הגיע הזמן לעשות לזה סוף: 3 משפטים שאסור לילד להגיד להורים שלו

אלה יכולים להיראות המשפטים הכי תמימים, אבל דרישות לבקשות ואמירות של חוסר יכולת הן מושגים שאנחנו חייבים להחליף כדי להשפיע על כל התחומים בחיים של הילדים שלנו ולגדל ילדים עם מסוגלות והבנה שאי אפשר לדרוש הכול ופשוט לקבל

שיחה משפחתית
משפטים שליילים שנהפוך לחיוביים | צילום: Shutterstock

אנחנו כל כך עסוקים במנהלות, בבקשות, הכנות ושיחות עם הילדים שלנו, שיש משפטים שנשמעים הכי תמימים אבל כדאי שנלמד את הילד שלנו לשנות את צורת ההתבטאות לגבי דברים מסוימים. לא יודעים על מה אנחנו מדברים? אספנו לכם שלוש דוגמאות.

"תביאו לי"

באופן כללי כל בקשה שמגיעה בתצורה של דרישה היא אמירה שאתם צריכים ללמד את הילד שלכם להוסיף "בבקשה". זה משנה להם את התפיסה הכללית בכל האספקטים בחיים ועוזר להם להבין שהם לא יכולים לדרוש דברים שצריך לבקש. כשהם דורשים שתביאו או תעשו להם, עליכם מיד לתקן אותם ולהפוך את הדרישה לבקשה, את ה-תביאו ל"תוכל להביא".

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילד ואמא
מסוגלות היא יכולת נרכשת | צילום: Shutterstock

"אני לא יודע לעשות את זה"

זה בסדר אם הם לא מצליחים בדיוק כמו שציפו, אבל במקום לתת מקום לחוסר הצלחה וייאוש תלמדו אותם שזה לא שהם לא מצליחים, אלא פשוט קצת קשה להם כרגע. אולי הם צריכים הכוונה ועזרה, להתאמן עד שזה יקרה ואם הם ממש ינסו הם בסוף יצליחו.

כמובן שחשוב להפגיש אותם עם אתגרים מתאימים לגילם, אבל אמירות של חוסר הצלחה מגיעות מייאוש וחוסר ביטחון עצמי שאנחנו צריכים להרים, והתפקיד שלנו ללמד אותם שייאוש היא לא תחושה שאנחנו רוצים לסגל, וחשוב לנסות עד שמצליחים, גם אם בהתחלה נתמוך בהם ונעזור, נלמד אותם איך לפתור את הבעיות, ונגיע לתוצאה גם אם זה משהו שם באמצע.

"אני רוצה עכשיו!"

לילדים קשה לדחות סיפוקים, ואם ניתן להם תמיכה נוכל לפתח את הכישור הזה אצלם על מנת שישרת אותם בבגרות, אבל בשביל זה הדרך בה נתנהל כשהם חייבים משהו באותו רגע, תכריע את היכולת שלהם להתאזר בסבלנות.

דווקא כשהם רוצים עכשיו, תנסו להשהות ולבקש מהם להמתין עוד רגע עד שיקבלו גם אם מתאפשר לכם להביא להם ממש באותה שנייה, וגם אם זה מלווה בבכי תרגיעו ותסבירו שעליהם לחכות בסבלנות. הם יבינו לאט לאט שהדברים לא מגיעים ברגע שהם אומרים "עכשיו!" או כשהם מתחילים לבכות כי קשה לחכות וכך היכולת להיאזר בסבלנות תירכש להם.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך