התנומות של התינוק קצרות במהלך היום? יש נתון יותר חשוב שצריך להתייחס אליו

אנחנו כל הזמן מחשבים את כמות הזמן שהתינוק ישן בכל תנומה, אבל יש נתון לא פחות חשוב שצריך להתייחס אליו כשאנחנו מארגנים את התנומות של התינוק במהלך היום

תינוק ישן

אומנם יש טבלאות של משך שינה ומספר תנומות במהלך היום בכל גיל של תינוק, אבל בסופו של דבר כל אחד הוא שונה. תינוק אחד יעשה 3 תנומות ארוכות ואחר 6-5 תנומות קצרות. אם נתייחס לטבלאות נגלה שהן מציעות טווח וממוצע שחשוב להתייחס אליהם כדי לקבל יחס, אבל גם לקחת בחשבון את טמפרמנט השינה של התינוק שלנו. חשוב להתייחס לנתון יותר משמעותי - במקום לכמות הזמן שהוא ישן בכל תנומה לחלון הערות.

מה זה חלון ערות?

חלון ערות הוא הזמן שהתינוק ער בין תנומה לתנומה. ככל שהתינוק גדל כך הוא ישאר ער יותר זמן בין תנומה לתנומה וכך גם יתקצרו כמות התנומות שיעשה עם הזמן.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

תינוק ישן | צילום: פוטוליה

איך נסדר את התנומות לפני חלונות ערות?

מחשבים את זמן הערות מהרגע שהתינוק קם בבוקר עד התנומה הבאה, ומרגע יקיצה אחרי כל תנומה. זאת אומרת שאם תינוק ישן בכל תנומה 3 שעות יהיו לו פחות תנומות מתינוק שעושה שעה אחת בכל תנומה, אבל חלון הערות ישאר זהה. נשתמש בטווחים של כל גיל לפי הגיל ולפי אורך התנומה. זאת אומרת, אם הוא ישן שינה קצרה נשתמש בטווח הקצר של חלון הערות ואם עשה תנומה ארוכה אז נשתמש בחלון הארוך (ראו טווחים בחלונות הערות בהמשך) ואם הוא קרוב יותר לגיל הנמוך בטווח נשתמש גם בטווחים הקצרים ולהיפך.

חשיבות של שינה עצמאית בהתייחסות לחלונות ערות

כשתינוק עושה רק תנומות קצרות, של 45 דקות בממוצע, ייתכן שזה מפני שהוא לא נרדם באופן עצמאי ומתעורר אחרי מחזור שינה במקום לחבר מחזורי שינה. במקרה כזה, עדיף ללמד תינוק שינה עצמאית כדי שנהיה בטוחים שהוא עושה את התנומה שהוא צריך במקום התנומה שהוא יכול ואז נוכל להתייחס לחלונות ערות כנתון לזמנים של תנומות במהלך היום.

מהן חלונות הערות

מגיל לידה עד חודשיים - אין עדיין סדר בתנומות היום ותינוק ישן רוב הזמן.
חודשיים - 3 חודשים - כשעה-שעה וחצי ערות בין תנומה לתנומה
6-3 חודשים - 2.5-2 שעות ערות בין תנומה לתנומה
9-6 חודשים- 3.5-3 שעות ערות בין תנומה לתנומה
13-9 חודשים- כ-4 שעות ערות בין תנומה לתנומה

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך