צועקים על הילד שלכם? אולי כדאי שתדעו מה באמת קורה לו בזמן הזה

אנחנו רוצים להיות ההורים המושלמים, לא לצעוק, לדבר איתם בגובה העיניים, ולתת להם את כל המעטפת הרגשית שהם צריכים, אבל בפועל זה לא קורה בצורה הכי מושלמת כי גם אנחנו בני אדם, ובכל זאת, זה מה שיישאר אצל הילד שלנו אם הצעקות יהפכו לטקס יום יומי

הורים צועקים על ילדה
מה קורה לילד כשצועקים עליו | צילום: Shutterstock

אין ילד שלא "חוטף" צעקות מההורים שלו כשהוא מביא אותם לקצה, אבל כשהן הופכות להיות דבר תדיר זה גורם לדברים שפשוט לא שווים את זה, גם עבורכם ההורים.

צעקות נובעות מהרצון שלנו להחזיר את השליטה כי הילד עושה משהו שלא מקובל עלינו או שהוא בוכה נורא ואנחנו מנסים שיפסיק. ואז כשאנחנו לא מגיעים לתוצאה הרצויה, מתחושת חוסר אונים, משתחררת צעקה שרק מגבירה אצלם את הבכי או מפסיקה את המעשה שהם עשו, אבל רק מפני שהם נורא נבהלו, לא מכיוון שהעברתם מסר אמיתי.

הם יגדלו

כשהילדים שלכם כבר יהיו בוגרים ומלאכת החינוך תהיה מאחוריכם, אם יבואו ויבקשו מהילד שלכם לאפיין אתכם - הייתם רוצים שהוא יגיד שיש לו אחלה הורים אבל הם לא מפסיקים לצעוק? זה מה שקורה כשהצעקות הופכות להיות חלק מהשגרה שלכם והדרך לחנך את ילדכם, ואם תבחרו בהסברה ובהעברת מסר איכותי תגיעו לתוצאות הרבה יותר טובות, וגם לא תצטיירו בפני ילדכם כהורים צעקניים.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אמא צועקת על ילדה
ככה זה נראה מהצד. אמא צועקת על הבת שלה | צילום: Shutterstock

מבוגרים אחראיים

הם קטנים, וכשהם מתנהגים בצורה לא הולמת זה סימן שמשהו בפנים אבד אצלם, וכשאתם מאבדים את זה גם כן, אין מי שיאזן את הסיטואציה. להם לעומתכם אין את האפשרות להתעשת על עצמם, הם צריכים גורם חיצוני שזה אתם, וכשאתם נכנסים לאותו לופ שלהם לא רק שאתם לא באמת מצליחים להעביר מסר אמיתי אלא אתם מרחיקים מהם את האופציה לייצר את הסדר הפנימי שהם צריכים.

בהלה

צעקה מטרתה לייצר הרתעה שנובעת מתחושה של איבוד שליטה, אבל אצל ילדים קטנים הם רק נבהלים ונכנסים לסטרס ולא באמת מפיקים לקח אמיתי. ואנחנו שעושים הכול כדי להפחית את רמות הסטרס שלהם, בין אם זה תיווך סיטואציות חברתיות כדי למנוע מהם עוגמת נפש ועד טיפול מסור כדי שיהיה להם כל מה שהם צריכים, מצליחים להעלות להם אותו על ידי הבהלות התדירות שאנחנו מייצרים אצלם.

עמידות

בהתחלה הם ייבהלו נורא וככל שיגדלו לצעקות כבר לא תהיה להם את אותה ההשפעה, ורק יהפכו אתכם מבלי לשים לב להורים הצעקניים שאתם לא רוצים להיות.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך