מה קורה לילד כשאומרים לו שהוא לא יכול - ואיך באמת צריך להגיב?

כשאנחנו אומרים לילד שהוא לא יכול אנחנו מעבירים לו את המסר שאין לו אפשרות או בחירה לבצע את מה שהוא רצה לעשות. אז רגע לפני שהוא יוכיח לנו אחרת, יש דרכים אחרות להעביר את המסר ולמצוא את עמק השווה

שיחה בין אימא לבתה
שיחה בין אימא לבתה | צילום: shutterstock

כמה פעמים קרה לכם בתור הורים שהילד ניסה לעשות משהו וציפה לתוצאה מסוימת, שאתם בתור ההורים ידעתם שהיא בלתי אפשרית? וכמה פעמים הוא התנהג בצורה כזו או אחרת בידיעה שההתנהגות שלו תוביל לתגובה שלכם - והוא בכל זאת בחר להמשיך בהתנהגות הזו? זה קורה ודי הרבה, ולרוב התגובה שלנו מתחילה ב-''אתה לא יכול...'' או ''את לא יכולה...''. ''אתה לא יכול לבכות ולצרוח ואז לצפות שיקשיבו לך....'', ''את לא יכולה לאכול שוקולד ואז לבקש גלידה''.

אז זהו, שלא רק שהם יכולים, הם עושים את זה, והם ימשיכו לפעול באותה צורה - עד שילמדו לפעול אחרת. הפירוש של המושג ''יכולת'' הוא מידת האפשרות לבצע פעולה מסוימת, המסוגלות והפוטנציאל לעשות משהו. ואם ניקח את שתי הדוגמאות האלה, או כל דוגמא אחרת מעולם הילדים, הרי שיש להם את המסוגלות לבצע את הפעולה, יש להם את הפוטנציאל, הם רק צריכים את האפשרות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אל תגידו להם שהם לא יכולים
אל תגידו להם שהם לא יכולים | צילום: shutterstock

מה קורה כשאנחנו אומרים להם שהם לא יכולים?

כשאנחנו אומרים לילד שהוא לא יכול אנחנו מעבירים לו את המסר שאין לו אפשרות. אין לו בחירה או את המסוגלות לבצע משהו. ומה עושה ילד שאומרים לו שאין לו את היכולת? מוכיח שיש לו! בנוסף, אם אנחנו לא עומדים מאחורי המילים שלנו - כן מקשיבים לילד אחרי שהוא בכה וצרח או כן נותנים לילדה גלידה למרות שהיא אכלה שוקולד - אנחנו מעבירים להם מסר נוסף והוא: אתם יכולים להמשיך להתנהג ככה, זה משתלם לכם.

בכדי להעביר את המסר שהם מסוגלים ויכולים ובמקביל לגרום להם לבחור את האפשרות של התנהגות מותאמת, חשוב לאמץ שיח חיובי. "אתה יכול להמשיך לצעוק ולבכות אבל רק יכאב לך הגרון ואני במילא לא אקשיב לך עד שתירגע" - הילד מקבל את המסר שלא יעזור לו לבכות ולצעוק, זה גם יזיק לו וגם הוא לא ישיג את מבוקשו.

"את יכולה לאכול שוקולד עכשיו ולוותר על הגלידה אחר כך או לשמור את השוקולד למחר ולאכול גלידה אחרי האוכל"- הילדה מקבלת אפשרות בחירה מאוד ברורה וצריכה לקבל החלטה על מה לוותר.

שימוש בביטויים חיוביים ''יכול להיות" / "אתה כן יכול' בתוספת הסבר יבהיר להם את היכולת שלהם וילמד אותם להשתמש בה נכון.