגרים שעלולים לעלות ומהם הפתרונות האפשריים. שינוי הסביבה החברתית ויצירת עוגן חברתי חדש יכולים להביא לשינוי משמעותי בתפקוד של הילד.

הכותבת היא מומחית לטיפול בילדים עם בעיית קשב בחברת הסטארט-אפ Periapt, המסייעת להורים לילדים עם ADHD להתמודד עם האתגרים שבדרך