למה מערכת היחסים שלנו עם הילדים הופכת מהר מדי למלחמה?

מערכת יחסים עם הילדים שלנו לא צריכה לקבל מושגים של מלחמה, כי אנחנו לא נלחמים בילד שלנו אלא מנהלים איתו מערכת יחסים של דמות סמכותית ומחנכת, אבל כזו שצריכה לאפשר ולהיות בשיח פתוח עם הילדים. אז איך אפשר להפוך את זה לשיח ולא למאבק? ההסבר בהמשך

הורים וילדים
היחסים שלנו עם הילדים הם לא מלחמה | צילום: Shutterstock

מי ינצח או מי יישבר ראשון זה מושג שכל הורה מכיר, כי אין ילד שלא זועם כשאומרים לו "לא" ואין ילד שלא עומד על שלו, או לפחות מנסה לתת גם הוא קצת טון וצבע בין מאבקי הכוחות של החינוך. אבל למה בכלל הגענו למצב שמערכת היחסים עם הילד שלנו קיבלה מושגים של מלחמה?

אנחנו דוגלים בצורת חינוך מסוימת, רוצים את הטוב ביותר שאנחנו מאמינים בו להעביר לילדים שלנו, אבל אז נסחפים למאבקי כוחות והרבה פעמים רק בגלל עיקרון שלא באמת חשוב לנו, מתעקשים ללכת נגד הרצונות של הילד כשלא ממש צריך.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אמא וילדה
תנו להם מקום | צילום: Shutterstock

אז קודם כל חשוב שנדע שאין צודק ולא צודק, גם אם בחלק מהסיטואציות אנחנו בטוחים שאנחנו יודעים מה נכון והילד שלנו לא מספיק מבין כדי להעריך את זה. כי זה שהילד שלנו מנסה לפתח את עמוד השדרה שלו, את הרצונות והמחשבות האישיות שלו, ואנחנו מפריעים לו באמצע עם האיסורים וההגבלות שלנו, זה לא הופך אותו או אותנו לחפים מאשמה. חלק חשוב בהתפתחות של ילד הוא לפתח ולהתעקש על הרצונות שלו ולהבין למה סירבתם לבקשות שלו, וחלק חשוב בהורות שלכם הוא לחנך ולהפוך אותם לאנשים טובים יותר למענם ולמען העתיד שלהם.

אז איך נהפוך את היחסים לשיח ולא למאבק?

קודם כל נסביר במקום להציב עובדות, ונשאיר מקום פתוח לאפשרויות, כי לילד חשוב להרגיש בעל ערך, שיש לו את הזכות לבחור עבור עצמו, גם אם האופציות מצומצמות. וגם אם הוא ירצה משהו שלא היה באפשרויות, לפני שנסרב בכזו נחרצות, לרוב מפני שהאגו שלנו דיבר לפני ההיגיון, נחליט שאנחנו בוחרים את "המלחמות" שלנו, ונחשוב שנייה לפני שנגיב, מה באמת ההשלכות יהיו אם נזרום קצת עם הילד שלנו.

חוץ מזה שאם הוא יגלה שיש בנו גם צד מאפשר, פתאום כשנאסור או נלך נגד המחשבות שלו יהיה לזה נפח אחר, יותר משמעותי, פחות מאבק, אולי פתאום הילד שלנו ירצה להקשיב, כי אנחנו לא פשוט שולפים התנגדות, אולי באמת שווה להקשיב לנו, כי אנחנו לא מחפשים להתנגד להם, אלא יש לנו הסבר מספק כזה שלא מגיע בפעם בשעה, כי בחרנו בקפידה מתי באמת צריך ומתי מיותר.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך