הילדים שלכם מפחדים מרעשי החורף? כך תעזרו להם להתגבר על החשש

הרעש של הרעם מבהיל את ילדכם? לילדים יש המון סיטואציות שהמבוגרים כבר חוו עשרות פעמים בעוד שהם נתקלים בהן בפעם הראשונה. כשהם נפגשים עם המצבים האלה, הם לא תמיד יודעים למקד מה הם מרגישים ולפעמים קשה להם להתמודד, לכן חשוב שאנחנו המבוגרים נעזור להם להתגבר על הפחדים

אימא מגוננת על בנה מול הברקים והרעמים
אימא מגוננת על בנה מול הברקים והרעמים | צילום: shutterstock

הילדים שלכם מפחדים מהחורף? אתם מזדהים עם המשפטים הבאים? אין לך מה לפחד - זה רק רעם; אין לך מה לפחד - זאת רק הרוח; אין לך מה לפחד - זאת בסך הכל הפסקת חשמל.

תתארו לכם מצב שבו הייתם הולכים ברחוב ורואים מישהו הולך עם עכביש מסוג טרנטולה גדולה ושעירה על היד שלו. סביר להניח שהייתם תופסים קצת מרחק ממנו. עכשיו תתארו לכם שהוא היה מנסה לשכנע אתכם ללטף את העכביש תוך שהוא אומר לכם שממש אין לכם מה לפחד. הוא חמוד ולא עושה כלום. או לחילופין הייתם יודעים שמדי פעם בחורף מסתובבים ג'וקים בבית ועושים קצת רעש. אל תדאגו, הם לא עושים כלום. תחזרו לישון טוב?

כשאנחנו אומרים לילד שמפחד מרעם או מהפסקת חשמל או כל דבר אחר את המשפט: "אין לך מה לפחד", אנחנו מבטלים את הפחד שלו. אנחנו מבטלים את הרגשות שלו וגם גורמים לו להבין שהוא לא צריך להיות מחובר למה שהוא מרגיש, אלא למה שאנחנו מרגישים - ואותנו הרעשים האלו לא מפחידים.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

יכולים להפחיד גם את המבוגרים
צילום: shutterstock

התוצאה תהיה שבטווח הקצר נמנע קצת מ"אכילת הראש" של הילד ונוכל איכשהו לעבור ליד גורמים שמפחידים אותו, אפילו אם זו הליכה קצרה ברחוב, אך בטווח הארוך אנחנו בעצם גורמים לו לסמוך עלינו פחות.

החורף כבר כאן וחשוב שנדע: ילדים לפעמים מפחדים מהחורף. הם מפחדים מהרעמים, מהגשם, מהחושך, מהפסקות חשמל ועוד דברים שקשורים בחורף. למה הם מפחדים? כל ילד והסיבות שלו. עם זאת, חשוב שנזכור שהילדים לא חוו כל כך הרבה חורפים כמו המבוגרים וכל העניין הזה הוא יחסית חדש להם.

לכן, לא משנה איזה ציור\שיר מתוק הם ילמדו בגן על שני עננים שמורידים גשם, בפועל, הם עניין שעשוי להיות מלחיץ עבורם: הברק, ההמתנה מורטת העצבים לרעם והרעש של הרעם עלולים להיות מאוד מפחידים. ושנית, לפעמים הילדים בעצמם לא מבינים למה הם מפחדים כי הרי הם מאוד אוהבים חלקים מסוימים בחורף כמו: הגשם, המטריות והמגפיים. אז למה הם בכל זאת מפחדים? המחשבה הזאת מאוד מבלבלת עבורם.

 

דוגמא לסיטואציית פחד אצל ילדים:

לפני כמה שנים, בתי הבכורה פחדה מרעשים חזקים כמו רעמים ומקדחות. וכשהלכנו ברחוב ליד מקום שעשו בו שיפוצים. היא אמרה לי: אמא אני לא רוצה לעבור פה.

למה? שאלתי

כי אני מפחדת, ענתה

ממה? שאלתי

מהרעש! ענתה

אוקיי. נעבור מהצד השני, אמרתי

מה מפחיד ברעש? שאלתי אותה

לא יודעת. ענתה

יכול להיות, שהרעש לא מפחיד ועדיין ממש חזק ולא נעים? שאלתי

כן! ענתה. זה לא נעים באוזן

אוקיי, עניתי. כיף לדעת שזה לא מפחיד. גם אני לא אוהבת רעש, זה לא נעים באוזן, באמת יותר כיף ללכת מפה.

יום אחרי, היא ביקשה ללכת מאותו מקום. שמחה שהיא התגברה על הפחד.

חשוב לאפשר לילדים שלנו לבכות
חשוב לתת להם את המקום לפחד | צילום: shutterstock

מה השתנה?

נתתי לה את המקום לפחד. לא התעלמתי מהפחד ועזרתי לה עם פתרון מהיר ונקודתי שבו הולכים מהרחוב השני. בהמשך, אחרי שנתתי לה את ההרגשה שזה ממש בסדר לפחד, דיברנו קצת על הפחד והבנו אותו. אחרי שהבנו את הפחד ודייקנו אותו (שיקוף הרגשות שלה), היא הבינה שהרעש באמת לא יעשה לה כלום. היא גם הבינה שזה לגמרי תלוי בה האם היא מתעמתת עם הפחד או לא ושמבחינתי הכול בסדר. היא לא חייבת כלום. ההרגשה שנתתי לה שזה בסדר לפחד ושאפילו גם אני לא אוהבת רעש (נירמול), עזרה לה להיות שלמה עם החשש מהרעש וגם להחליט שהיא מתמודדת.

אז בנושא הנקודתי הזה היא יצאה מחוזקת ולא מפחדת עם תחושת ניצחון שהיא עברה ליד הרעש, מה שעוד יותר משמח זה שבטווח הארוך היא גם יודעת שהיא יכולה לחלוק איתי את הפחדים שלה וביחד נתמודד. נוכחות הורית ותמיכה רגשית הם התפקיד שלנו בתור הורים. לעזור לילדים לא לפחד תוך כדי שאנחנו מכילים את הפחד שלהם, מתווכים להם אותו ומנרמלים אותו - גם אם לפעמים הפחד שלהם לא מוצדק בעיננו .

 

דוגמאות למשפטים שאנחנו יכולים לענות לילדים שמעלים פחד:

אתה מפחד מהרעמים? קודם כל, כל הכבוד שזיהית את זה ושיתפת אותי.

אתה מפחד שתשמע עוד מעט רעם? זה ממש בסדר שאתה מפחד. אתה יודע, כשהייתי קטן גם אני פחדתי והיום אני דווקא אוהבת רעמים.

מה דעתך יכול לעזור לך? אתה רוצה שנראה סרטונים על רעמים? אתה רוצה שנבין למה יש רעמים? אתה רוצה שבכל פעם כשיש רעם אתן לך יד? יעזור לך אולי לישון איתנו בחדר?

אבא וילד
תהיו שם בשבילו | צילום: Shutterstock

כך תעזרו לילדים להתגבר על הפחדים:

חיזוק - חזקו אותם על זה שהם מודעים לפחד ומשתפים אותו. חשוב שכבר מגיל קטן נעודד אותם לפנות אלינו עם כל קושי ולכן נאמר להם כל הכבוד שהם בכלל שיתפו אותנו וגם שהם מודעים לפחד שלהם.

שיקוף - נשקף להם את מה שהם מרגישים ולפעמים נבין ביחד איתם מה שהם מרגישים כי ילדים לא תמיד מבינים מה הם מרגישים. האם הם מפחדים? לחוצים? מתוחים? למשל: האם אתה מפחד שתשמע עוד מעט רעם?

נרמול - נעזור להם להבין שמה שהם מרגישים זה נורמלי. את הנרמול נעשה ע"י שיקוף, שימוש במילה "נורמלי" ואפילו נראה להם שהם לא היחידים שמרגישים ככה. למשל: אתה מפחד מהרעם. הרעש לא נעים לך. זה ממש בסדר שאתה מפחד. אתה יודע? כשהייתי קטן גם אני פחדתי והיום אני דווקא אוהבת רעמים.

פתרון - את הפתרון חשוב שנמצא ביחד עם הילד כשאנחנו עוזרים לו לחפש את הדרך להתגבר. לאט לאט הילד ילמד להיות יצירתי ויוכל להעלות פתרונות שיכולים לעזור לו. למשל: מה דעתך יכול לעזור לך? אתה רוצה שנראה סרטונים על רעמים? אתה רוצה שנבין למה יש רעמים? אתה רוצה שכל פעם כשיש רעם אתן לך יד? יעזור לך אולי לישון איתנו בחדר?

לילדים יש המון רגשות ויש המון סיטואציות שהמבוגרים כבר חוו עשרות אם לא מאות פעמים בעוד שהילדים נתקלים בהן בפעם הראשונה. כשהם נפגשים עם הסיטואציות האלה, הם לא תמיד יודעים למקד מה הם מרגישים ולפעמים קשה להם להתמודד. חשוב שאנחנו המבוגרים נעזור להם להבין מה הם מרגישים, נעזור להם להתמודד בדרך שתתאים להם וגם נבנה את מערכת היחסים שלנו איתם ככה שהם ידעו שהם תמיד יכולים לפנות אלינו כשיש להם בעיה כלשהי.

 

הכותבת היא יועצת זוגיות ומדריכת הורים למתבגרים ולגיל הרך