משמחה ועד כעס: כך תלמדו את הילדים להביע רגשות בצורה נכונה

איך להתנהג כשמנצחים במשחק, מה לעשות כשחווים כאב - וכיצד לנהוג שכעס עוטף את כל הגוף? כמונו, גם הילדים שלנו, חווים את כל קשת הרגשות, וכדי שהם יעשו זאת בצורה נכונה יש כמה דברים שכדאי לעשות - והכול מתחיל בדוגמא אישית

כך תלמדו אותם להביע רגשות בצורה נכונה
כך תלמדו אותם להביע רגשות בצורה נכונה | צילום: shutterstock

בתור הורים אנחנו דואגים לילדים שלנו: להכיל אותם, לתת להם מקום לבטא את הרגשות שלהם ולהקשיב להם. אנחנו מוצאות את עצמנו לא פעם ולא פעמיים דוחקים את עצמנו אחורה, אפילו לסוף התור, ולא נותנים מקום לרגשות שלנו מהסיבה הפשוטה שאנחנו ההורים.

אנחנו צריכים להיות חזקים ולא להישבר וגם אם קשה לנו - לא להראות את זה לילדים. אחד הדברים הקשים, אך החשובים ביותר בתור הורים, הוא דוגמא אישית, גם כשמדובר בהבעת רגשות.

אנחנו רוצים שהילדים שלנו ירגישו בנוח להביע את הרגשות שלהם, שיוכלו לשתף אותנו במה מכאיב להם, מה מכעיס אותם ומה מעציב אותם, ובכדי שהם יוכלו לעשות זאת לא מספיק שרק נאפשר להם לדבר ונקשיב להם, אלא גם שנראה להם שזה טבעי ושגם אנחנו, ההורים, מביעים רגשות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

חשוב לאפשר לילדים שלנו לבכות
חשוב לאפשר לילדים שלנו לבכות | צילום: shutterstock

כך תלמדו את הילדים להביע רגשות בצורה נכונה דרך דוגמא אישית:

הבעת שמחה - בעוד מאוד קל להביע רגשות של שמחה ואושר, חשוב ללמד את הילדים להתחשב בצד השני ולא לשמוח לאיד. אם לדוגמא ניצחו במשחק מול חבר או מול אח - מותר לשמוח על הניצחון, אך לא להשפיל את הצד השני.

הבעת עצב - מותר ורצוי לבכות. בכי משחרר ועוזר לנו להוציא החוצה את הכאב. גם מבוגרים בוכים כשעצוב, לכן אם קשה לכם או כואב לכם אל תסתירו זאת והראו להם שגם אתם בוכים. עם זאת, חשוב לתת מקום וזמן לבכי ולאחר מכן לשטוף פנים ולהתחיל מחדש ולא להיגרר לזמן בלתי מוגבל של בכי בלתי נשלט.

הבעת כעס ועצבים - כולנו כועסים וכולנו מתעצבנים, לפעמים עם סיבה ולפעמים בלי. כשמישהו כועס צריך קודם כל לאפשר לו להוציא את הכעס ולאחר מכן לשוחח איתו בהיגיון. חשוב ללמד אותם איך להתנהל בזמן כעס: להימנע מקללות וצעקות רמות, לנשום לפני שעונים, לעשות סיבוב להירגע בכדי לא לריב. אם לדוגמא הם בריב או בוויכוח, שמשו כגוף המקשר בין השניים כאשר כל אחד מדבר והשני מקשיב מבלי להתפרץ, עד שמבינים מה מפריע ומכעיס כל צד ומגיעים לפתרון.

הכותבת היא מאמנת להתפתחות וקידום אישי לאימהות ונוער