15% מהנשים בהיריון סובלות מדיכאון אחרי לידה - מדוע זה קורה וכיצד לטפל?

בישראל, בכל שנה, כ-27,000 נשים סובלות מחרדה ודיכאון בהיריון ואחרי לידה. מאיתור מוקדם, דרך העלאת מודעות בקרב הקהל הרחב ועד קבלת טיפול בהקדם האפשרי: כך ניתן להתמודד עם הדיכאון

דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה | צילום: shutterstock

דיכאון וחרדה הם סיבוכי ההיריון והלידה השכיחים ביותר. כ-15 אחוזים מהנשים בהיריון ואחרי לידה סובלות מדיכאון וחרדה אחרי לידה. כלומר, בישראל, בכל שנה, כ-27,000 נשים סובלות מחרדה ודיכאון בהיריון ואחרי לידה. הפרעות שינה, הפרעות בתיאבון, תחושת ריקנות, עצבות, קשיי ריכוז, פחד להיות לבד עם התינוק, מחשבות שליליות כל אלה הם סימנים לדיכאון וחרדה אחרי לידה. דיכאון וחרדה גובים מחיר כבד מהאימא ומהמשפחה. יש הרבה מה לעשות על מנת למנוע, לאתר מוקדם ולטפל מיידית במידה ומתפתח - על מנת למזער את הסבל.

מניעה של דיכאון וחרדה בהיריון ואחרי לידה יכולה להיעשות בהרבה דרכים. ראשית, באיתור נשים בקבוצת סיכון - נשים שסבלו מתסמינים נפשיים בעבר, עם או בלי קשר להיריון ולידה, שמכירות את עצמן כרגישות לשינויים ההורמונליים - למשל במהלך המחזור החודשי, שבנות משפחותיהן סבלו מתסמינים נפשיים עם ובלי קשר ועוד. לנשים אילו (ולא רק להן), מומלץ להתייעץ עוד לפני ההיריון ולברר את גורמי החוסן שלהן, גורמי הסיכון ואמצעים להתכונן - רובם ככולם שיחתיים וחברתיים עם דגש על צמצום הפער בין הציפיות למציאות. בעולם מושלם, ייעוץ זה היה חלק משלל הבירורים שנשים עוברות לפני כניסה להיריון.

איתור מוקדם כרוך בהעלאת מודעות. ראשית, הנשים עצמן חייבות לדעת - בדיוק כפי שהן לומדות על שאר הדברים הקשורים להורות - מה לא לאכול בהיריון, אילו בדיקות לעשות, איך לקדם לידה כזו או אחרת, הנקה ועוד, הן צריכות לשמוע על ההיבטים הנפשיים - להיות מודעות וערניות - ככל שנאתר מוקדם - נצמצם סבל!

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

דיכאון במהלך ההיריון
דיכאון במהלך ההיריון | צילום: shutterstock

נשים הרות עוברות אין סוף בדיקות על מנת להבטיח תוצאות מיילדותיות מיטביות. אם כל אחות, טכנאית אולטרה סאונד, רופאת נשים, רופא ילדים, המזכירה שמנפיקה טפסי 17 ועוד - נשות ואנשי מקצוע שפוגשים את האישה במהלך המסע להורות, יהיו מודעים לתסמינים הנפשיים ויסתכלו לאישה בעיניים וישאלו לשלומה - נשים שסובלות מתסמינים יאותרו מוקדם יותר.

גם העלאת מודעות בקרב הקהל הרחב - בעיקר בני משפחה וחברים - לכולנו יש אישה הרה או אחרי לידה במעגל הקרוב - אם כולם יהיו ערניים - יעלה סיכוי האיתור באלפי מונים. זה יעזור להתמודד גם עם מרכיב חשוב אחר - הבושה. נשים מצפות להיות מאושרות במהלך ההיריון ואחרי לידה. הן מאד מתביישות לספר מה הן מרגישות. העלאת מודעות - תשבור את מחסום הבושה ותאפשר לנשים לפנות לעזרה מהר יותר.

כשכבר איתרנו שאישה סובלת מתסמינים - חשוב שתקבל טיפול בהקדם האפשרי, למניעת המשך הסבל ונזקים משניים. הקו הראשון לטיפול בדיכאון וחרדה הינו טיפולים שיחתיים - אישיים או קבוצתיים. במצבים מסוימים, רצוי לשלב טיפול תרופתי נוגד דיכאון נוגד חרדה. יש הרבה תרופות בטוחות בהיריון ובהנקה.

עם זאת, נשים שסובלות ממצוקה חריפה אחרי לידה זקוקות לטיפול יותר אינטנסיבי, ביחידת טיפול יום ייעודית. טיפול שכזה מאלץ את הנשים להיפרד מהתינוק שלהן - דבר הגובה מחיר יקר בתקופה קריטית להתפתחות הקשר בין התינוק ולאמא. על מנת לגשר על כך, מומלץ להתאשפז בסביבה הביתית באופן מקוון, מבלי להיפרד מהתינוק או ילדים נוספים בבית.

הכותבת היא מנהלת מרפאת חווה לבריאות הנפש של האישה ואחראית מערך אשפוזי בית מקוונים לנשים בבית החולים שיבא BEYOND