הורים, הם זקוקים לכם יותר מתמיד: כך תכינו את ילדכם לתחילת שנת הלימודים

החזרה ללימודים מודל 2022 מורכבת מתמיד: משבר הקורונה, יוקר המחייה ואיום השביתה. לכן, השנה, יותר מתמיד, להורים יש תפקיד משמעותי בהכנת הילדים לקראת 1 בספטמבר. כך תעשו זאת נכון בימים שנותרו עד הצלצול הראשון

ילדה אוחזת את היד של אביה בדרך לבית הספר
ילדה אוחזת את היד של אביה בדרך לבית הספר | צילום: shuttertock

ביום חמישי הילדים יחזרו לבית הספר ויחד איתם ההורים הנרגשים, העייפים העומדים שוב מול אתגר החזרה לבית הספר. כל מעבר מכיתה לכיתה, מבית ספר אל בית ספר מחטיבה אחת לאחרת מאופיין כעת משברי שטומן בתוכו אתגרים וצרכים שיש לספק בעבורם מענים המסייעים לילד כדי להיקלט באופן אופטימלי בתוך מערכת מרובת לחצים. אופן ותוכן ההתמודדות בתוך הם קריטיים ועשויים לצבוע את אופייה של שנת הלימודים ומעמדו של הילד בבית הספר שישפיעו בסופו של דבר על השנה כולה.

אתגר החזרה לבית הספר לשנת הלימודים 2022 מתקיים בקונטקסט משברי משולש מה שהופך את ההתמודדות של ההורים לעוד יותר מורכבת. מצד אחד השלכותיה של מגפת הקורונה, מצד שני עליית המחירים ומצד שלישי איום בפתיחת שביתה לאור חוסר ההסכמות בין משרד האוצר והסתדרות המורים. כיצד יש לנצל נכון את הימים האחרונים בטרם חוזרים לבית הספר על מנת ליצור חזרה מיטבית לשנת הלימודים נוסח 2022?

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

השנה הם צריכים אתכם יותר מתמיד
צילום: shuttertock

את המענה בכך יש לתת ההורה באמצעות יצירת קשר ישיר עם הילדים המאופיין בשייח, קירבה, אהבה, עקביות המעודדים גדילה, צמיחה ופיתוח זהות אישית שמחה ועצמאית לילד. מתוך הבנה של הצורך צריך להבין שהנחיתה אל תוך בית הספר רכה, מדויקת ונכונה יותר לילד. בחיי היומיום, קשר הורים ילדים כזה נכון לכל סיטואציה בשלבי התפתחותם השונים של הילדים, אך הוא מקבל תפקיד משמעותי אף יותר בעת בתנאי משבר.

מכאן נוכחות הורית אקטיבית ויזומה היוצרת שותפות מובילה ומשלבת פעילות ומשחק במטרה להתמודד עם המשבר ממזערת את הסכנות ויש בכוחה להפוך את המשבר למנוף התפתחותי הממזער את אפשרות הצניחה והסטייה מהדרך בצל המשבר.

לכן, דרך ההתמודדות של ההורה צריכה להתמקד בפעילות ומשחק עם הילדים לקראת החזרה ללימודים המקדמת את היכולת ההורית ליצירת סמכות קשובה, משתפת, מפרגנת, מפתחת אישיות עצמאית, אחראית, בוגרת ומודעת למתרחש למעגלי החיים השונים שהם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום.

הטיפ לקראת סוף החופשה ליצירות השיח וההכנה לשנת הלימודים - על ההורים להפעיל את הילדים באמצעו נושאי שיחה אקטואליים הקשורים בחיי היום-יום, על ידי בחירות כלים שאינם מילוליים (כמשחק או פעילות), לצד שיתוף של כלל בני המשפחה לצד דיון והתייחסות של המשתתפים. לבסוף, סיכום משותף וגישור בין הפערים בין הרצוי למצוי בתוך הרצף הדמיוני.

אבא והבן שלו מול המחשב
צילום: shuttertock

הצעות לפעילויות לבניית שיח וחזרה לשגרה אחר החופש הגדול:

1. משחק התפקידים "כראש ועדת ההיגוי המשפחתית לתוכנית החזרה לבית הספר" - הורים אל תהיו כל אחד לבד בהתמודדות, תהיו ביחד כראש הוועד הביתי ההוגה יחדיו את תוכנית ההתמודדות כפי שנעשה בממשלת ישראל במהלך ההתמודדות למול נגיף הקורונה. פנו זמן לדיבור המזמין סיעור מוחות והגעה להסכמות הרחק מהילדים ותסכימו כי בכול יום תמצאו את השעה המתאימה להערכת ההתפתחויות וקביעת תוכנית מחדש.
במהלך משחק התפקידים, הילדים יהיו שותפים כחברים שותפים "לוועדת היגוי תוכנית החזרה לבית הספר" - במהלכו תזמינו את הילדים ותציגו בפניהם את טיוטה תוכנית ההיגוי, תשאלו את דעתם, תבקשו הצעות ושינויים ההופכים את התוכנית ליותר מוסכמת עליהם מה שמגביר את רצונם לשיתוף פעולה.

2. דימוי המציאות באמצעות משחקי קלפים - שחקו עם ילדיכם בקלפים המסייעים להמשיג את המציאות הייחודית של שנת הלימודים. כל אחד מבני המשפחה יבחר קלף המתאר לדעתו את המציאות, תפרסו את הקלפים על השולחן וכל אחד בתורו מציג את הקלף. סכמו את המציאות באופן המתייחס להשלכות הקורונה, יוקר מחיה ולאיום בשביתה מבלי מאמץ לצביעתה בוורוד מקליל, תמצאו את החיובי שבמציאות, את החוזקות שבילדיכם ואת נקודות המפתח שיסיעו לקליטה רכה יותר אל בית הספר במציאות שכזו.

3. פיזור אמצעים אומנותיים מוחשיים ברחבי הבית לחיזוק הרגש - צרו קולאג', קחו טלפונים ניידים, עיתונים או כל מקור ידע הנגיש לבני המשפחה. כל אחד ישלוף בתורו תמונה או מילה המתארת את הרגשות, כך גם יעתיק וידביק אותה על דף גדול או על אחד המסכים שבבית במשותף עם האחרים. עם סיום הפעילות ההורים יסכמו את הפעילות על רצף בין רגשות המעלים התמודדות חיובית עם מצבים לבין רגשות העלולים לקדם התמודדות שלילית עם מצבים שונים בחיים.

4. משחקי תקציב נוסח 'האח הגדול' ויצירת תכנית יומית – פעילות ליצירת סדר יום משותף המקובל על ההורה והילד. הדבר אמור לכלול את סדר היום והקניות לבית הספר לצד קביעת תקציב לנושא הקניות לקראת השנה החדשה בנוסף למערך שעות המקדם התמודדות תקינה ובריאה עם תפקיד הילדים כתלמידים בבית הספר. תנו להם לרשום יחד את סדר היום הכולל: שעת שינה, נסיעה הלוך חזור, ארוחת בוקר, ארוחת צהריים, זמן שיעורי בית ועוד ביחד תגיעו לסדר היום המקובל על שני הצדדים. כך גם תנו להם לבנות את רשימת הקניות שלהם לבית הספר במגבלת התקציב שקבעתם כהורים. את שתי הרשימות אפשר לתלות על המקרר לאחר שעיצבתם כרצונם של הילדים.

הכותבת היא מרצה וחוקרת בבית הספר לעבודה סוציאלית בתחום ילדים-הורים ועבודה סוציאלית רגישת תרבות במכללה האקדמית צפת ואוניברסיטת תל-אביב