מרגישים שהילד שלכם לא מעריך כלום? זה כל מה שאתם צריכים לדעת

אנחנו עושים הכול כדי שהם יהיו מרוצים ובסוף מקבלים תחושה שהם לא מעריכים, אבל יש כמה דברים שאם תעשו אותם תוכלו לתת להם את הכלים להעריך את מה שיש להם בזמן הנכון

אמא ובת

קניתם לו צעצוע אבל במקום ליהנות ממה שיש לו ביד הוא בוכה שהוא רוצה עוד אחד? קשה לו לחלוק למרות שהוא קיבל יותר ממתקים מהאחים שלו? אתם רוצים שהילד שלכם יראה אתכם ואת מה שאתם עושים בשבילו? אל תמהרו עם חשבון הנפש ואל תחשבו שטעיתם בחינוך. יש כמה דברים שאתם צריכים כדי לעשות זאת בצורה הנכונה.

תזמון

עולמם של פעוטות נראה אחרת מעולמם של מבוגרים. עד גיל 4 ילד לא מבין את משמעות ההתחשבות וההערכה של הדברים שהוא עושה ומקבל, זה מפני שבעיניים שלו מבחינה התפתחותית, העולם שלו הוא היחיד שקיים, בו הוא המרכז וכל מה שקיים מסביבו הוא עבורו, ואם כרגע נראה שהוא פשוט חסר התחשבות ולא מעריך שום דבר - אין שום קשר למי שהוא יהפוך להיות.

מאוד נפוץ לראות ילד בן 4 שלא מסוגל לחלוק, שמקבל מתנה אבל בוכה כי הוא רצה בכלל אחת אחרת, אבל כדי ללמד את הילד שלנו להעריך עלינו לעשות את זה בזמן הנכון, כאשר המוח שלו בשל מספיק. כי יש דברים שהם פשוט לא בשליטתנו ועלינו לחכות לזמן המתאים כדי ללמד את הילד שלנו.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אבא וילד
איך ללמד ילד להעריך | צילום: Shutterstock

דרך

במקום להסביר להם למה זה חשוב לחלוק, תלמדו אותם לתת ולקבל חום ואהבה. תתחילו מאזורים אחרים בחינוך שלהם כמו חמלה וחיבור. כשילד נופל תכוונו אותם ללכת לשאול אם הוא צריך עזרה וחיבוק וכשהילד שלכם מתקשה תביעו תמיכה דרך חום ונחמה ותראו לו איך מתמודדים כשצריך. אחרי גיל 4 נוכל ללמד אותם על ידי הסברה והמחשה איך להעריך את מה שהם מקבלים, איך לחלוק ולהתחשב באחרים.

דוגמא

דוגמא הורית מלווה אותנו בכל כך הרבה תחומים בחינוך הילדים שלנו, אחת מהם היא דרך ארץ. אנחנו רוצים שהילד שלנו ילמד להעריך ולהתחשב ולא להתעסק איפה לא, ובשביל זה הוא צריך לראות אותנו מודים על מה שיש.

בקשה והודיה

עלינו ללמד אותם להפוך את הדרישות לבקשות במקום "תביאו לי" או "תעשו לי".

תודה ובבקשה הן מילים שצריכות להיות שגורות בפה שלהם, ובשביל שזה יקרה עלינו לדרוש מהם לבקש ולהודות אחרי דברים בסיסיים עד שזה יגיע באופן אוטומטי. זה צריך לקרות אחרי כל בקשה או קבלה, לדוגמא אם ילד מבקש מים, הוא לא יקבל אותם עד שיגיד בבקשה, ואחרי שהוא מקבל תזכירו לו להגיד תודה.

תאצילו סמכויות

תנו להם לפנות אחריהם, לשטוף כלים, לסדר את המיטה ובאופן כללי להיות חלק ממטלות הבית ולהבין שהחיים זה לא רק קבלה אלא גם נתינה. אם יש אחים קטנים תדאגו שיעזרו בתפעול שלהם לפי יכולת וגיל, שיעזרו להביא מגבונים או מוצץ ואם הם גדולים מספיק אז גם לשמור עליהם עד שתסיימו להעביר את הפריטים למייבש.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך