חושבים לפנות להליך פונדקאות? קבלו 10 טיפים שחשוב להכיר

ההחלטה לפנות לפונדקאות אינה קלה וגם ההליך עצמו דורש לא מעט תעצומות נפש. אז רגע לפני שאתם מחליטים ללכת על זה קבלו מאיתנו עשרה טיפים חשובים: איך בכלל מתחילים, למי פונים, מה צריך לדעת - ואיך להתכונן?

הורים בשיחה עם האם הפונדקאית שלהם
הורים בשיחה עם האם הפונדקאית שלהם | צילום: shutterstock

ההחלטה לפנות להליך פונדקאות אינה קלה עבור זוגות ויחידניים כאחד. לצד התקווה הגדולה לחבוק תינוק, ישנם חששות מובנים לגבי מה עתיד לקרות. בעקבות החוק החדש שנכנס לתוקף בחודש ינואר האחרון, המאפשר גם לגברים יחידניים וזוגות הומוסקסואליים לעשות הליך פונדקאות בישראל, עלה הביקוש לדרך זו בעשרות אחוזים.

אבל איך בכלל מתחילים? למי פונים? מה צריך לדעת ואיך להתכונן? שאלות אלו ושאלות נוספות נשאלות על ידי אנשים אשר נמצאים פסע מהכניסה לשביל הפונדקאות. להלן מספר טיפים אשר יקלו על הכניסה ויתנו תמונה בהירה ופשוטה יותר:

1. צריך להבין שמדובר במסע: בין אם אתם שוקלים לבצע הליך פונדקאות בישראל או במדינה זרה, אתם צריכים להיות מוכנים לתהליך שהוא הרבה יותר ארוך, יקר ואמוציונלי ממה שאנשים רבים מצפים – לא במקרה מכנים זאת “מסע פונדקאות”. אלה הדברים שחשוב שתדעו על התהליך. לכן, יש להיעזר בסבלנות ולהבין שמדובר במסע עם עלוות ומורדות, רגעי אושר ולעיתים יכולים להיות גם רגעי משבר. אבל הכול חולף ואם הדברים נעשים כמו שצריך, הסיום הוא מתוק מאוד ושמחה רבה תופיע.

2. החליטו אם אתם רוצים להיעזר בסוכנות פונדקאות, או אם אתם מעדיפים לפעול באופן עצמאי: מומחים רבים מזהירים מפני ניסיון פונדקאות באופן עצמאי, במיוחד אם הסיבות שלכם הן כלכליות. אם הכול יתנהל באופן מושלם, אולי תוכלו לחסוך לעצמכם סכום כסף מסוים, אבל כל פרט קטן שישתבש בדרך עשוי לגרום לבלבול גדול ולהוצאות כספיות נוספות. בפונדקאות עצמאית אתם יודעים איך אתם מתחילים אבל לא יכולים לדעת איך התהליך יתנהל ואיך הוא יסתיים. סוכנות פונדקאות מקצועית ואיכותית יכולה לחסוך לכם את המון כאב ראש ולהעניק לכם יותר שקט נפשי לאורך כל התהליך.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

הורים מתרגשים מהבטן של האם הפונדקאית
הורים מתרגשים מהבטן של האם הפונדקאית | צילום: shutterstock

3. למצוא סוכנות שיש לה מעטפת ליווי גם בארץ וגם בחו"ל: עליכם לדעת כי אין פיקוח גלובלי או סט מקיף של תקנים שסוכנויות פונדקאות חייבות לעמוד בהם, מה שאומר שהאיכות של הסוכנויות משתנה מאוד ממדינה למדינה. חשוב לוודא שסוכנות הפונדקאות שאתם בוחרים, בעלת ניסיון בהליכי פונדקאות. בין אם זה בארץ או בחו"ל, מומלץ לבחור בסוכנות פונדקאות ישראלית אשר פועלת באופן מקיף ואיכותי במדינת היעד. כך תוכלו לגשר על פערי השפה, החוקים, והתרבות באופן פשוט ונוח. סוכנות פונדקאות איכותית ומקצועית, תדאג לכל הצרכים שלכם לאורך התהליך: למומחי הפוריות הטובים ביותר, לליווי משפטי, לטיפולים נלווים ולהסדרת הזכויות שלכם ושל היילוד.

4. לדבר עם הורים שעברו תהליך ולשמוע חוויות אישיות: אין כמו שמיעה ממקור ראשון ומאנשים שעברו וחוו הליך פונדקאות. תתייעצו עם זוגות ואנשים שעברו אצל הסוכנות שבה אתם מעוניינים, תשאלו שאלות על אופן הטיפול, על לוח הזמנים. תבקשו לשמוע גם על משברים שאולי קרו בדרך ואיך ניתן להתגבר עליהם. רצוי לדבר עם זוגות שעשו הליך בארץ היעד ולשמוע מהם על החיים באותה מדינה, הקשר עם האם הפונדקאית וכדומה.

5. מומחים רפואיים: מומחי הפוריות יבצעו בדיקות רפואיות, יצרו עוברים ויעזרו לפונדקאית שלכם להיכנס להריון המיוחל. מכיוון שמדובר בתהליך ארוך, אינטימי ומרגש, חשוב למצוא רופאים שתרגישו בנוח איתם ותוכלו לסמוך עליהם. חברת פונדקאות בעלת ניסיון תדע לשדך את הרופאים המתאימים.

6. מומחים משפטיים: תצטרכו לנהל משא ומתן על חוזים משפטיים עם חברת הפונדקאות, הפונדקאית ועם תורמת הביציות שלכם – מדובר בחוזים מורכבים הן מבחינה משפטית, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. לכן חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום הפונדקאות שיעזור לכם לנווט בשני נושאים קריטיים: החוקיות של חוזי פונדקאות במדינת היעד (ישנן חוקים שונים בנושא פונדקאות בין המדינות השונות) והצעדים הדרושים כדי לבסס את זכויות ההורים שלכם על הילד שייוולד מהתהליך.

7. עלות כלכלית: הליך פונדקאות אינו זול (יכול להשתנות ממדינה למדינה). עליכם לבדוק מוכנות כלכלית ולקחת 10% אקסטרה שכן תמיד צצים דברים נוספים. בפגישות הראשונות מול חברת הפונדקאות, עמדו על כך שיוסברו לכם כל העלויות הכלכליות הכרוכות בכך, דוגמאות לדברים שעלולים לצוץ ממקרי עבר ודרשו לקבל את כל המידע בכתב. זכרו כי מדובר בהליך אמוציונלי מאוד ואין צורך להוסיף לכך גם חששות כלכליות. יהיו בטוחים שכל מובן לכם לפני שתתחילו במסע.

הורים בשיחה עם האם הפונדקאית שלהם
הורים בשיחה עם האם הפונדקאית שלהם | צילום: shutterstock

8. לשקול מידת המעורבות בתהליך, קשר עם האם הפונדקאית: עליכם לזכור תמיד כי ישנה צלע נוספת במסע שלכם להגשמת החלום והיא האם הפונדקאית. גם עבורה מדובר בהליך רגשי ופיזי והיא שותפה מלאה בו. לכן, שיקלו עד כמה תרצו להיות בקשר עם האם הפונדקאית. זהו נושא אינדיווידואלי וכל זוג או הורה יחידני מקיים אותו באופן אשר מתאים לו. חשוב להבין שאין כאן נכון או לא נכון. מדובר בהחלטה אישית אך כזאת שחייבת להתקבל.

9. להתחיל מהר את התהליך אבל לא להיות לחוצים: חשוב לזכור שבסופו של דבר מדובר בגוף האדם. ישנו לוח זמנים ביולוגי שלפיו צריך לעבוד, ולכן חשוב להתחיל מהר אך לא להיות לחוצים. ללחץ יש השפעה רעה בתהליך פיזיולוגי והוא גורם מעכב ולא מזרז. נכון שמדובר בהליך מרגש ואמוציונלי, אך חשוב לנשום עמוק ואם אתם מקיפים את עצמכם באנשי מקצוע טובים, תרגישו שאתם בידיים טובות.

10. הטיפ אולי הכי חשוב: תסמכו על עצמכם. אל תתביישו לשאול שאלות ולקבל תשובות. תאמינו בדרך בה בחרתם ותקיפו את עצמכם רק באנשים שאתם סומכים עליהם ומאמינים בהם. אלו יהיו לצידכם ברגעי השמחה וירימו אתכם ברגעי משבר. תזכרו שחלומות לעיתים דורשים דרך ארוכה להגשמתם אך אם תאמינו בכם ובאנשים לצידכם, היא תהיה קלה הרבה יותר

הכותבת הינה מנכ"לית ומייסדת "סורמום" - משפחה יוצרת משפחה המלווה זוגות ויחידניים בהליכי פונדקאות בארץ ובעולם