למרות קשיי ההסתגלות: יש ארבעה דברים שאסור לעשות כשחוזרים למסגרות

אחרי חופשה ארוכה, סביר להניח שהחזרה לגן או לבית הספר תלווה בקשיי הסתגלות. למרות זאת, יש דברים שחשוב מאוד שתימנעו מהם

ילדה חוזרת לבית ספר
איך נחזור לשגרה | צילום: Shutterstock

כמעט לכל ילד שחוזר למסגרת יש תקופת הסתגלות אחרי חופש כל כך ארוך, גם אם הוא נשאר יום שלם במסגרת כבר ביום הראשון. זה יכול להתבטא בקשיים להיפרד בכניסה, התעקשות שנגיע מוקדם לאסוף או ניסיון למרוח את היציאה מהבית כדי לדחות את ההתמודדות עם החזרה לשגרה. למרות כל הקושי יש ארבעה דברים שאתם צריכים להימנע מהם כשחוזרים למסגרות.

לא נשחד בממתקים

"תצא מהר מהבית ואביא לך במבה", "אל תבכה בכניסה ותקבל סוכריה כשאאסוף אותך", אלה פלסטרים לתחושות של הילד שלנו, ואנחנו לא רוצים להעביר לו מסר שהוא יקבל פרס בעד טאטוא הסיטואציה. תבינו מאיפה נובעות התגובות שלו ותטפלו באמצעות תמיכה, זה יעזור לילד להתגבר הרבה יותר מאשר שוחד באמצעות ממתקים, שאלה רק ירגילו אותו לבקש פרסים כדי להתגבר בכל פעם שקשה לו.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אמא וילד מתארגנים לבית ספר
נכיל אותם בחזרה למסגרות | צילום: Shutterstock

לא נימרח בכניסה

ייתכן שלילד יהיה קשה להיפרד בכניסה לגן או לבית הספר למרות שהוא כבר מכיר את המסגרת והחברים, ואם נמרח את הכניסה לגן/כיתה רק נעצים את התחושות ואת הקושי להיפרד. אומנם לא ניעלם ונברח אבל אם נהיה פרקטיים, נעשה פרידה קצרה ונזכיר להם שאנחנו נגיע לאסוף אותם בסוף היום, הם יצליחו לעשות את המעבר יותר בקלות.

לא נטאטא את התחושות

השינוי החד מלהיות איתנו באופן אינטנסיבי בחופש לחזרה לשגרה, לסדר יום מוקפד ושהייה ללא נוכחותנו עלולה להעלות אצל ילד קשיים בחזרה, ואם תכילו את הקושי, הם ירגישו שיש מי שמבין אותם ויש מקום גם לרגשות שמציפים אותם. לעומתנו המבוגרים, ילדים צריכים תמיכה בוויסות הרגשי וכאן התפקיד שלנו לתמוך בהם, בדיוק כמו שאנחנו המבוגרים צריכים כמה ימים לעכל חזרה לשגרה אחרי חופשה, אבל לנו יש את הכלים להתמודד עם התחושות שעולות הם צריכים את התמיכה שלכם. אז תדברו איתם היום בערב על היום שמצפה להם מחר, תשאלו אותם מה יכול לעזור להם בחזרה למסגרת, אם זה להביא חפץ שמנחם אותם, או שתגיעו קצת יותר מוקדם לאסוף אותם.

לא נתעסק רק בקושי

ערב לפני במיטה או ברכב רגע לפני הכניסה לגן חשוב להזכיר להם את הסיבות שבגללן כיף וכדאי להם לחזור לשגרה, לחברים ולהפסקות, ונוכל להוסיף לתחושות הפרידה גם זיכרונות ששווה להתגבר עבורן.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך