מדוע חום ופינוק הם כ"כ שונים - ולמה אין דבר כזה יותר מדי אהבה?

אנחנו לא בטוחים אם לאפשר יותר מדי על הידיים או למתן את כמות החום והאהבה שאנחנו נותנים לילד שלנו, שמא לא יהפוך ל"מפונק" מדי, אבל אלה לא הדברים שהופכים ילד לכזה. זו הסיבה שאין דבר כזה יותר מדי אהבה, והיא אפילו מצרך חשוב לילדים שלנו

אמא ותינוק
אל תפסיקו לחבק אותם | צילום: Shutterstock

אנחנו לפעמים חוששים שאנחנו מחזיקים יותר מדי את התינוק על הידיים, מפנקים את הילד שלנו או מרגילים אותו הרגלים לא נכונים, אבל לתת להם את החום והאהבה שהם צריכים לא צריך לבוא על חשבון הקניית הרגלים בריאים.

עלינו להפריד בין הרגעים שאנחנו נותנים חום ואהבה לרגעים שאנחנו מובילים את התינוק או הילד שלנו לאיכות חיים ודרך ארץ שאנחנו מתווים להם. הילד שלנו יכול להיות מפונק נורא, אבל בחסך של חום ואהבה, והוא יכול להיות גם מלא בחום ואהבה עם הרגלים בריאים, כי יש זמן לכל דבר.

תיאוריית ההיקשרות, שנוצרה ע"י ג'ון בולבי, פסיכואנליטיקאי בריטי והפסיכולוגית מרי איינסוורת', מתארת את היחס של ילד לעולם החברתי ולעצמו כתוצאה מהיחסים שלו עם ההורה בשנותיו הראשונות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

על פי התיאוריה, לתינוק יש צורך מולד בקשר חזק וחם עם הורה אחד לפחות, והיחסים איתו בשנים הראשונות לחייו ישפיעו על ההתפתחות החברתית והרגשית שלו, וילד שמפתח קשר חזק עם הורה ירגיש בטוח לצאת ולחקור את העולם מתוך ידיעה שתמיד יהיה לו את הבסיס המוגן שיוכל לחזור אליו בכל עת לעומת קשר חלש. ההיקשרות תהיה לא מוגנת והילד יחשוש לעזוב ולחקור שמא יגלה מקומות מפחידים ואולי לא יהיה לו בסיס יציב לחזור אליו כשצריך.

הורים ותינוק
אין דבר כזה יותר מדי אהבה | צילום: Shutterstock

ישנם שלושה סוגי היקשרות: היקשרות בטוחה, שהיא המערכת יחסים החמה והמכילה; ''היקשרות לא בטוחה חרדתית אמביוולנטית'', שהיא מערכת יחסים כאשר שהיא חמה באופן חלקי, וגורמת לילד להתקשות להתנתק מההורה גם כאשר איום חולף; ו''היקשרות לא בטוחה נמנעת'' היא מערכת יחסים קרה לגמרי, עם קשר חלש, לא יציב ודחוי אשר גורם לילד לחוש שאין לו בסיס יציב בזמן איום וימנע בחייו התקשרויות.

ילדים אשר נמצאים ביחסים חמים ומוגנים, יכולים לתת יותר אמון, ליצור קשרים ואף להצליח יותר לעומת ילדים אשר נמצאים ביחסים לא יציבים עם ההורה, וכתוצאה מכך מתקשים לייצר מערכות קשרים ולתת אמון באחר ואף לגרום להרס ודימוי עצמי נמוך וכן, סיכוי גבוה יותר לבעיות בריאותיות בבגרות.

השנים הראשונות של הילדים שלנו מעצבות אותם, ונותנת להם הכוונה כיצד לנהוג עם הסביבה, כאשר יש תקשורת וחום עם ההורה ילד יכול להבין את עצמו ולתקשר עם הסביבה, לפתח אופטימיות ובכך להתפתח.

אז בפעם הבאה שאנחנו חושבים אם החזקנו יותר מדי את התינוק שלנו על הידיים או התכרבלנו יותר מדי זמן עם הילד שלנו, נזכור שאנחנו רק נותנים להם עוגן יציב להישען עליו כשיצטרכו, כי אין דבר כזה יותר מדי אהבה.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך