חודש המודעות הבין-לאומי: כל מה שחשוב לדעת על לידה שקטה בישראל

כ-1,500 לידות שקטות מתרחשות בכל שנה בישראל. לרגל חודש המודעות, בארגון המיילדות אספו מידע שחשוב שנכיר: באילו מקרים היא שכיחה יותר, האם קיים שוני גופני בהשוואה ללידה שמסתיימת עם תינוק חי - וכיצד המיילדת יכולה לסייע בעת הקשה?

לידה שקטה
לידה שקטה | צילום: ארגון המיילדות בישראל

לרגל חודש המודעות הבין-לאומי ללידה שקטה, ארגון המיילדות בישראל עם עובדות מעודכנות של מיילדות מהשטח אשר מלוות את התהליך הכולל פן רפואי וגם טקסי פרידה ואבל:

- לידה שקטה היא ביטוי המתאר מצב רפואי של אובדן חיים של עובר לפני מועד לידתו, אשר מקורו במונח הלועזי stillbirth המתייחס לשוני לעומת לידת תינוק חי אשר לרוב בוכה עם לידתו.

- מנתוני ארגון הבריאות העולמי ישנן כמעט 2 מיליון לידות שקטות בעולם מדי שנה. על פי נתוני משרד הבריאות, מתרחשות בישראל כ-1,500 לידות שקטות בשנה.

- על פי נתוני ה -CDC האמריקאי, לידה שקטה שכיחה יותר בקרב נשים בעלות מאפיינים ספציפיים כמו, בנות 35 ומעלה, כאלו שמעשנות במהלך ההיריון, מתמודדות עם לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנת יתר, וכן בהיריון מרובה עוברים כגון שלישיה או רביעייה או בקרב נשים שאצלן התרחש איבוד היריון קודם.

- הודות להתקדמות הטכנולוגיה הרפואית ושיפור הטיפול הטרום לידתי פחתו מספר המקרים בארץ ובעולם. יחד עם זאת עדיין מתרחשים מקרים כאלו אשר יוצרים מציאות עצובה עבור משפחות רבות.

אישה בחדר לידה
אישה בחדר לידה | צילום: shutterstock

- חשוב לדעת שמבחינה גופנית עבור האם, לידה שקטה היא לידה לכל דבר, הכוללת את כל התופעות הגופניות והכאבים מלווים אותה. כל אלו הופכים לדרמטיים יותר עקב הקושי הנפשי של ההורים בשל התוצאה הטראגית. להורים אלה נולד ילד, אך הוא מת והצורך להתייחס לעובדה הזו עומד בבסיס הליווי של המיילדות אשר מובילות את הבשורה להורים ונמצאות שם מרגע הגילוי, במהלך הלידה וגם אחריה. מדובר באירוע טראומתי הגובה מחיר נפשי עצום מההורים. ההתמודדות והאבל על אובדן הילד נמשכים חודשים ואף שנים לאחר האובדן, גם כאשר נולדים תינוקות נוספים ובריאים.

- לידה שקטה היא לרוב אירוע שההורים לא מצפים לו והם נדרשים להתמודד עמו ללא הכנה מוקדמת. זו אחת הסיבות שהתמיכה והליווי הרציף על ידי מיילדת היא כל כך משמעותית. היא מכירה את שלבי התהליך, נמצאת בפועל עם היולדת בזמן הלידה, ובעלת הכשרה לתמיכה פיזית ורגשית ביולדת ובני המשפחה.

- גם מהפן הרפואי היולדת זקוקה למעקב וניטור על מנת להימנע מסיבוכים אפשריים בהתאם לנסיבות ידועות סביב אירוע האובדן של זיהום או מחלות אימהיות. אירוע של לידה שקטה מחייב גם תיאום בין גורמים טיפוליים שונים - דבר עליו אמונה המיילדת.

- לאחר שלב הבשורה, שקשה לכשעצמו, לרוב בני הזוג לא יודעים מה התהליך הצפוי להם. המיילדת מציגה את האפשרויות השונות הקיימות לקידום תהליך הלידה, בהתאם לגיל ההיריון, ההיסטוריה המיילדותית של האישה, מצבה הבריאותי הנוכחי ומדיניות בית החולים. בני הזוג בוחרים את הדרך המתאימה להם והמיילדת מלווה אותם תוך תמיכה פיזית ורגשית, דאגה להקלת הכאב הפיזי, שמירה על פרטיות היולדת וביצוע הדרכה וליווי המשכי על פי השלב בו הם נמצאים.

- כל תהליך הלידה השקטה מתנהל בחדר הלידה בבית החולים על ידי המיילדת, התייחסות לכלל התחושות הקשות המתעוררות אצל היולדת והמלווים בהתאם לתהליך האבל ויכולים לכלול הכחשה, כעס ורגשות אשמה, דיכאון ועד קבלה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

- בחדרי הלידה בהן עובדות חברות ארגון המיילדות בישראל פיתחו מודלים שונים שמטרתם לסייע ולתמוך בשלבי האבל השונים. המודלים מבוססים על עדויות מחקריות שמרביתם מצביעים על החשיבות של ביצוע תהליכי וטקסי פרידה בלידה שקטה. נמצא קשר של מיטוב הבריאות הרגשית, האישית והזוגית לאחר הלידה אצל הורים אשר החזיקו, וראו את התינוקות ויצרו לעצמם זיכרונות מהתינוק.

מודלים אלו מעוגנים בנוהלי חדרי הלידה ומבוצעים בהובלת המיילדת, לאחר בחינת המקרה לגופו, הכנה מקדימה של בני הזוג, ועל פי הרצון הספציפי של בני הזוג במעמד הלידה. כך למשל לצד תהליכי הפרידה וההחזקה של התינוקות בהלל יפה ובקפלן מבצעים צילומים לתינוק ומעניקים אותו להורים שרוצים בכך, בשיבא מכינים עבור ההורים תביעת רגל של התינוק על גבי נייר ובמרכז הרפואי לגליל מכינים קופסת זיכרון המכילה פריטים שונים.

מיילדת תומכת באישה רגע לפני הלידה
מיילדת תומכת באישה רגע לפני הלידה | צילום: ארגון המיילדות בישראל

- לאחר הלידה בני הזוג יקבלו מידע והנחיה מהמיילדת לגבי האפשרויות העומדות לרשותם בהקשר להסדרי הקבורה. על פי הנחיות משרד הבריאות, כאשר הלידה השקטה מתרחשת לאחר השבוע ה-22 להיריון, לבני הזוג יש הזכות לבחור אם לקחת על עצמם את סידורי הקבורה, לרבות לקיחת הגופה עמם לצורך זה, או להעביר את הטיפול לבית החולים ומשם לחברות קבורה. המשפחה יכולה להחליט על מידת מעורבותה בנושא כולל לבחור להשתתף בתהליך הלוויה והקבורה. לעיתים על פי הצורך ובהסכמת ההורים, תתבצע גם נתיחה לאחר המוות. מדובר בתהליך קבלת החלטות קשה נפשית אשר מתבצע בתמיכה וליווי של המיילדת.

- בישראל, אישה שילדה בלידה שקטה משתחררת מבית החולים כעבור 36 שעות והיא זכאית לחופשת לידה ככל יולדת. לידה שקטה לאחר השבוע ה-22 להיריון מזכה את היולדת במענק אשפוז, במענק לידה ובדמי לידה.

- ההתמודדות עם הלידה השקטה ממשיכה מעבר לאשפוז. היציאה משערי בית החולים בתחושה של "ידיים ריקות" היא תחילתו של מסע התמודדות יומיומי המצפה לבני הזוג. המיילדת גם תצייד את בני הזוג בהכוונה לגורמי מקצוע אשר יכולים לתמוך ולסייע להם אתגרי ההתמודדות הצפויים להם, ברמה האישית והזוגית, אל מול הילדים שציפו לאח ואל מול החברים ובני המשפחה המורחבת והקהילה. ההיכרות עם התהליך הרגשי, ההבדלים בצורות ההתמודדות הנורמטיביות וסימני אזהרה המחייבים התערבות הם חלק מהליווי המיילדותי סביב לידה שקטה אותו מוביל ארגון המיילדות בישראל.

- בימים אלו מקדם הארגון את מודל ליווי היריון רציף לנשים ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך שימת דגש על הנגשה ומימוש זכויות רפואיות וכן יצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. בשלב יישום המודל, המפגשים  בין המיילדת לאישה יכללו בין היתר, איתור מוקדם של נשים שחוו בעבר לידה שקטה ותינתן התייחסות לנושא.