מתקשים להציב גבולות ברורים לילדים? כך תעשו זאת נכון

הצבת גבולות יכולה להישמע כמו משימה מאוד פשוטה, אבל כשמוסיפים לזה את הנטייה של ילדים לבדוק את הגבולות מדי יום בווריאציות שונות, זה כבר הופך את המשימה למאתגרת. ככה נציב גבולות ברורים ונעביר מסר מדויק לילדים שלנו

ילדים עושים בלאגן בבית
ככה נציב לילד גבולות ברורים | צילום: Shutterstock

אחד הדברים הקשים ביותר בהורות הוא הצבת גבולות ברורים. דווקא מהמקום שהם בודקים אותם על בסיס יום יומי, ותוסיפו לזה את הטנטרומים וכל זה אחרי יום עבודה ארוך, ואז אנחנו נשברים ונותנים להם מסרים לא ברורים וכל מלאכת הצבת הגבולות נהרסת בשנייה של תשישות בה ויתרנו להם. אז איך נציב גבולות ברורים? תדבקו בכמה עקרונות חשובים ותצלחו את זה.

עקביות

לפני הכול, בלי עקביות זה לא יקרה. ילדים נולדים בלי יכולת להבחין מה מותר ומה אסור, וכאן התפקיד שלנו להעביר להם את המסר ואם יום אחד נאסור משהו ויום אחר נאפשר הם פשוט יקבלו מסר מבלבל, מה קרה שאתמול לא והיום כן? הם לא מבינים שנתפסתם ברגע של עייפות ופשוט ויתרתם, שאתמול היה לכם מספיק אנרגיה לעמוד מולם והיום קצת פחות אז שחררתם.

כשבחרתם לשים גבול אתם חייבים לעמוד מאחוריו, בימים אנרגטיים וגם בימים שפחות, כי ילדים ימשיכו לנסות ולבדוק את הגבולות שלהם בצורה טבעית לחלוטין, והם צריכים אתכם סלע איתן, מגדירים להם אותה בצורה ברורה בלי עיגולי פינות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילד בטנטרום
לא נוותר על גבול בגלל התקף זעם | צילום: Shutterstock

תבחרו את המלחמות שלכם

כדי שתצליחו להיות עקביים אתם לא יכולים לאסור הכול בלהט הרגע, כי זה ייתן לכם פתח לשחרר בחלק מהמקרים בעקבות ריבוי ניסיונות לפרוץ גבולות, וזה יתסכל אותם כי תצאו ההורים האלה שפשוט אומרים לא על הכול.
בשביל שהעקביות תתאפשר, עליכם לבחור מראש איפה הגבול נחצה, ולפני שאתם קופצים ואוסרים על ילד משהו שהוא לא באמת גבול עבורכם, תעצרו שנייה ותחשבו אם זה נושא ששווה להתעקש עבורו.

אל תוותרו בגלל טנטרום

טנטרומים הם חלק חשוב בהתפתחות של ילד, ואם לא נטפל בהם נכון זה פשוט ייגרר לילדות מאוחרת שלהם כי הם לא ילמדו להתמודד עם התסכולים שלהם. בדרך כלל ילד נכנס לטנטרום בגלל שהוא פשוט לא מצליח לעבד את הסיבה בגללה הוא לא יכול לקבל את מה שהוא רוצה, ומכיוון שאין לו יכולת לווסת רגשות ולהתאפק הוא פשוט נכנס למין התקף זעם וכל מה שהוא צריך זה את הנוכחות שלכם, חיבוק ורוגע.

אם במקום זה פשוט תוותרו ותתנו לו את מה שאסרתם לפני הטנטרום, לא רק שלא תעזרו לו להפסיק עם ההתקפים הללו, אלא גם תמנעו ממנו לפתח יכולת להתמודד עם עצמו ולהשתמש בכישור הזה בסיטואציות חברתיות כשאתם לא שם ולטווח הרחוק גם תלמדו אותו שזו הדרך לקבל את מבוקשו.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך