הילד משתטח באמצע הרחוב? זה מה שאתם צריכים לעשות

אין הורה שלא היה בסיטואציה שהפעוט שלו משתטח בקניון מסיבה כזו או אחרת ולא ידע איך לסיים את הסאגה הזו, אבל רק כשנבין למה באמת זה קורה ואיך להתמודד נכון נוכל לצאת מהסיטואציה במהירות. אלה הדברים שצריך לדעת על התקפי זעם (טנטרומים) אצל פעוטות שמובילים אותם למופעי השתטחות כשאנחנו מסתובבים איתם בחוץ

ילד בטנטרום
איך נתמודד כשהילד משתטח | צילום: Shutterstock

אין הורה שזה לא קורה לו, והוא מרגיש מבוכה גדולה כשהפעוט "הלא מחונך" שלו משתטח במקום ציבורי, מוסיף לזה צרחות ומייצר מופע ראווה לכל העוברים. במקרה כזה אנחנו לא בטוחים איך להגיב - לכעוס עליהם ולדרוש שיקומו, להתעלם ולהגיד שאנחנו הולכים או לשבת ביחד איתם ולהרגיע? בדיוק בשביל הסיטואציות האלה חשוב שתדעו למה זה קורה ומה צריך לעשות - שלב אחרי שלב.

תבינו את הסיבה

לאירוע כזה קוראים טנטרום, והילד שלנו חווה אותו כי המוח שלו עדיין מתפתח, והחלקים שאחראים על הפרופורציות והוויסות עוד רחוקים מלהתפתח באופן מלא. לכן, אם נבין שזו לא הצגה אלא רגש אמיתי שיוצא מהם, נוכל לתפעל את הסיטואציה נכון. הסיבה שזה קורה היא כי הילד שלנו לא מצליח לתפוס ולהבין למה הוא לא יכול לקבל משהו שהוא נורא רוצה, וכשהוא מוצף הוא לא יודע לווסת את עצמו וכל הרגשות מתפרצים החוצה.

בניגוד אלינו המבוגרים שיודעים להחזיק את הרגשות שלנו ולהיות מאופקים, ילדים לא יודעים להחזיק את הרגשות הקשים שלהם, וכאן אתם צריכים לתווך לו את הסיטואציה. תזכרו, זה לא אומר לאפשר למה שסירבתם לפני רגע, כי זה לא ילמד אותו לווסת את עצמו למקרים עתידיים, אלא רק ישים פלסטר על הסיטואציה הזו ספציפית.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אמא כועסת על ילד
איך נתמודד עם ילד בהתקף זעם | צילום: Shutterstock

הוא לא שומע

בזמן שהפעוט משתטח על הרצפה בצרחות, לנזוף בו או להסביר לו למה לא, לא רק שיחריף את המצב וירחיק את הילד מלהירגע אלא לא יועיל בכלום, כי הוא לא קולט שום דבר ממה שאתם אומרים והוא לא איתכם בשיח בכלל. הוא מאוד בתוך הסיטואציה והקושי שלו לקבל את מה שקרה עכשיו, כל מה שהוא צריך זה שתניחו לו מהסברים, תציעו חיבוק ואם זה לא מתאים לו ואתם רואים שהוא לא נרגע פשוט תרימו אותו ותלכו או בחזרה הביתה או למקום שזה רק אתם ביחד איתו ותמתינו בסבלנות שיעבור זעם, הנוכחות שלכם מולו היא התמיכה שלו. יש פעוטות שצריכים גם מגע ויש כאלה שזה רק מפריע להם, אנחנו בכל אופן שם, לא נאיים שנלך בלעדיו בזמן שהוא בטנטרום ונגיד ביי ובטח שלא נלך בפועל.

עכשיו תסבירו

אחרי שהוא נרגע, והתקף הזעם חלף, תחבקו, תדובבו את הרגשות שהיו לו ותסבירו לו בשפה פשוטה למה לא אפשרתם לו את מה שרצה או למה עצרתם את ההתנהגות הלא מתאימה שלו. והכי חשוב תסבירו לו למה אנחנו לא מתנהגים בצורה כזו, ואיך כן צריך להתנהג.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך