איך תספרו לילדכם שהוא עומד להיות אח - ועל מה חשוב להקפיד אחרי הלידה?

מערכת היחסים בין האחים הולכת ללוות אתכם ואותם לכל החיים, לכן חשוב להתחיל אותה הכי טוב שניתן. אז מתי כדאי לספר לילד הבכור שהוא עומד להיות אח - ואיך להתכונן למפגש הראשון ביניהם?

כך תספרו לילדכם שהוא עומד להיות אח
כך תספרו לילדכם שהוא עומד להיות אח | צילום: shutterstock

אחד הרגעים המרגשים בחיי המשפחה מתרחש כאשר המשפחה מתרחבת ואתם מצפים לתינוק חדש, אבל חשבתם פעם להתבונן על הסיטואציה הזו מעיניים של ילד בן שנתיים-שלוש?

החוויה הכי דומה לזו שאני יכולה להקביל היא כשבעלך מגיע הביתה עם אישה חדשה, צעירה יפה ומתוקה. הוא יגיד לך שמהיום היא תגור איתנו, תישן איתו בחדר, ואת תיתני לה את הבגדים שקטנים עלייך. "אני אוהב את שתיכן, אבל אבלה יותר זמן איתך", וכשאת הולכת לעבודה אז את משאירה אותם לבד בבית לנהל את "הרומן". אם נחשוב על זה ככה, זה יעזור לנו להתחבר לילד שלנו ולהבין אותו.

אתם לקראת צעדים ראשונים במערכת יחסים בין אחים שהיא כה משמעותית, הארוכה בחיינו, אפילו יותר מזו עם הורינו, עם בני הזוג שלנו ועם ילדינו. חשוב להשקיע תכנון, מחשבה, רגישות, הקשבה והכלה כדי שנתחיל אותה הכי טוב שניתן.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

מתי ואיך מספרים?

בהיריון שני הבטן יוצאת קצת יותר מוקדם, קחו בחשבון שלקראת החודש החמישי כבר מתחיל להיות קשה להסתיר אותה, הבדיקות מאחור וזה הזמן להתחיל לטפטף לילדים, אבל בעדינות ובהדרגה.

עיקרון מנחה הוא ככל שהילד צעיר יותר, כך ההכנה תהיה מאוחרת יותר. חשוב להבין שאפשר גם ללקות בהכנת יתר. אם נגזים וניתן יותר מדי אינפורמציה אנחנו יכולים לעשות חלילה נזק, כך שהכי טוב שנהיה בקצב של הילד. נגיד במשפט קצר ענייני, ניתן לו זמן לעכל ואז נמשיך.

כמו כן, עודף אינפורמציה עלול להעמיס על הילד וליצור אצלו תחושה שחייו עומדים להשתנות מן הקצה אל הקצה. גם אצל הילדים הכי חכמים ורגישים חשוב לזכור כי היכולת שלהם להפנים ולהבין אירועים עתידיים היא מוגבלת.

חשוב כבר בשלב ההיריון לחבר את הילד
חשוב כבר בשלב ההיריון לחבר את הילד | צילום: shutterstock

אף פעם לא מוקדם מדי

כדאי ורצוי לשתף את האח הבכור בהכנות המעשיות לקראת הלידה לפחות חודש וחצי לפני האירוע, כי לפעמים יש הפתעות - שינויים בחדר, קניות שונות ועוד. חשוב לוודא שהילד יודע מי ישמור עליו בזמן הלידה – אם מדובר בדמות שאינה מוכרת לו, כדאי לתרגל מצב של לינה אצל סבא וסבתא, דודה, בייביסיטר. יש לוודא שכל הדברים ברורים – הרגלים, איפה נמצא כל דבר, כך שמי שישמור על הילד ידע.

קחו בחשבון, שהאח הבכור אינו מבין מה זה תינוק, לא בטוח שהוא ראה אחד כזה ולכן כדאי להראות לו תמונות שלו כתינוק. להראות לו בגד של תינוק ולאפשר לו לגעת, למשש, להשמיע לו בכי של תינוק. אפשרו לו הזדמנות להיות כמו תינוק, רק אם הוא רוצה ומבקש.

המפגש הראשון

לביקור הראשון יש משמעות סמלית, זה אחד הרגעים המרגשים ולכן כדאי להתכונן אליו. קחו בחשבון את מצב הרוח של ילדכם הגדול ואת השעה בפגישה הראשונה - כדאי לתכנן את הפגישה לזמן ביום שבו ילדכם הגדול במצב רוח טוב (לא עייף, עצבני, רעב וכו'). בנוסף, כדאי לנסות לתאם שהילד לא יגיע בזמן ההנקה. חשוב שהידיים שלכן תהיינה פנויות ולא כשהתינוק עליכן, זה עלול להיות לא צפוי. וכמובן, לתעד.

יש לתת לילד להתקרב בקצב שלו לתינוק, בלי לחץ, ועדיין, אל תצפו לאהבה ממבט ראשון, קרוב לוודאי שזה לא יקרה. תגובות של התעלמות, אדישות וחוסר התייחסות הן נורמליות לחלוטין בשלב הזה. המלצה שלי – לשים תמונה של האח הבכור ליד המיטה שלכם, זה יעביר לו מסר חשוב, שהוא נוכח תמיד בלב ושאתם אוהבים אותו כל הזמן.

באופן טבעי, אנחנו נרצה להכיר לילד הגדול את התינוק – כדאי לומר לו: "בוא תכיר את האח החדש שלך". אני גם מציעה להציג את האח הגדול לאח הקטן: "הנה האח הגדול שלך - תכיר אותו", זה שם את הבכור במרכז ותורם לתחושת החשיבות והמרכזיות שכל כך נחוצה לו ברגע הזה.

הקשר בין אחים כל כך חשוב
הקשר בין אחים כל כך חשוב | צילום: shutterstock

שגרה בכל מחיר

לרוב הילדים פרידה מאימא בבית החולים יכולה להיות סצנה לא נעימה, לכן כדאי לדאוג לפעילות כיפית לאחר מכן, כזו שתעשה את הפרידה קלה ונעימה יותר. כדאי לדבוק בשגרה – ללכת גן, להשתדל לשמור על שעות שינה קבועות (אבל לא בכל מחיר). השגרה זה העוגן. קחו בחשבון את מצב הרוח של ילדכם הגדול ואת השעה בפגישה הראשונה.

ושיהיה במזל טוב!

הכותבת היא מומחית לגיל הרך והתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית ומדריכת הורים מוסמכת