הילד מתקשה לקבל החלטות? כך תוכלו לעזור לו לעשות את זה נכון

ילדים נתקלים לעיתים בקושי לקבל החלטות, ולכאן בדיוק נכנס התפקיד שלכם. הסביר, פרטו, הגבילו וחזקו - אם תקפידו על ארבעת השלבים הללו תסייעו להם לבצע את תהליך קבלת ההחלטות בצורה נכונה | ההסבר המלא בפנים

הילדים מתקשים בקבלת החלטות? כך תעזרו להם
"איזה יופי שטעית, עכשיו אפשר ללמוד מזה לפעם הבאה!" זה מקל על החיים שלנו ושל הילדים | צילום: shutterstock

לילדים קשה לפעמים לקבל החלטות. הם לא יודעים להחליט מה עדיף, הם מפחדים שיפסידו או שיבצעו ''בחירה לא נכונה''. אנחנו רואים זאת כשהם צריכים להחליט אם לאכול סוכרייה אחר הצהריים או גלידה לקינוח בערב, כשהם צריכים לבחור בין שני זוגות נעליים בחנות ואפילו כשמציעים להם שני בלונים בשני צבעים שונים.

קבלת החלטות היא תהליך לא קל גם אצל מבוגרים, ואולי נדמה לנו שעבורנו הוא תהליך חשוב יותר וקריטי ושההחלטות שהילדים שלנו צריכים לקבל הן פשוטות וקלות, אבל עבורם זה ממש לא כך. הם רואים בכל החלטה - אפילו בבחירת הטעם של הגלידה - החלטה חשובה ולפעמים הרת גורל. ופה התפקיד שלנו!

בין התפקידים הרבים שיש לנו, עלינו ללמד אותם גם לקבל החלטות בצורה נכונה ומושכלת, לסייע להם לבצע את הבחירה הנכונה בעיניהם וגם החלק הלא פחות חשוב ולעיתים אפילו החלק הכי קשה - להתמודד עם התוצאות של הבחירה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

איזו חולצה תתאים יותר?
צילום: shutterstock

בכדי ללמד אותם לבצע את תהליך קבלת ההחלטות בצורה נכונה תוכלו להיעזר בשלבים הבאים:

1. הסבירו להם את האופציות העומדות בפניהם (כאשר מדובר בילדים קטנים מומלץ לצמצם את הבחירה לכמה שפחות אופציות) כולל היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

2. פרטו מה תהיה התוצאה של כל בחירה, ושלעיתים ניתן להתמודד איתה (כמו בחירה של טעם גלידה וטעימה בלבד מטעם אחר) ולעיתים צריך פשוט לקבל אותה.

3. הגבילו את זמן קבלת ההחלטה ואל תהפכו אותה לטקס או תאפשרו מריחת זמן. החלטה עדיף לקבל בפרק זמן של 5 שניות בלבד. ברגע שהם יתחילו לחשוב עליה יותר מדי הם יתחילו להתלבט ויתפתח בתוכם קונפליקט פנימי וקושי אמיתי לבצע את ההחלטה. אחרי שהסברתם להם ספרו איתם עד חמש ואמרו להם לקבל החלטה.

4. חזקו אותם על התהליך ובמידה ואינה מרוצים מההחלטה דברו איתם והכווינו אותם לבחירות הבאות.

הכותבת היא מאמנת אישית לבני נוער