רוצים לחנך את ילדכם לשוויון מגדרי? לדוגמא האישית שלכם יש חשיבות מכרעת

חינוך לשוויון תלוי בתפיסה האישית של כל הורה ומחנך, ויבוא לידי ביטוי בכל צעד בחיי היומיום של הילד. עם זאת, כדי להטמיע את השינוי, לא מספיק להאמין ברעיון, אלא לשדר את המסרים בצורה נכונה לילד

זמן צפייה: 07:04

התפקידים המגדריים שהחברה מגדירה לנו בדרכים שונות, משפיעים על הדימוי העצמי שלנו מגיל צעיר, על תחומי העניין, שאיפות מקצועיות ואישיות ואפילו על ההתנהגות שלנו. כבר בגיל שנתיים ילדים מתחילים להבין מי הוא בן ומי היא בת ומשייכים את עצמם בקבוצה המתאימה. מגיל 3 עד גיל 5 ילדים מתחילים לגבש זהות על בסיס מגדר ועל בסיס סטריאוטיפים מגדריים שהם שאבו מן המרחב הציבורי והחינוכי. המרחב החינוכי מושפע גם הוא מתפיסות מגדריות אלה, גם בגני הילדים, ולעיתים קרובות אף משמר את אי השוויון שנוצר, מגביל את האפשרויות בקרב בנות ובנים, ומבטל ילדים שרוצים לצאת מהגדרות המגדריות.

תמונת מצב זו מחייבת התערבות בחינוך ילדים לשוויון מגדרי החל מהגיל הרך לפני שילדינו מגבשים לעצמם תפיסות עולם שיקשו עליהם מאוחר יותר להשתלב בחיים המודרניים. הגיל שבו מופיעים הסממנים המגדריים אצל ילדים הולך ופוחת עם השנים. הסיבה העיקרית לכך היא החשיפה המוגברת למדיה. מחקרים מראים קשר בין הצעצועים שבהם משחקים ילדים כבר מגיל צעיר, לבין הבחירות שהם יעשו בבגרות, עד כדי כך אופן הנגשת נושאי המגדר לילדים בגיל הרך הוא קריטי ומשפיע על הדור הבא.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

בראש ובראשונה, כל מוסד חינוכי החל מהגיל הרך בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים, התיכוניים ועד האוניברסיטאות צריך להגדיר ולגבש מדיניות המבוססת על הערכים של שוויון מגדרי. בניית תוכניות הלכה למעשה, הכשרת מחנכים, שילוב ושיתוף הורים בתהליך, קביעת קריטריונים להצלחה, מעקב ובקרה.

בישראל, בשנים האחרונות התחדדה ההבנה לחשיבות הנושא ויזמו תוכניות רבות ומגוונות במשרד החינוך לחינוך לשוויון מגדרי. המודעות לשוויון מגדרי הולכת וגדלה ועמה האתגרים החינוכיים והחברתיים במציאות המשתנה. ההתייחסות לקהילה הלהט"בית, לסוגי משפחות, קבלת השונה ומתן לגיטימציה לחופש בחירה. עם זאת, הדרך להטמעה מלאה ורחבה בכל מערך החינוך בישראל עוד ארוכה.

בכל הקשור להטמעת החינוך לשוויון המגדרי בנוסף לנאמר לעיל, יש משמעות מכרעת לאיך ההורים והמחנכים משדרים לילדיהם את הערכים לשוויון. ההבנה של הילד בנורמות החברתיות היא לרוב דרך דוגמא אישית שנותן ההורה לילד באיך שהוא משדר את המסרים, בשפת הגוף, הטונציה והמימיקה כך שאלו משדרים לילד את כוונתם האמיתית של ההורה ומאלו הוא לומד על העולם ועל כללי התנהגות. למשל, חשוב לשדר לילד יחס שוויוני להורות חד מינית ולעודד לחופש בחירה.

חינוך לשוויון תלוי בתפיסה האישית של כל הורה ומחנך, ויבוא לידי ביטוי בכל צעד ושעל בחיי היומיום של הילד. ילדים לומדים פעמים רבות דווקא ממה שלא נאמר בצורה מפורשת, אלא באופן בו אנו מתייחסים ליציאה מהתבניות המוכרות והמסורתיות. לעתים נדמה לנו שאנו מקדמים שוויון מגדרי, וכי אנו לא מיושנים בתפיסתנו, אך במציאות אנו משדרים לילדינו תחושות הפוכות. חשוב להיות מודעים לכך, ולחנך לכך החל מגיל צעיר, מאחר והמסרים המילוליים והלא מילוליים אותם אנו מעניקים לדור ההמשך, ישפיעו על חייהם ועל החברה כולה.

הכותבת היא מחברת ספר הילדים "חברות מופלאה"