למילים שלכם יש כוח: שימו לב למה שיוצא לכם מהפה ליד הילדים

מבלי לשים לב הורים משתמשים במילים שליליות רבות כדי לתאר רגשות חיוביים: "מתה עלייך", "משוגעת מאהבה". הילדים הם דף חלק שסופח אליו את כל מה שנעביר, לכן חשוב להקפיד על בחירת מילים נכונה ולפתח דיבור מודע

שיחה בין הורים לבת שלהם
שיחה בין הורים לבת שלהם | צילום: shutterstock

בתור הורים אנחנו צריכים לשים לב טוב טוב מה יוצא לנו מהפה ואילו מילים אנחנו אומרים. ההבנה שמילים עם קונוטציה שלילית לא צריכות להיות באוצר המילים שלנו כהורים היא מובנת והגיונית אבל לפעמים אנחנו לא בוררים מספיק את המילים שאנחנו משתמשים בהן בכדי להעביר מסר מסוים.

דוגמא פשוטה ונפוצה היא המילה "מכורה". אנחנו נוטים להגיד שהילד ''מכור למסכים'' אבל אם תבדקו במילון הפירוש של המילה הוא - שימוש חוזר בכמויות הולכות וגדלות של חומר ו/או התנהגות הגורמים הנאה, אשר מביאים את המשתמש בהם למצב שבו מניעה של שימוש גורמת למצוקה ודחף להשתמש שוב. כלומר, זהו מצב של תלות נרכשת פסיכולוגית וקלינית בחומר או בפעילות כלשהם. התמכרות מתאפיינת בהתנהגות כפייתית שנועדה להשיג את אותו גירוי, אשר ממשיכה גם כאשר היא מובילה להשלכות שליליות ובאה על חשבונם של צרכים חשובים אחרים, פסיכולוגיים וגופניים כאחד.

אז נכון, הילדים שלנו אוהבים להיות במסכים אולי אפילו יותר ממה שאנחנו רוצים אבל הם לא מכורים. אנחנו מרבים להשתמש במילים שליליות בשביל לתאר מצב חיובי כמו:

מתה עלייך
חולה עליכם
משוגעת מאהבה!
הילד מכור לזה

אל תגידו להם "מתים עליכם"
אל תגידו להם "מתים עליכם" | צילום: shutterstock

אבל אם תחפשו את הפירוש של כל אחת מהמילים שאתם אומרים תהיו מופתעים כמה שלילי אתם מדברים. חולה? מתה? משוגעת? מכור? אנחנו אומרים אותם מבלי לחשוב על המשמעות והילדים אומרים אותם אחרינו. זה בדיוק הזמן לפתח דיבור מודע.

דיבור מודע ובחירת מילים נכונה היא הדרך הנכונה לנהל שיח חיובי בבית. כי הרי ידוע שלמילים יש כוח, לפעמים אפילו יותר ממעשים והן יכולות לפגוע ויכולות להשתרש. לכן, אחד התפקידים שלנו בתור הורים הוא ללמד את הילדים שלנו לדבר דיבור מודע, מכיל ומכבד.

נכון, זה נשמע מוזר בהתחלה לומר – חיה עליך, בריאה עליכם, אבל בעוד לנו זה מוזר הילדים הם דף חלק שסופח אליו את כל מה שנעביר לו-אז תבררו היטב את המילים שאתם בוחרים לכתוב על אותו דף!