צריכים לנהל שיחה עם הילדים? הכירו את שלוש מילות הקסם שיעזרו לכם

לא יודעים איך לגשת לשיחה עם הילדים שלכם? יש שלוש מילים שיכולות לעשות את כל ההבדל ולגרום להם להבין שאתם לטובתם ולא נגדם

למרות שאתם כועסים, תנהלו שיחה ברוגע
למרות שאתם כועסים, תנהלו שיחה ברוגע | צילום: shutterstock

בתור הורים אנחנו מוצאים את עצמנו לא מעט פעמים במצב בו אנחנו צריכים להסביר לילדים משהו חשוב ולא יודעים איך לגשת לעניין. זו יכולה להיות שיחת הבהרה או בירור לגבי מעשים שנעשו או לא נעשו, שיחת "העמדה במקום" על התנהגות לא מתאימה, שיחה שקיבלנו מבית הספר או שיחה כללית על ההתנהלות היומיומית שלהם בבית. שיחות עם ילדים, בעיקר עם מתבגרים, הן לא תמיד דבק קל. הם לא תמיד פנויים להקשיב, הם לא מבינים את ההבדל בין ''להקשיב'' לבין ''לשמוע'' ולרוב הם גם לא יודעים לקבל ביקורת, גם אם היא ביקורת בונה.

אז איך בכל זאת ניגש לעניין וננהל איתם שיחה על הדברים הפחות נעימים?

התחילו את השיחה, כל שיחה, בשלושת מילות הקסם והן: אני לא כועס/ת. אמירת שלוש המילים האלה מהווה פתיח ניטרלי ורגוע לשני הצדדים. היא מאפשרת לכם לנשום רגע לפני שאתם מתחילים לדבר, והיא מאפשרת להם לנשום לרווחה ולהבין שהשיחה היא לטובתם ושאתם לא מתכוונים לצעוק או לכעוס עליהם.

ייתכן וזה נראה לכם מוזר או מיותר, בטח אם אתם יודעים שאתם לא כועסים אבל זכרו שהילדים לא יודעים - לא מה אתם חושבים, לא מה אתם מרגישים בפנים, ולא מה אתם מתכננים להגיד להם. בדיוק כמו שאתם לא יודעים מה הם חושבים, מה הם מרגישים בפנים ואיך הם מתכוננים לשיחה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

שיחה בין הורים לבת שלהם
שיחה בין הורים לבת שלהם | צילום: shutterstock

כשאנחנו מגיעים לשיחה כועסים או כשהילדים חושבים שאנחנו כועסים - הם מתכוננים להגיב. וההגנה הכי טובה היא כידוע, התקפה. הם לא יהיו פנויים להקשיב לכם באמת אם הם יחשבו שאתם כועסים עליהם או מתכננים להעניש אותם והם יהיו עסוקים וטרודים בלהגן על עצמם ולהוכיח את צדקתם. כשהשיחה מתחילה בשלוש מילות הקסם - בין רגע יורד המתח והלחץ, בעיקר מהצד שלהם אבל גם מהצד שלכם.

כששיחה מתחילה בהבהרה שאמא ואבא לא כועסים הילד מולכם מבין שאתם באים לא רק לדבר אלא גם להקשיב. שאתם רוצים לומר לו מה ששמעתם או ראיתם ומה אתם חושבים בנושא, אבל שאתם פנויים לשמוע אותו, יותר נכון - להקשיב לו.

נסו את זה בשיחה הבאה!

הכותבת היא מאמנת אישית לבני נוער