הילד לא מפסיק לשקר? בואו נשבור כמה מיתוסים על יחסי אמון בין הורים וילדים

הילד שלכם משקר לכם פעם אחר פעם ואתם כבר לא יודעים איך להתמודד? בואו נשבור כמה מיתוסים על אמון בין הורים וילדים, ולמה כדאי שהשינוי יתחיל אצלכם?

ילדה משקרת לאמא שלה

לא רק הילד שלכם משקר, זה חלק מההתפתחות שלהם, אבל הדרך בה אנחנו מתנהלים מולם במהלך היום משפיעה על הדרך בה הם יתפסו שקרים ואמון ועל הרצון לשקר לנו ככל שיגדלו. אז בואו נשבור כמה מיתוסים על יחסי אמון בין הורים לילדים.

אנחנו יכולים לשקר או לטייח את האמת לילד כל עוד הוא לא מגלה אותו - לא נכון.

ילד שנוטה להשתמש יותר בתחושות שלו מאשר מבוגר, מרגיש לפי הטון והאנרגיה שאנחנו משקרים לו גם אם הוא לא עלה על זה בפעם הראשונה, ואם אנחנו משקרים אז מה הוא ילמד שצריך לעשות? אין דבר כזה שקר טוב, תהיו אמיתיים מול הילדים, תספרו את האמת בצורה עדינה וגם אם זה משהו שיכולתם להסתיר מהם, תראו להם שבחרתם לא לעשות זאת ותלמדו אותם פעם אחר פעם שיעור באמון בלי להטיף להם על כך.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילד והורה
איך נתמודד עם שקרים אצל ילדים | צילום: Shutterstock

אם נצא בלי להיפרד יהיה לו יותר קל - לא נכון.

קטן ככל שיהיה, הוא מתישהו יקלוט שהסחתם את דעתו על מנת להיפרד, במילים פחות יפות - עבדתם עליו, וזו אבן הדרך הראשונה בבניית האמון ביניכם. אתם לא פשוט נעלמים, גם לא לתינוק קטנטן שאתם בטוחים שפשוט תחליקו את הפרידה בקלות, זה אומנם יהיה קל לכם כי לא ראיתם אותו בוכה, אבל עבורו זו תהיה עוגמת נפש ופגיעה קשה באמון ביניכם.

יש חשיבות לקיים את מה שאנחנו מבטיחים - נכון.

אל תבטיחו דברים שלא תוכלו לקיים רק כדי "להוריד אותם מהגב שלכם". אולי באותו רגע תקבלו שקט כי הבטחתם להגיע מוקדם או להביא להם ממתק אבל כשלא תגיעו זה אולי יתמסמס באותו רגע ואתם תמשיכו להבטיח כדי להפסיק את הטנטרומים, אבל ילדים לא שוכחים, הם תמיד יזכרו בשלב מסוים שלא עמדתם בהבטחות שלכם במיוחד כשהן מצטברות. לכן תשקלו בכובד ראש כל דבר שאתם מבטיחים ואל תזרקו הבטחות כחסרי משמעות.

אם אנחנו חושבים שילד משקר חשוב שנגיד לו - לא נכון.

כשילד משקר אנחנו לא נטיח בו שהוא שקרן כי המטרה היא לא לתייג אותו ככזה, אלא נתקן את מה שהוא אמר ונשתמש במילה אמת, כי אנחנו רוצים שזה המושג שיושרש לו, לכן במקום לבקש ממנו לא לשקר נגיד לו שבבית שלנו אומרים אמת. גם בעניין שקר של ילד, תהיו בטוחים שהוא משקר לפני שאתם מתקנים אותו ותבדילו בין סיפורים דמיוניים כמו ילד הטוען שראה עכשיו דרקון, שכן זו לא ההגדרה של שקר עליה אנחנו מדברים.

כשילד מספר לכם את האמת שלו על סיטואציה שלא הייתם נוכחים בה ואתם לא באמת יודעים מה קרה, קודם תאמינו לו ותראו לו שאתם סומכים עליו, כי ילד שדובר אמת וההורה לא מאמין לו תייצר אצלו תחושות קשות ומבלבלות. כאשר תעבירו מסר שאתם מאמינים בו, ייווצר אצלו תחושת מחויבות להיות נאמן לכם.

כשילד מתוודה על מעשה שעשה צריך להכיל אותו - נכון.

אנחנו רוצים שהילד שלנו תמיד יבוא לספר לנו את האמת מבלי להירתע שמא נכעס. לכן, אם הוא מודה על משהו שהוא עושה כשלא היינו בסביבה אין טעם לכעוס עליו. ברגע כזה צריך להכיל אותו ולהוסיף בצורה רגועה משפט תמציתי על כך שאולי בפעם הבאה נעשה אחרת.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך