ההרשמה לגנים נפתחה: כך תבחרו את המסגרת הבטוחה ביותר לילדכם

שנת הלימודים הבאה תחל רק בספטמבר, אבל כבר עכשיו נפתחת ההרשמה לגנים. רגע לפני שאתם בוחרים את הגן המתאים ביותר לילד שלכם, ארגון "בטרם" עם המדריך המלא לגן הבטוח. איזו הכשרה הצוות חייב לעבור - ועל מה חשוב לשים לב כשאתם מסתובבים בגן? התשובות בכתבה

ילדים משחקים בגן
ילדים בגן (אילוסטרציה) | צילום: shutterstock

נכון, זה רק לעוד שנה, אבל בימים אלה נפתחת ההרשמה לגני הילדים, המעונות והפעוטונים. הורים רבים מתלבטים לאיזה גן לשלוח את הילד, כאשר הם בוחנים את נראות הגן, משחקים אטרקטיביים, איכות האוכל, רמת ניקיון וכמובן צוות חם ואוהב. כל אלו ועוד חשובים ומהווים שיקול מכריע בהחלטה, אך לא פחות חשוב מאלו, חשוב לבחון את ההיבטים הבטיחותיים של הגן. כיצד נדע מה לשאול? בארגון "בטרם" הכינו את המדריך המלא לגן בטוח.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

מבנה כללי:

שער הכניסה - השער חייה להיות עם אפשרות לנעילה אוטומטית, למניעת יציאה וכניסה של ילדים מהגן. לא פעם אנחנו קוראים בעיתון על ילדים קטנים שנמצאו משוטטים ברחבי היישוב לאחר שהצליחו לצאת משער הגן. אל תסמכו על כך שהילדים קטנים, הם הרבה יותר חכמים ממה שנדמה לנו.

מדרגות - במידה ויש בגן מדרגות פנימיות, מוודאים שבראש המדרגות ובתחתית ישנם שערים ננעלים עם סגירה אוטומטית.

דלתות - על כל הדלתות, משני הצדדים צריך להיות אביזר בטיחות למניעת טריקה והיתפסות אצבעות.

חלונות - בכל חלון צריך להיות מותקן סורג או אביזר להגבלת פתיחת החלון. אסור לתלות וילונות ארוכים שעלולים להיכרך סביב הילדים.

רהיטים - אסור למקם מתחת לחלונות רהיטים שניתן לטפס עליהם כמו מיטה, שולחן, שידה ועוד. כל הרהיטים הגדולים (מעל 75 ס"מ) חייבים להיות מקובעים לקיר למניעת נפילתם.

שקעי חשמל - שקעים שאינם בשימוש חייבים להיות מכוסים. חשוב לוודא שאין חוטי חשמל רופפים ושקעים רופפים.

גן ילדים סגור, אילוסטרציה
יש לא מעט דברים שצריך לשים לב אליהם במבנה הגן | צילום: רויטרס

מתחם משחקים:

כל המתקנים בחצר חייבים לעמוד בתקן, ואסור לערוך שינויים במבנה המתקן. על המתקנים להיות יציבים מספיק לטיפוס הילדים עליהם. כמו כן, במרחב הכללי כל המשחקים והצעצועים חייבים להתאים לילד הצעיר ביותר בגן, ללא שברים, חלקים מתפרקים או חלקים קטנים מדי.

כללי שינה:

ילדים עד גיל שנתיים ישנים במיטה עם מעקה בטיחות בלבד. אם הילדים למעלה מגיל שנתיים או שאין מיטות בגן, הילדים ישנים על מזרנים שמונחים על הרצפה.

מטבח ומקלחת:

מטבח מופרד - המטבח צריך להיות מופרד מאזור פעילות הילדים באמצעות שער או דלת. יש למנוע מילדים נגישות לסירים חמים, קומקום, מיחם, תנור ושתיים חמה.

ברזים - בכל הברזים יש להתקין מגביל טמפרטורה ל-45 מעלות למניעת כוויות אצל ילדים.

חומרי ניקוי - מקפידים שכל חומרי הניקוי נעולים בארון הרחק מהישג ידם של הילדים. מחזיקים את חומרי הניקוי למקום מיד בתום השימוש. חומרי ניקוי שומרים רק באריזות מקוריות.

כללי האכלה:

בקבוק - האכלה בבקבוק נעשית על ידי מבוגר בלבד, לא באמצעות חיתול מגולגל או אמצעי אחר. כל זמן האכלה יש לשמור על קשר עין בין התינוק למבוגר.

מזון מוצק - אוכלים בישיבה ובהשגחת מבוגר, ללא כל פעילות אחרת במקביל. מתאימים את סוג המזון ואופן הגשתו לילד הצעיר ביותר במעון.

גן ילדים סגור, אילוסטרציה
מתחם המשחקים הוא קריטי בבחירת הגן | צילום: רויטרס

צוות הגן:

יחס של אנשי צוות לילדים - במסגרת בה נמצאים שבעה ילדים ומעלה, חייבם להיות לפחות שני מטפלים.

מצלמות - בהתאם לחוק הפיקוח על מעונות היום, כל מעון שבו למעלה משבעה ילדים חייב להתקין מצלמה. להורים אין גישה לחומרים המצולמים.

הכשרת הצוות - לפי חוק הפיקוח על מעונות היום, מחויב כל צוות המעון לעבור הכשרה של התנהלות בטוחה ועזרה ראשונה. מאז עבר אגף מעונות היום למשרד החינוך, קורס ההכשרה להתנהלות בטוחה עבר רענון ועדכון על ידי ארגון בטרם לבטיחות ילדים להתאמה מיטבית לצרכי הילדים למען שמירה על בטיחותם.