מצב ביטחוני, שביתה ושאריות קורונה: הדברים שלמדנו השנה על הורות

תשפ"ב לא הייתה דומה לקודמותיה ואילצה אותנו ההורים להתמודד עם לא מעט אירועים ששיבשו את השגרה שלנו ושל ילדינו. עם זאת, כל קושי הוא גם הזדמנות - ויש הרבה דברים שלמדנו על ההורות שלנו במהלך השנה

הורים והורות
מה למדנו השנה על הורות | צילום: Shutterstock

זו לא הייתה סתם עוד שנה, היא הייתה מלאה באתגרים: מבצע בעזה, גל טרור, גל של קורונה ואיומים על שביתה שהרעידו את כל הבתים. אבל חלק מההורות היא ללמוד ולהתחזק מהאתגרים, ורגע לפני שהשנה מסתיימת אלה הדברים שלמדנו השנה על הורות.

יש לנו את הכלים לנחם

בשנה האחרונה היינו צריכים לנחם את הילד שלנו יותר מהרגיל, בין אם הוא חווה קשיים בעקבות המצב הביטחוני או נמצא בבידוד כי נדבק בקורונה וחווה יציאות לא שגרתיות מסדר היום המוכר שלו. במצבים האלה למדנו לנחם, לתמוך ולהיות שם בשבילו ברגעים שדורשים מאיתנו גם התמודדות.

אנחנו לא צריכים את הטובות של אף אחד

השביתה שריחפה מעל הראש של כולנו בחודשים האחרונים ואף קיבלנו טעימה ממנה לכמה ימים, הכניסה ללחץ את כל ההורים, שהרי הם צריכים לתמרן בין עבודה לילדים. וכשעולות השאלות של איך נמצא סידור לילדים בזמן השביתה ונתמרן בין הכול בצורה הנכונה ביותר, ובטח אחרי חופש כל כך ארוך, הלחץ רק מתגבר. אבל האיום בשביתה רק לימד אותנו שיעור אחד חשוב - אנחנו לא צריכים את הטובות של אף אחד, ואנחנו תמיד נמצא דרך להסתדר. ואחרי הלחץ שלנו, מה יגידו ההורים שלנו על השביתה הידועה שהייתה במשך חודשיים כשאנחנו היינו ילדים?

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

פרידה לבית הספר
למדנו להעריך את השגרה | צילום: Shutterstock

ובכל זאת - למדנו להעריך את השגרה

מעבר ללחצים, לא הספיק לנו סגר בשנה שלפני והגיעה השביתה שהחזירה שוב את הילדים הביתה ושברה להם את השגרה. ובדיוק ברגעים האלה אנחנו נזכרים להעריך את השגרה וכמה היא לא מובנית מאליה, מצאנו את עצמנו קצת יותר משחררים מהדברים שמפריעים לנו בגן של הילדים ורק מברכים כל יום שעובר בצורה צפויה ושפויה.

רמת התפקוד שלנו במצבי לחץ

אזעקות, טילים, פיגועים - כל האירועים האלה דרשו מאיתנו לתפקד במצבי לחץ מבלי שהכינו אותנו מראש, להעביר לילדים שלנו תחושה שאנחנו שומרים עליהם ושיש על מי לסמוך. יכולת שמתבטאת רק כאשר אנחנו חווים מצבי קצה, ובכל זאת חשוב שנדע להשתמש בה מול הילדים שלנו.

הצורך להתמודד

רוב ההורים עם ילדים בגנים עירוניים חוו השנה ימים שהם קמו בבוקר וקיבלו הודעה שאין גן, כי המדינה מתמודדות עם מחסור באנשי צוות וזה בא על חשבון המשפחות. ואז מהקושי, למדנו שאנחנו צריכים להתמודד, עם מקרים בלתי צפויים, עם העובדה שאנחנו כל כך תלויים במסגרות אבל גם במקרה הזה רכשנו את היכולת לתמרן כשלא מותירים לנו ברירה.

למדנו לקחת דברים בפרופורציה

אחרי סגר של חודשיים, עבודות מהבית ועולם שקרס בתוך עצמו בעקבות הקורונה, פתאום הגל האחרון עבר לידנו, כי הבנו שאנחנו חייבים להמשיך את החיים גם למענינו וגם למען הילדים, ואחרי אירועי השנה שהייתה לפניה - אולי פשוט למדנו לקחת דברים בפרופורציה.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך