מחמיאים לילדים שלכם? לא בטוח שאתם עושים זאת בדרך הנכונה

חשוב מאוד להחמיא לילדים, אבל יש טעות שהורים רבים עושים - והגיע הזמן להיגמל ממנה. אז תפסיקו להחמיא על תכונות ("איזה חכם אתה!") ותתחילו להחמיא על הפעולות שהם עושים

החמיאו להם על פעולות שהם עושים
החמיאו להם על פעולות שהם עושים | צילום: shutterstock

כהורים, אנחנו מאוד רוצים להחמיא לילדים שלנו, שיידעו כמה הם יפים ומוצלחים, כמה הם חכמים וטובים. אנחנו כל כך רוצים לחזק אותם במחמאות חיוביות, שלעיתים דווקא הפעולה הזו יכולה לעשות את ההיפך. למרות שאנחנו בטוחים שאם נחמיא להם הם ירצו להשקיע ויתקדמו, דווקא מחמאות "ריקות" יכולות להביא לתוצאה ההפוכה ולא ללמד אותם דבר.

בואו ניקח לדוגמא את המחמאה "אתה כל כך חכם" או "איזו חכמה את" ונבין למה. הפירוש של מחמאה הוא הבעת דעה טובה, חיובית. אנחנו רוצים מאוד לשבח את הילדים שלנו, אבל בעצם כאשר אנחנו אומרים לילדים שלנו שהם חכמים, אנחנו לא באמת מבטאים שום דעה ולא כוללים במחמאה שלנו שום מתכון להצלחה עתידית של הילדים. אם כבר, אנחנו מציבים אותם במצב בו הם מרגישים מחויבים להישאר חכמים בכדי לא לאכזב אותנו.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

החמיאו להם על פעולות שהם עושים
החמיאו להם על פעולות שהם עושים | צילום: shutterstock

כשילד משקיע בלימודים ובעקבות ההשקעה מצליח במבחן אנחנו יכולים להחמיא לו על ההשקעה, וכך הוא ידע מה לעשות בעתיד - הוא ימשיך להשקיע וללמוד כי הוא יבין שכך יגרוף הצלחות. השקעה משמעותה הצלחה. במידה והוא נכשל במבחן למרות הלימודים הרבים, אנחנו יכולים להחמיא לו על הניסיון וכך הוא ידע לנסות שוב, והפעם להשתדל יותר.

אבל כשאנחנו אומרים לו "כל הכבוד! איזה חכם אתה!" אין במחמאה הזו דבר מקדם. כי אם הוא הצליח והוגדר כחכם, אם לא יצליח, האם זה אומר שיוגדר כטיפש? ממש לא! ולכן, למרות שאנחנו רוצים שהילדים שלנו ידעו שהם חכמים עלינו לשבח אותם על הפעולות שהם עושים בכדי ללמוד ולהשכיל.

מחמאה כגון - כמה קשה למדת, כל הכבוד לך על ההישג! או אני יודעת שהתאמצת רבות להצליח במבחן, ובטוחה שבפעם הבאה תצליח יותר - יקדמו את הילד. הוא ילמד להשקיע, להתעניין, לרצות להצליח, לשאוף להתקדם. לכן, חשוב שידע שהוא מסוגל ויכול ולאו דווקא כמה "חכם" הוא.

שלא תבינו לא נכון - מאוד חשוב לפרגן לילדים שלנו להחמיא להם, רק חשוב להחמיא על ההתנסויות, הניסיונות וההשקעה ופחות על התכונות.

הכותבת היא מאמנת להתפתחות וקידום אישי לאימהות ונוער