מצפים לאח חדש שייכנס למשפחה? כך תכינו את הפעוט שבבית

אתם כבר מיומנים מהפעם הראשונה בכל מה שקשור להתנהלות עם תינוק, אבל החשש האמיתי הוא מהדינמיקה החדשה עם ילד נוסף בבית - ואיך הגדול יקבל את הסטטוס החדש? ככה תתכוננו בהתאם

מחכים לתינוק חדש
מחכים לתינוק חדש | צילום: shutterstock

זו לא הפעם הראשונה אז אנחנו כבר יודעים למה לצפות, החתלות, הרדמות, האכלות ומקלחות, אבל אנחנו לא ממש בטוחים מה הולך לקרות עם הפעוט שבבית ואיך להכין אותו לשינוי והתמודדות בדינמיקה החדשה. אלה הדברים שאם נעשה אותם נוכל לעזור לילד שבבית להתאקלם יותר בקלות לסטטוס החדש.

תכינו

עוד בזמן ההיריון, תספרו לו מה יש לכם בבטן. ייתכן שזה יגרום לילד אי נוחות וככל שהבטן תתפח גם תגיע רגרסיה בהתנהגות. אבל, זה חלק מתהליך ההשלמה של הילד שהמצב הולך להשתנות ואם תמנעו מלדבר על כך הוא יראה את השינוי הפיזי וחוסר הוודאות רק יחריף את המצב.

אצלו תגיע ההבנה שהוא כבר לא התינוק הקטן כי יהיה פה קטן ממנו, אבל אם נדבר על זה בצורה עדינה ונכין אותו, נספר לו גם על החלקים הטובים שיקרו בהם הוא הולך להיות אח גדול, שהוא יעזור לכם ויהיה לו פה חבר נוסף שהוא גם יהפוך להיות ילד שישחק איתו תוכלו להקל עליו ברגע האמת. כי אם תחכו אחרי הלידה, בזמן הקושי יהיה הרבה יותר קשה להראות לו את נקודות האור.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אחים
תדברו על הדברים הטובים שמצפים לו | צילום: Shutterstock

תיעזרו

גם לפני הלידה תספרו לו שהוא יהיה העוזר הבוגר שלכם בבית, נתון שינחם אותו מהתחושה שיגיע אח שיאיים על מקומו. וגם אחרי שתחזרו הביתה, תשתמשו בו למשימות קטנות שיגרמו לו להרגיש חלק, אם זה בזמן החתלה שיביא לכם את הקרם או החיתול, או כשאתם מקלחים שיעזור לכם להחזיק את הסבון. כך הם לא ירגישו שהתוספת החדשה לקחה את המקום שלהם בבית אלא התפקיד קצת השתנה והמשפחה פשוט התרחבה.

תפרידו

כשאתם מאפשרים פעולות עצמאיות לילד הגדול תעצימו את זה, ותספרו לו שאתם מרשים לו כי הוא הגדול בבית, כך המושג להיות אח גדול יקבל נפח אחר ולא מעמד מוזנח כי אתם עכשיו מטפלים בתינוק בדיוק כמו שטיפלתם בו שנייה לפני כן.

ציפיות

זו עלולה להיות משימה קשה כי זה קורה באופן אינטואיטיבי, אבל תזכרו שהגדול שלכם עדיין קטן. תדאגו שהציפיות שלכם בהתאם, כי זה שנכנס למשפחה תינוק קטן יותר מזה שבבית עליכם להתנהג ולצפות מילד להתנהג בהתאם לגילו ולא לחשוב שפעוט בן 3 יתנהג כמו ילד בן 7 - אחרת אתם רק תתסכלו אותו כשתכעסו שהוא יעשה מעשה של פעוט בן 3.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך