קמים לשים לתינוק מוצץ כל הלילה? ככה נלמד אותם לעשות את זה בכוחות עצמם

גיל חצי שנה זה הזמן בו התינוק שלנו צריך ללמוד לקחת את המוצץ בעצמו במקום שנגיש לו אותו בכל רגע שהוא זקוק לו, וכדי שזה יצליח עלינו לתרגל את זה ביחד איתו. אז ככה נעשה את זה ונזכה ללילות שקטים

תינוק שם מוצץ בפה
איך נלמד אותם לשים מוצץ בכוחות עצמם | צילום: Shutterstock

כשתינוק נולד אין לו את היכולת המוטורית לשים לעצמו את המוצץ בפה, לכן בכל פעם שהוא בוכה או נופל לו המוצץ גם אם באמצע הלילה אנחנו ניגשים ושמים לו אותו מהר בפה, אקט שהופך להרגל עבורנו, עד שאנחנו שוכחים שהגיע הזמן להקנות לתינוק שלנו את היכולת לעשות זאת לבד, יכולת שתקל גם עליו וגם עלינו בעת הצורך ובעיקר תהפוך את השינה של כולנו לרציפה.

מתי זה אפשרי?

בגיל 5-4 חודשים מתפתחת היכולת המוטורית להרים חפצים, ובזמן הזה נוכל להתחיל ללמד אותם להרים את המוצץ. באותו הזמן הם גם לומדים להוביל את החפצים בעזרת היד ולא רק להושיט אותה, ככה שאחרי שהוא מרים את המוצץ נוביל את היד עם המוצץ אל הפה. לקראת גיל חצי שנה עד שבעה חודשים הוא יכול כבר לקחת את המוצץ ולשים אותו באופן עצמאי.

איך נתרגם את זה ללילה?

לאחר שירכשו את המיומנות וההבנה שעליהם לעשות זאת באופן עצמאי, נוכל ללמד אותם להשתמש במיומנות הזו גם בלילה כשהם קמים ורוצים בחזרה את המוצץ. כאשר הם מתחילים להרים חפצים באופן עצמאי, גם אם בצורה רופפת, עלינו לשבת על משטח המשחקים, לשים עליו כמה מוצצים ולהוביל את היד שלהם אל המוצץ וביחד איתם לקחת אותו לפה.

בהתחלה זה יראה כאילו אנחנו עושים זאת בשבילם והיד שלהם רק נגררת יחד עם שלנו, המבט שלהם יראה מהוסס, אבל עלינו להיות עקביים ולעשות זאת כמה פעמים ביום עד שזה יבוא להם באופן טבעי ובלי עזרתנו. חשוב שהתינוק יחזיק את המוצץ ואנחנו נעזור בעזרת היד שלו ולא להיפך.

תינוק עם מוצץ ביד
קודם נלמד אותם להחזיק אותו | צילום: Shutterstock

תהליך הלמידה שלהם הוא להבין שכעת הם אלה שצריכים לשים לעצמם את המוצץ בפה כשהם צריכים ולא ההורה. זהו לא רק צעד התפתחותי אלא גם שינוי תפיסתי, הרי הם רגילים שאתם אלה ששמים להם את המוצץ בכל עת ולא מכירים אופציה אחרת, ולכן עד שיגיעו לשלב שהם ניגשים באופן עצמאי למוצץ ושמים אותו בפה מתוך רצון וצורך, עלינו להתמיד בלמידה ולא פשוט להגיש להם אותו.

אם נתחיל איתם את התהליך בשלב שהם רק לומדים לאסוף חפצים, נוכל להגיע לתוצאה מהירה יותר ולאחר מכן להשתמש באבן הדרך הזו ללילה.אחרי שהתינוק מצליח להביא את המוצץ באופן עצמאי לפה שלו אנחנו נשאיר מספר מוצצים על המשטח ובכל פעם נקטין את ההתערבות שלנו בדרך למוצץ עד שנגיע למצב בו התינוק אוסף באופן עצמאי ומלא את המוצץ מהמשטח.

בשלב הזה נוכל ללמד אותו לעשות זאת במהלך הלילה, אבל לשים מספר מוצצים במיטה זה לא מספיק, עלינו לשים את התינוק במיטה ללא מוצץ כבר בתחילת הלילה כאשר המוצצים נמצאים במיטה ולהוביל את היד שלו אל אחד המוצצים על מנת שיאסוף ויכניס אותו באופן עצמאי. כשבלילה הוא קם למוצץ, גם אם זה נהיה אינסטינקטיבי אנחנו לא נכניס לו מוצץ לפה אלא נוביל את היד שלו אל המוצץ, כך עד שיבין את העיקרון ויעשה זאת מבלי להעיר אתכם בלילה.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך