האם SMS יכול להציל את הראייה של ילדכם? זה מה שגילה מחקר חדש

במחקר נבדקו 268 תלמידים אשר נלקחו לבדיקת ראייה אחת לשנה. המשתתפים נחלקו לשתי קבוצות, כשבאחת מהן נשלחו להורי התלמידים הודעת תזכורת להוציא את הילדים פעמיים ביום לשחק בחוץ. לאחר שלוש שנים תוצאות הניסוי הדגישו עד כמה חשובה הפעילות הגופנית והסביבה החיצונית על בריאות העיניים

ילדה שמה עדשה בעין
ילדה שמה עדשה בעין | צילום: coopervision

עד כמה תזכורות לנייד משפרות את הראייה? עד כה חשבנו שמסכים הם מקור הבעיה - ופוגעים בראיית הילדים. כעת, מחקר חדש שנערך בקרב מאות ילדים במשך 3 שנים חושף כי הודעת SMS יומית שתזכרה את ההורים לצאת עם הילדים החוצה הובילה לשיפור בראיה של הילדים. אז כאשר החורף בפתח ושעות האור מתקצרות מהו זמן המינימום בו כדאי לבלות עם הילדים בחוץ - ומהם האחוזים בהם תשפר כל שעה נוספת בחוץ עם הילדים את הראייה?

במחקר אשר נערך ע"י המוסד למחקר עיני ילדים בסין, נבדקו 268 תלמידים אקראיים מ-11 בתי ספר יסודיים שונים בכיתות ב', אשר נלקחו לבדיקת ראייה אחת לשנה. הייחודיות של הניסוי היא שהתלמידים התחלקו לשתי קבוצות. בראשונה נשלחו להורי התלמידים פעמיים ביום הודעת תזכורת להוציא את הילדים לשחק בחוץ, כאשר הקבוצה השנייה היוותה קבוצת ביקורת.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

בדיקת ראייה
בדיקת ראייה | צילום: ניקו טיטו

"חשוב להקפיד לבלות עם הילדים בחוץ מדי יום באופן שגם מונע בעיות ראייה וגם מאפשר לילדים לעסוק בפעילות פיזית. ניסויים מראים כי ילדים צריכים לבלות לפחות שעה וחצי ביום בחוץ, כל שעה נוספת תוריד את הסיכוי לקוצר ראיה ב- 2% נוספים", מסבירה אורטל סבג מנהלת חטיבת מחקרים ב-CooperVision, אחת היצרניות הגדולות בעולם בתחום האופטיקה.

כלל התלמידים שנבדקו אובחנו בתחילה כבעלי מיופיה או פרה-מיופיה (לקות ראייה אשר מעידה על התדרדרות למיופיה), כך שלא מדובר במניעת מיופיה לגמרי, אלא התמודדות ובקרה בבעיה הקיימת. "טיפול בקוצר הראיה הסתכם לרוב במשקפיים או בעדשות מגע לתיקון ראייה. אך מאחר ואנו רואים שמספר בעלי לקויות הראייה נוטה לעלות ביחוד בגילאים צעירים בקצב מהיר, מתבססת ההבנה שתיקון ראיה איננו מספק מענה שלם לבעיה", מרחיבה סבג.

לדבריה, "כיום מתבססת גישה חדשה בתחום שנקראת 'ניהול מיופיה' או ניהול קוצר ראייה". הכוונה היא לנקוט במגוון אסטרטגיות שלא רק מתקנות ליקוי ראיה קיים, אלא גם, ובייחוד בגילאים הצעירים - מונעות או מעכבות ככל הניתן את עליית המספר שמובילה לשלל מחלות הראיה בגיל מבוגר. הטיפולים המרכזיים כיום לעיכוב גדילת המספר משנה לשנה נעשים באמצעות טיפות אטרופין או בעזרת עדשות מגע טיפוליות הניתנות לילדים החל מגיל 8.

בבדיקת הראייה הסופית אשר קיימו התלמידים לאחר 3 שנים, נמצא כי התארכות גלגל העין (תסמין המהווה אינדיקציה למיופיה) בקרב קבוצת הביקורת היה גדול יותר ב-0.05 מ"מ מהקבוצה הראשונה אשר קיבלה את הודעות התזכורת ליציאה החוצה. מה שמעיד על השפעת הסביבה החיצונית והפעילות הגופנית על בריאות העיניים, והכול כי ההורים קיבלו SMS.

"בחלק מהמקרים התערבות התנהגותית מצד ההורים מספיקה על מנת למנוע בעיית ראייה, אך במקומות שבהן בעיית ראיה כבר אובחנה – הדבר החשוב ביותר הוא שלא להזניח אותה, ולפעול להאטת קצב עליית המספר לאורך זמן. זאת מאחר וככל שהמספר גבוה יותר כך ישנו סיכוי גדול יותר לפתח מחלות עיניות ובהן היפרדות רשתית או גלאוקומה", מסכמת סבג.