לא רק בכיפור: הגיע הזמן לבקש סליחה מהילדים שלכם - ויש לכך לא מעט סיבות

הורים כועסים על ילדיהם, צועקים עליהם ומפריחים לאוויר לא מעט איומי סרק. ולמרות כל אלה כמעט אף פעם הם לא מבקשים סליחה. במיוחד לקראת יום הכיפורים חשוב שתבינו מה גורם לכם לא לבקש סליחה - ולמה ההתנצלות שלכם כל כך חשובה להתפתחות של ילדיכם?

אימא מבקשת סליחה מהבת שלה
אימא מבקשת סליחה מהבת שלה | צילום: shutterstock

ירים את ידו הורה שצעק על הילדים שלו גם כשהם לא היו לגמרי אשמים ובגלל שהוא היה עצבני. ירים את ידו הורה שהעניש את הילדים שלו פשוט כי לא הייתה לו דרך אחרת להתמודד והוא חיפש פתרון מיידי לסיטואציה מעיקה. ירים את ידו הורה שאיים איומי סרק על ילדיו בכדי שיקשיבו לו.

סביר להניח שהרבה מאוד ידיים הורמו, אבל שירים את ידו הורה שהתנצל בפני הילדים שלו על דברים? לצערנו לא יורמו הרבה ידיים. קשה לנו בתור הורים להתנצל בפני הילדים שלנו ויש לכך כמה סיבות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אימא מבקשת סליחה מהבת שלה
אימא מבקשת סליחה מהבת שלה | צילום: shutterstock

האחת היא שאנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים להתנצל. אנחנו ההורים, אנחנו אמרנו משהו, ביקשנו משהו או אפילו פקדנו והם צריכים להקשיב ולבצע. ואם הם לא מקשיבים או מבצעים - מותר לנו לכעוס לצעוק ואפילו להעניש. הסיבה השנייה היא שאנחנו לא באמת מבינים שהם נפגעו - מבחינתו הם ילדים והם אמורים לקבל מרות ואין פה עניין של העלבה או פגיעה ולכן אין לנו צורך להתנצל.

הסיבה השלישית היא שקשה לנו. כמו שקשה לנו להתנצל בפני ההורים שלנו בכל גיל, כמו שקשה לנו להתנצל בפני האחים שלנו אם הם צדקו ואנחנו טעינו וכמו שקשה לנו להתנצל בפני בני הזוג שלנו, חברים וקולגות לעבודה. לאנשים מבוגרים ובוגרים ככל שיהיה קשה להתנצל ביניהם ולכן גם קשה להם להתנצל בפני הילדים שלהם.

בעוד שחשוב מאוד להתנצל בפני מבוגרים, להתנצל בפני הילדים שלנו זה חשוב כפליים. כאשר אנחנו מתנצלים בפניהם - גם אם הרמנו את הקול מסיבה מוצדקת וגם אם אנחנו לא מתכוונים לוותר להם על העונש, אנחנו מבהירים להם כמה דברים. ראשית, אכפת לנו מהרגשות והתחושות שלכם; שנית, הכוונה שלנו לא הייתה להעליב אלא להסביר/לחנך/להעביר את המסר; שלישית, גם אנחנו ההורים יכולים לטעות ולהתנהג בצורה לא נעימה כל עוד אנחנו לוקחים אחריות ומבקשים על כך סליחה.

התנצלות בפני הילדים, בקשת סליחה מהם, מגדילה אותנו בפניהם ומעבר לעובדה שהם לומדים למחול ולסלוח גם לנו - הם לומדים כמה חשוב להתנצל בכל גיל ובכל סיטואציה.

הכותבת היא מאמנת התפתחות אישית בליווי אישי