הילד לא משתף פעולה? 5 טיפים שיעזרו לכם לתת לו תרופה בקלות

מה עושים כאשר הילד, ולא משנה גילו, מסרב ליטול תרופה, שעשויה לסייע לו להתגבר על המחלה בקלות ובמהירות רבות יותר? קבלו חמישה טיפים שיכולים לעזור לכם לצלוח את המשימה המאתגרת בשלום

שינויי מזג האוויר שמביא איתו הסתיו הם עניין של העדפה אישית: יש כאלו השמחים על סיומו של הקיץ החם, וכאלו שמתגעגעים לעונה החמה עוד לפני שנגמרה. לדבר אחד אין כנראה מישהו שמתגעגע – למחלות הילדים שמביא איתו השינוי הזה, והן כאן להישאר לכל הפחות עד האביב.

מחלות ילדים, ודאי בגיל קטן, הן עניין שאי אפשר להתחמק ממנו: הצפיפות בגן, השהייה במקומות סגורים ולא מאווררים בשל הקור, ההדבקה המהירה – כל אלו מבטיחים שכל הילדים כמעט יתמודדו עם מחלה כזו או אחרת בתקופה הזו. אבל מה עושים כאשר הילד, ולא משנה גילו, מסרב ליטול תרופה, שעשויה לסייע לו להתגבר על המחלה בקלות ובמהירות רבות יותר?

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

צילום: shutterstock

מדוע ילדים מסרבים ליטול תרופות?

ראשית, פשוט משום שלרוב הן לא טעימות: לתרופות יש טעם מוזר, לא מוכר ולעיתים גם לא נעים (למשל: תרופות בעלות טעם מריר חזק), והילד נרתע מכך, ובצדק, משום שהוא ממוקד מבחינתו אך ורק בטעם ולא במשמעות נטילת התרופה.

שנית, מדובר במשהו לא מוכר: ילדים, בוודאי הצעירים שבהם, לא אוהבים לנסות דברים חדשים ולא מוכרים, ובמקרה זה הם לעיתים אף מגיעים באריזה 'חשודה', או אפילו בדמות כדור/טבלייה שנראים לא מוכרים וזרים. כל אלו מייצרים אצל רוב הילדים רתיעה מסוימת.

ובהמשך לכך, הילד אינו מודע לתועלת של התרופה. בגיל קטן מאוד אי אפשר גם להסביר לו על התועלת שלה, כמובן, וכך ההורה נתקל בסירוב שכל כולו בשל טעמה של התרופה או המראה שלה, ואפילו הריח לעיתים. התוצאה: סירוב מוחלט, שרק הולך ומתגבר (כפי שיודע כל הורה...) ככל שהניסיון לספק את התרופה לילד הופך להיות עיקש ומתמיד יותר.

צילום: shutterstock

החדשות הרעות הן שכמעט כל ילד יסרב ליטול תרופה, מסיבה כזו או אחרת, ולרוב גם בכל גיל. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות עם זה. הכירו חמישה טיפים שיעזרו לכם:

1. היעזרו בכלים שמקילים על מתן התרופה: מזרק במקום כפית, לדוגמה, קל יותר לשימוש הן משום שהוא מאפשר להזליף את התרופה לפיו של הילד בקלות, והן משום שהמדידה באמצעותו מדויקת יותר. כמו כן, נסו לתת לילד את התרופה בזמן שהוא נמצא באמבטיה. זהו מצב שבו ההתנגדות והמתח הגופני פחותים יותר בדרך כלל, וגם הלכלוך פחות משמעותי. מוצצים מיוחדים להזלפת תרופות, ואפילו הפטמה של הבקבוק, יכולים גם הם לשמש כלים טובים למתן תרופה בקלות.

2. הסיחו את הדעת: לאו דווקא בדרכים המקובלות. כן, אפשר לנסות לתת תרופה לילד בזמן שהוא צופה בטלוויזיה או מאזין להקראת ספר, אך ישנם צעדים 'רכים' יותר, שעשויים להגביר את שיתוף הפעולה מצידו. כך למשל, אפשר לקשט יחד את בקבוק התרופה או את המזרק; אפשר לספק את התרופה באמצעות משחק, שבו הילד 'נותן' תרופה לבובה אהובה, וכך משתכנע ליטול אותה גם בעצמו; אפשר לעשות זאת בעזרת משחק רופא וחולה, שם קל יותר להמחיש לילד את חשיבותה של התרופה – ועוד ועוד.

3. חפשו תרופות המותאמות לילדים: כדורי מציצה ולעיסה יהיו לפעמים קלים יותר לנטילה עבור הילד, במיוחד אם יראה בהם סוכרייה ככל סוכרייה אחרת שהוא נוהג לאכול; תרופות מרוכזות יותר, עשויות להקל על מתן התרופה. לדוגמא טיפטיפות נובימול, סירופ בטעם תות לשיכוך כאבים והורדת חום, ניתן בכמות מרוכזת פי שניים כך שמספיקה מחצית הכמות על מנת לספק את ההקלה המיוחלת.

4. שלבו את התרופה באוכל: ה'טריק' הישן והיעיל ביותר שקיים בספר. שלבו את התרופה במעדן אהוב, במיץ שהילד נוהג לשתות ועוד. אגב, אפשר גם לתת לילד לאכול אוכל קפוא (גלידה למשל), ומייד לאחריו לתת לו את התרופה – הטמפרטורה הנמוכה 'תסווה' במשהו את הטעם הלא אהוב. יש כאן שני דברים שחשוב לזכור: ראשית, העניקו לילד את התרופה רק באוכל או משקה שאינו חם, שכן החום פוגע ביעילות התרופה; שנית, ישנן תרופות שיש ליטול על בטן ריקה וללא מזון. בדקו זאת מראש.

5. הפכו את הילד לשותף: העצה הזו מתאימה בעיקר להורים לילדים בוגרים יותר, בני 4-3 ויותר, אשר מבינים את מה שקורה סביבם ויכולים להבין את הרציונל שבנטילת תרופה. הסבירו להם בסבלנות מדוע חשוב ליטול תרופה, הבהירו להם (מבלי להפחיד) כי אם לא ייטלו תרופה הם עלולים להגיע לבית החולים, והפכו אותם לשותפים: תנו להם לשאוב את התרופה אל המזרק בעצמם, אפשרו להם להחליט באיזה מזון או שתייה תערבבו את התרופה והסבירו להם שנטילת תרופה הופכת אותם לילדים בוגרים ואחראים. זה לרוב עובד.