חוזרים ללמוד: מתי מומלץ ללכת לישון - ומהו משקל התיק המקסימלי?

זמני השינה והרגלי האכילה השתנו, ועלינו ההורים מוטלת האחריות לחשב מסלול מחדש. לאחר שהות ממושכת בבית, הילדים יחזרו לספסל הלימודים, אך האם הם מגיעים עם כוחות מחודשים? לקראת 1 בספטמבר המומחים של מכבי מציעים דרכי התמודדויות החל מהמלצה לשעות שינה נכונות, דרך משקל אידיאלי לתיקי הגב ועד האנרגיה שיש לטעון את הגוף אחרי צום הלילה

ילדים צריכים לישון טוב לפני בית הספר
ילדים צריכים לישון טוב לפני בית הספר | צילום: shutterstock

מכירים את זה שחופשת הקיץ עומדת להסתיים, אך הרגלי החופש עדיין נמצאים? ככה זה כשבני הנוער התרגלו לשינה לא שגרתית, להירדם בשעות הקטנות של הלילה ולהקיץ בצהרי היום. בכדי למנוע עייפות ובכדי להתחיל את השנה רעננים, פנינו לד"ר עופר בלומנפלד, מומחה לרפואת משפחה מכבי מחוז צפון, להתמודדות עם האתגר.

"מומלץ שילדי בית הספר היסודי ישנו כעשר שעות שינה רציפה בלילה ועל כן אם מתעוררים להסעות ב-06:30 ילכו לישון עד לשעה 21:00. בהתאם מומלץ שבני הנוער הלומדים בחטיבות הביניים והתיכון ישנו בממוצע 9 שעות ועל כן ילכו לישון לא יאוחר מ-22:00". לדבריו, כשבוע לפני החזרה ללימודים על ההורים לחזור לשגרה הכוללת הקפדה על שעות שינה מינימליות על פי גיל ועל שעת שינה. בנוסף, יש לשים דגש על צמצום זמן מסכים - משחקי מחשב, צפייה בטלוויזיה והטלפונים החכמים הבאים על חשבון פעילויות חברתיות בעולם האמיתי.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

משקל התיק לא יעלה על 15% ממשקל הילד הנושא אותו
משקל התיק לא יעלה על 15% ממשקל הילד הנושא אותו | צילום: shutterstock

כשהילדים יחזרו לפקוד את הכיתות מדי יום, הם גם יחזרו לשאת משקל רב בתיקי בית הספר שעלול להכביד על גבם. אז מה עושים? לימור אילוז, פיזיותרפיסטית מחוזית מכבי מחוז צפון, ממליצה כיצד לבחור את התיק המתאים וכיצד לסדר אותו כך שיתאים באופן מיטבי. "הטיפ המרכזי והחשוב מכולם הוא להשקיע מאמץ ומחשבה בבחירת הילקוט. ישנה חשיבות רבה להתאמתו שכן באמצעותו ניתן למנוע עייפות, כאבים חזקים ונזקים מצטברים לגב".

לדבריה, חשוב להקפיד כי משקל הילקוט לא יעלה על 15% ממשקל הילד הנושא אותו. על הילקוט להיות עשוי מחומרים חזקים אך קלי משקל. בכדי להקטין את העומס, בתא הגדול, הקרוב ביותר לגב, יש לשים את הספרים הכבדים. בתאים הקטנים והרחוקים יותר יש לשים את הפריטים הקלים והקטנים.

ומה לגבי התזונה? תקופת החופש וגם הבידודים לעיתים, הובילו את הילדים להימצא יותר בביתם וגרמו לצריכה מוגזמת של חטיפים וממתקים, והנאות מאוכל לא בריא במיוחד. איך נתגבר? רותי מיכאליס גרינולד, דיאטנית קלינית ומנהלת מכבי אקטיבי- המרכזים לטיפול בעודף משקל בילדים במחוז צפון, טוענת כי אוכל לא בריא אינו הפתרון לשעמום, לבדידות ולתסכול.

תפקידם של ההורים, להקשיב, להבין ולדבר גם על הרגשות שעולים ולא לפצות באוכל. חשוב להקפיד על אכילה ביחד עם הילדים ועם מגוון של ירקות וגם קצת פירות. לתת דגש על הכנת כריכים בריאים לבית ספר ולאכול כבר לפני היציאה מהבית, כדי לטעון את הגוף באנרגיה לאחר הצום של הלילה. לשתות רק מים והרבה. לשתף את הילדים בהכנת האוכל, במילוי הבקבוקים במים. חשוב שיהיו חלק מהעשייה למען בריאותם. תנו להם אחריות, ואל תוותרו. חפשו יחד איתם חוגי ספורט מהנים וגם צאו איתם לפארקים לפעילות משותפת. הכול יחד יתרום לחיזוק גופם וגם לחיזוק המערכת החיסונית שתגן עליהם. עזרו להם להיות בריאים בגופם ובנפשם.