הדבר שיכול לשגע כל הורה: כך תגיבו כשהילד שלכם יגיד "עוד מעט"

מטלות הבית לא מסתיימות אף פעם, ואין הורה שלא מבקש מהילדים שלו עזרה כדי לצלוח אותן כמה שיותר מהר. עם זאת, לילדים זה פחות דחוף, והם מעדיפים לדחות אותנו עם הביטוי שמעצבן כל הורה - "עוד מעט". אז מה עושים?

ההורים מבקשים, והילדים לא רוצים שיפריעו להם
ההורים מבקשים, והילדים לא רוצים שיפריעו להם | צילום: shutterstock

אין הורה למתבגרים שלא מכיר את התשובה הכה מעצבנת: עוד מעט. נדמה שהמתבגרים שלנו לא יכולים לעשות דבר ממה שנבקש מהם ברגע שנבקש בלי אף סיבה הגיונית או רלוונטית. בין אם נבקש טיול עם הכלבה שדורש מאמץ קל ובין אם נבקש מהם להרים את הנעליים שלהם מהשטיח בסלון ולהניח אותן בכניסה לבית - הם יענו לנו באופן אוטומטי "עוד מעט" או "עוד רגע". וסביר להניח שאחרי רגע וגם אחרי שני רגעים הם לא יעשו את מה שביקשנו מהם. אז למה זה כל כך מעצבן אותנו?

הסיבה הראשונה והעיקרית היא שזה מפני שאנחנו ההורים ואנחנו אומרים או דורשים מהם לבצע משהו והם פשוט לא מקשיבים לנו. באותו הרגע אנחנו מרגישים שאין להם כבוד כלפינו ושאין לנו סמכות הורית. הסיבה השנייה והמעצבנת לא פחות היא שאנחנו עושים כל כך הרבה בבית עבורם ובאופן כללי - ואנחנו מצפים מהם לתרום את חלקם ולעזור, ולא רק שהם לא עושים זאת על דעת עצמם - הם גם לא עושים זאת כשמבקשים מהם. ופה טמונה הטעות שלנו!

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

זה מה שקורה אחרי שמנדנדים להם?
זה מה שקורה אחרי שמנדנדים להם? | צילום: shutterstock

אנחנו מצפים מהם, ואנחנו דורשים מהם. והם? הם סך הכול ילדים בגיל ההתבגרות שממש לא מעניינות אותם המשימות של הבית והרצון שלנו שדברים יקרו. הרבה יותר מעניין אותם הסטורי שהחברה העלתה בדיוק או המשחק החדש שהם הורידו. הם לא עונים ככה כי הם לא מכבדים אותנו או כי הם לא "שמים עלינו" הם פשוט כרגע שקועים בעניינים שלהם, בעולם שלהם, ונעליים בסלון או כוס בכיור ממש לא בראש מעייניהם. 

אז מה עושים?

בוחרים על מה להתעקש ומגדירים חוקים של התנהגות. ברגע שנשחרר את הציפיה שהם יניחו את הכוס במדיח ולא בכיור גם לא נתעצבן על כך שהיא שם, וברגע שלא נבקש מהם שוב ושוב לשים אותה במדיח לא נתעצבן שאחרי שעה היא עדיין מונחת בכיור. אפשר להעביר בעצמכם את הכוס למדיח ולהבין שזה קרב אבוד, אפשר להשאיר כל כוס שהם מניחים בכיור שם עד שלא תהיינה להם כוסות נקיות וכשהם ירצו אחת לומר להם לשים במדיח להבא או לשטוף אותה ואפשר גם להגדיר שאתם מבקשים פעם אחת ו'רגע' זה חמש דקות שלאחריו אתם מבקשים רק עוד פעם אחת. נסו אחת מהאפשרויות תראו מה הכי מסתדר לכם עם כמה שפחות עצבים וריבים.

הכותבת היא מאמנת אישית לבני נוער