עונשים או הסברה? כך תציבו גבולות לילדים שלכם

אנחנו רוצים להציב גבולות לילד שלנו, אבל לא בטוחים איך נכון לעשות זאת. אז לפני שאנחנו ניגשים לחנך אותם עלינו לעשות סדר עם עצמנו ולהקפיד על דברים חשובים. קבלו 4 טיפים להצבת גבולות אצל ילדים

אמא מציבה גבול לילדה
הצבת גבולות לילד | צילום: Shutterstock

כשהורים רוצים להציב גבולות לילד ולגרום לו להבין היכן נחצה הגבול ישנן שתי שיטות חינוך עיקריות. הראשונה היא רגשית והשנייה דרך מעשים, שהם בעצם העונשים. אז איך נדע באיזו שיטה לבחור ואיך נעביר מסר לילד שלנו כשאנחנו רוצים להציב גבול? קבלו 4 טיפים חשובים.

קודם כל תקבעו גבולות עם עצמכם

לא משנה באיזו שיטה בחרתם, גם אם דרך עונשים או דרך הסברה עקבית, עליכם לקבוע מראש על מה אתם מתעקשים, כי כמו כל דבר אם נרבה בעונשים או בהסברה בלתי פוסקת, הילד יפתח אליה עמידות ופשוט יקבל את רוע הגזרה שהוא חי מעונש לעונש או מהטפת מוסר לשנייה. תהיו קודם כל ברורים עם עצמכם, תבחרו בקפידה את הגבולות שחשובים לכם ורק אז תעבירו הלאה את המסר.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילדה כועסת
איך נציב גבול לילד | צילום: Shutterstock

כל שיטה יכולה להניב פירות

כשאתם בוחרים בדרך בה תרצו להציב גבול אין שיטה מוצלחת יותר או פחות כאשר אנחנו עובדים איתה נכון. בין אם בחרתם בעונשים או בהסברה, וגם אם החלטתם לקחת קצת מכל שיטה כדי לייצר את החינוך שאתם מאמינים בו, תזכרו שאם תתנהלו נכון מול הילד שלכם, לא תיקחו את שיטת החינוך שלכם לשום מקרה קצה ותישארו מאוזנים מול הילד, כל שיטה יכולה להניב פירות ולהעביר את המסר.

אל תתחרטו

יש משהו מאוד מבלבל כשאתם אוסרים משהו או מסבירים למה לא ולאחר מכן מאפשרים אותו. ילד צריך את העקביות שלכם, ולא שתתחרטו כי הוא בכה שלא אפשרתם לו עוד ממתק או תישארו בגינה למרות שלפני רגע התעקשתם שמאוחר וצריך לחזור הביתה. ככל שתהיו יותר בהירים מול הילד ככה הוא יבין איפה נמצא הגבול.

הסדר שלכם זה הסדר שלהם

כדי שילד לא יחווה כאוס בפנים הוא צריך אתכם מסודרים, רק כך הוא יוכל לסדר את עצמו מבפנים. אתם מראה עבורם, ואם תהיו עקביים והחלטיים עם הגבולות שהחלטתם עליהם מראש, תעבירו אותם בצורה מסודרת ובלי שינויים והיסוסים. כך הילד ירגיש את הסדר הפנימי שלו, היכולת לשאת את הגבולות ולהבין מה מותר ומה אסור - דברים שחשובים לביטחון שלו, למוסר הפנימי ולעתיד שלו כאדם בוגר.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך